خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:

باید دیده‌بانی درست ایجاد کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۲۱۴۹

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری گفت: صرف نظر از اینکه سند چه باید باشد، باید دیده‌بانی درست ایجاد کنیم به جای این‌که وقت خودمان را روی این‌ بگذاریم که یک سند بسیار دقیق تنظیم کنیم اما در مقام اجرایی سازوکاری پیش‌بینی نداشته باشیم باید دیده‌بانی بسیار خوبی تعبیه کنیم که در مسیر اصلاح خودش سازوکار خوبی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی زمانیان در نشست تحلیل سند سیاست صنعتی گفت: اساسا یکی از مهم‌ترین آسیب‌های نظام سیاست‌گذاری صنعت در کشور و سند‌هایی از این دست، این است که بر بخش پایانی این سندها که همان ضمانت اجرا پذیرشدن است، کمتر توجه می‌شود.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر قرار است یک سند اجرایی شود، نیاز است سازوکار رصد، پایش و دیده‌بانی صورت گیرد و نظارتی باشد که با مجموعه ویژگی‌های آن نهاد و سازمان بتواند یک سند در مسیر دیده‌بانی اصلاح شود تا اگر دستگاه‌ها احتمالا مأموریت خودشان را در این حوزه انجام نمی‌دهند، به گوش باشند.

وی افزود: اصلاحاتی که نیاز است در مسیر اجرایی سند انجام شود باید متناسب با تغییرات محیطی و شرایط باشد و در سند لحاظ شود تا این نهاد دیده‌بان بتواند توجه کند.

زمانیان یادآور شد: تجربه ۱۵ ساله نشان می‌دهد که ما در نهاد دیده‌بانی ضعف جدی داریم. چه بسا سندهای خوبی در کشور نوشته شد اما به لحاظ سازوکاری که داریم، به نتیجه نرسیده‌ است. وقتی به انتهای خط رسیدیم، دیدیم دستگاه‌های متولی برای آنچه باید می‌کردند پاسخگو نیستند. در مقابل سندهایی وجود دارند که قدرت نظریه و پشتوانه خیلی قدرتمندی ندارند و سازوکارشان خیلی خلاقانه و قدرت‌شکنانه نیست اما تمرکز بر اجرا باعث شده که در مسیر اجرایی مواردی را فراهم کنند.

وی گفت: در گفت‌وگوهایی که داشتیم صرف نظر از اینکه سند چه باید باشد، باید دیده‌بانی درست ایجاد کنیم به جای این‌که وقت خودمان را روی این‌ بگذاریم که یک سند بسیار دقیق تنظیم کنیم اما در مقام اجرایی سازوکاری پیش‌بینی نداشته باشیم باید دیده‌بانی بسیار خوبی تعبیه کنیم که در مسیر اصلاح خودش سازوکار خوبی  داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز