خبرگزاری کار ایران

رضا نصری:

ریاست اسرائیل بر نشست «کنفرانس خلع سلاح» شرم‌آور است/ کشورهای عضو برای احترام به خودشان نشست را ترک کنند

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۹۴۳۰

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: اگر جامعه بین‌المللی نمی‌تواند یک رژیم نسل‌کش مسلح به یک زرادخانه پنهان هسته‌ای - که عضو هیچ کنوانسیون شفاف‌سازی یا خلع سلاح نیست - را از این کنفرانس بیرون کند، حداقل واکنش این است کشورهای عضو که دست‌کم برای خودشان احترام قائل هستند، با حضور اسرائیل جلسات را ترک کنند!

به گزارش ایلنا، رضا نصری تحلیلگر مسائل بین الملل در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: نشست «کنفرانس خلع سلاح» در سال ۲۰۲۴ اولین بخش خود را در ۲۲ ژانویه، تنها ۳ روز دیگر، آغاز خواهد کرد.

شرم‌آور است که اسرائیل نه تنها هنوز عضو این همایش است بلکه قرار است از ۱۹ اگوست تا ۱۳ سپتامبر ریاست آن را بر عهده داشته باشد!

گذشته از کارنامه اسرائیل در نسل‌کشی - که آفریقای جنوبی در درخواست خود به دیوان بین‌المللی دادگستری آن را به صورت مستند‌‌ ترسیم کرده - سرائیل تنها رژیم روی کره زمین است که دارای زرادخانه تسلیحات هسته‌ای «اعلام‌نشده»ایست که آن را با افتخار پشت دکترین مزورانه «ابهام عامدانه» پنهان می‌کند!

ضمن اینکه اسرائیل در هیچ‌یک از توافقات خلع سلاح و کنترل تسلیحات که تاکنون توسط این کنفرانس و اسلافش مذاکره و تدوین شده عضویت ندارد‌؛ که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از:

- معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته چ‌ای (NPT)؛

- کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی؛

- کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی؛

- معاهده منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای؛

علاوه بر این، نگاهی بر دستورکار امسال همایش مشارکت و ریاست دوره‌ای اسرائیل در چنین اجلاسی را دوچندان مضحک می‌سازد:

-توقف مسابقه تسلیحات هسته‌ای و خلع سلاح هسته‌ای؛

-جلوگیری از جنگ هسته‌ای؛

- تمهیدات بین‌المللی مؤثر برای حمایت از کشورهای فاقد سلاح هسته‌ای در برابر استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای.

- انواع جدید سلاح های کشتار جمعی و سیستم‌های جدید این قبیل سلاح ها؛

- سلاح های رادیولوژیک.

- برنامه جامع خلع سلاح؛ و

- شفافیت در تسلیحات!

اگر جامعه بین‌المللی نمی‌تواند یک رژیم نسل‌کش مسلح به یک زرادخانه پنهان هسته‌ای - که عضو هیچ کنوانسیون شفاف‌سازی یا خلع سلاح نیست - را از این کنفرانس بیرون کند، حداقل واکنش این است کشورهای عضو که دست‌کم برای خودشان احترام قائل هستند، با حضور اسرائیل جلسات را ترک کنند!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز