خبرگزاری کار ایران

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خبر داد؛

رایزنی‌ درباره پرتاب ماهواره برای سایر کشورها از سوی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۳۰۹۹

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: ما به این توانمندی دست پیدا کرده‌ایم که بتوانیم نسبت به پرتاب ماهواره برای سایر کشورها اقدام کنیم و هم‌اکنون براساس درخواست‌هایی به ما ارسال شده، رایزنی هایی هم صورت گرفته و در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیداحمد حسینی‌مونس سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در نشست خبری امروز خود به تشریح آخرین دستاوردهای نظامی و دفاعی در حوزه هوافضا پرداخت و ضمن تبریک ایام ماه رجب گفت: حوزه فضایی یکی از ابعاد و جنبه‌های مهم زندگی امروز بشر است و بدون این فناوری جنبه‌های مختلف زندگی بشر دچار نقصان خواهد شد، لذا آیندگان در مورد ما قضاوت خواهند کرد که در نقطه‌ای که محل تحول و شروع شکل‌گیری و تکامل این فناوری بود ما چه کار کردیم؟ امیدواریم که بتوانیم نقش خود را با توجه به مسئولیت‌مان نسبت به حال و آینده به درستی انجام دهیم.

وی ادامه داد: ماهواره‌بر سیمرغ یک ماهواره‌بر با وزن حمل و نقل ۸۰ تن است که ساخت و پرتاب چنین ماهواره‌بری یک دستاورد و توانایی محسوب می‌شود.

حسینی مونس درخصوص علت افزایش پرتاب‌ها در دو سال اخیر گفت: درخصوص افزایش پرتاب‌ها در دولت سیزدهم باید گفت یکی از علت‌های مهم آن این است که توجه و پیگیری نسبت به این حوزه قابل توجه و ویژه بوده است، شورای عالی فضایی در دو سال گذشته دو بار تشکیل شد و ان‌شاءالله در آینده نزدیک سومین جلسه آن هم تشکیل خواهد شد. همچنین پیگیری‌های ویژه از سوی شخص وزیر دفاع و ریاست جمهوری موجب دلگرمی بود. رییس‌جمهور در سال ۱۴۰۰ در نمایشگاه دستاوردهای حوزه هوافضا حضور یافتند و این یکی از دلگرمی‌های امیدوارکننده و ارزشمند بود.

وی در رابطه با احتمال پرتاب ماهواره از سوی ایران برای سایر کشورها و درآمدزایی از این شیوه، ابراز داشت: بله ما به این توانمندی دست پیدا کرده‌ایم که بتوانیم نسبت به پرتاب ماهواره برای سایر کشورها اقدام کنیم و هم‌اکنون براساس درخواست‌هایی به ما ارسال شده، رایزنی هایی هم صورت گرفته و در حال انجام است.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی در خصوص واکنش کشورهای غربی به پرتاب اخیر ماهواره‌بر سیمرغ ایران، تصریح کرد: فناوری فضایی کشور ما کاملاً علمی و فناورانه است و این پرتاب از پایگاه امام خمینی (ره) انجام شد که یک پایگاه شناسنامه دار است و این فعالیت با کار نظامی بسیار متفاوت است. بنابراین؛ این گونه اظهار نظرها برای جلوگیری از پیشرفت کشور ما در این عرصه است، ما حق خود می‌دانیم که در این عرصه فعالیت داشته باشیم و در این مسیر از هیچ فردی اجازه نمی‌گیریم.

حسینی‌مونس عنوان کرد: پرتاب اخیر در پایگاه امام خمینی(ره) انجام شد که کاملا شناخته شده است. پرتابگر سیمرغ نیز با وزن برخاست ۸۰ تن کاملا شناخته شده و مولفه‌های آن با کار نظامی کاملا متفاوت است و اکثر واکنش‌ها در دنیا ناشی از نگرانی آن‌ها از انحصار شکنی ایران است.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع گفت: برنامه فضایی کشور طبق سندهای بالادستی انجام می‌شود و ما در ادامه با همین ماهواره‌بر سیمرغ و نمونه‌های پیشرفته‌تر آن پرتاب‌هایی را انجام خواهیم داد و این ماهواره‌ها در کلاس‌های مختلف وزنی در شرکت صاایران و با همکاری دانشگاه مالک اشتر تولید می‌شود و این روند ادامه خواهد داشت. فعالیت فضایی جمهوری اسلامی ایران و فعالیت‌های فضایی در مجموعه وزارت دفاع و سازمان صنایع هوافضا جزو فعالیت‌های فناورانه و علمی است.

وی ادامه داد: در مجموعه صنعت فضایی وزارت دفاع که در سازمان‌های مختلف این نهاد دنبال می‌شود جمعی از خبرگان و نخبگان جوان فعالیت می‌کنند. ۱۴ بهمن ۸۷ یعنی ۱۵ سال قبل اولین پرتاب فضایی کشور توسط ماهواره بر سفیر انجام شد و کشورمان به عنوان اولین پرتاب کننده ماهواره در جهان اسلام این رکورد را کسب کرد.

سخنگوی فضایی وزارت دفاع بیان کرد: ما از نیروهای جوان و دانشگاه به وفور استفاده می‌کنیم چه در جمع خودمان و چه در جمع شرکت‌های دانش بنیان و مجموعه‌های دانشگاهی تراز اول کشور. بیش از ده‌ها شرکت در لایه‌های مختلف  در حال فعالیت هستند. ما در کنار نیروهای با تجربه از نیروهای جوان و نخبه به وفور استفاده می‌کنیم و ده‌ها شرکت دانش بنیان در شبکه توسعه فناوری ما مشارکت دارند.

حسینی‌مونس در پاسخ به سوالی درباره نقشه راه آینده صنعت فضایی کشور تصریح کرد: متعاقب نقشه راه آینده، ماهواره‌بر سیمرغ حدود ۲۵۰ کیلوگرم ماهواره را در مدار لئو قرار می‌دهد، در نسخه بعدی ماهواره‌بر سریر را خواهیم داشت که اکنون در حال طی مراحل طراحی و توسعه فناوری است.

وی ادامه داد: این ماهواره بر وزنی معادل ۱.۵ تن را در مدارات نزدیک زمین قرار خواهد داد که قطعاً می‌تواند بیش از ۶ یا ۷ ماهواره را به صورت همزمان در مدار قرار دهد و یا یک ماهواره کوچک را به مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتر حمل کند. در آینده دور‌تر نیز، ماهواره‌برهای خانواده سروش را خواهیم داشت که محموله‌هایی از ۶ تا ۱۵ تن را به فضا خواهند برد.

سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع در پاسخ به سوالی درباره نحوه و چگونگی دستیابی وزارت به پیشرانه‌های کرایوژنیک یا سرمازا، اظهار کرد: ساخت پیشرانه‌های سرد شونده در دستور کار ما قرار دارد. سال‌های گذشته فن چالشی برای توسعه یک موتور سرمازا کوچک زیر یک تن برگزار کردیم که هم اکنون در مراحل ساخت است.

وی افزود: در مجموعه وزارت دفاع ساخت موتور سرمازا تعریف شده که در آینده نه چندان دور تست موتور متوسط سرمازا را خواهیم داشت. نقشه راه تولید این دست موتورها درحال اجراست که به ماهواره بر سروش ختم خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز