خبرگزاری کار ایران

احمد خاتمی:

بعضی از مخالفان شاه را در قفس شیر‌های گرسنه می‌انداختند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۲۲۰

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به برگزاری انتخابات پیش رو، خطاب به نامزد‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: تعیین سقف صلاحیت نامزدها، با رای مردم است.

به گزارش ایلنا، سیداحمد خاتمی خطیب موقت نماز جمعه تهران در مصلای امام خمینی (ره) با اشاره به فرا رسیدن ایام‌ دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن شکر نعمت پیروزی انقلاب است و شرکت در انتخابات باشکوه ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شکر نعمت حاکمیت دین، استقلال و آزادی در کشور است.

وی با بیان اینکه دهه فجر و ۲۲ بهمن از ایام الله است، ادامه داد: از وظایفی که مؤمنان دارند این است که ایام الله را فراموش نکنند. قبل از انقلاب، شاهی بر این کشور حاکم بود که فرعون وار مردم را می‌کشت و یا در زندان‌ها می‌انداخت و کشور را می‌فروخت و به نوعی برده تمام عیار استکبار بود.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: در ۴۵ سالگی انقلاب هستیم؛ ان شاءالله راهپیمایی ۲۲ بهمن باشکوه‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: در رابطه با دهه مبارک فجر، در این ۴۵ سال گفتنی‌های فراوان شنیده اید، به گفته امام (ره) دهه فجر آیینه‌ای است که خورشید اسلام در آن درخشید. در این مطلب خطابم همه مردم و نسل جدید است که انقلاب تغییر یک گفتمان بود به گفتمان دیگر، تغییری که یک روز و دو روز نه، یک هفته و دو هفته نه، ۱۵ سال امام راحل عظیم الشان از این شجره طیبه پاسداری کرد، تغییر یک گفتمان بود، نسل جدید شایسته است بدانند، این تغییر گفتمان ۴ ویژگی دارد، تغییر گفتمان انزوای اسلام، از صحنه بیرون کردن اسلام به گفتمان حضور دین در صحنه، الان بعد از ۴۵ سال این مطلب مثل آفتاب روشن است که سلسله پهلوی برای اسلام زدایی آمدند و تغییر تاریخ هجری شمسی به تاریخ ننگین شاهنشانی ۲۵۰۰ ساله، گامی بود برای مبارزه با اسلام، بعد از آن بنا داشتند که اسلام را در کشور از رسمیت بیاندازند، حکومتی که ارکان آن را بهایی‌ها پرکرده بودند، خدا به آنها امان نداد و الا در اسلام زدایی سنگ تمام گذاشتند، انقلاب پیروز شد و آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت.

خاتمی تصریح کرد: انقلاب پیروز و قانون اساسی نوشته شد و در این قانون اساسی اسلام محور شد، در این قانون اساسی هه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، قضایی، فرهنگی، نظامی، اجتماعی و سیاسی باید براساس موازین اسلام باشد، حداقل ۵۰ فقیه و ۵۰ مجتهد به مدت ۹۰ روز روی کلمه به کلمه آن کار کردند، تغییر گفتمان اسلام زدایی به گفتمان حضور دین در صحنه تبدیل شد.

وی اظهار کرد: تغییر گفتمان بردگی، زیر سلطه بودن و تحت الحمایه بودن به گفتمان استقلال، هم دولت قاجار و هم دولت ۵۷ ساله رژیم منفور پهلوی، دقیقاً فرهنگشان تحت الحمایه بود، قرارداد تنباکوی دولت قاجار برچه اساسی بود؟ براین اساس بود که انلگیس را همه کاره می‌دیدند، اما فتوای مرحوم میرزای شیرازی خواب آنها را آشفته کرد.

خطیب جمعه تهران افزود: انگلیسی‌ها رضا خان را سرکار آوردند و خودشان او را از راس حکومت برداشتند، انگلیسی‌ها پسرش را سر کار آوردند و از سال ۱۳۳۲ کشور را سپردند به آمریکا، خود شاه در خاطراتش با عنوان پاسخ به تاریخ می‌گوید‌ ای کاش این همه نوکری برای آمریکا نکرده بودم، به فضل خدا با انقلاب اسلامی کشور مستقل شد، افتخار می‌کنیم که امروز مستقل‌ترین کشور جهان، جمهوری اسلامی ایران است.

خاتمی ادامه داد: گفتمان طاغوت گفتمان استبداد و خفقان بود، نسل بعد ندیدند چه‌ها بر این ملت گذشت، اگر به شاه، اعلی حضرت شاهنشاه آریامهر نمی‌گفتند باید به زندان می‌رفتند، اسم امام را نمی‌شد به زبان آورد، هر کسی اسم ایشان را به زبان می‌آورد او را به زندان می‌انداختند. بعضی از مخالفان شاه را در قفس شیر‌های گرسنه می‌انداختند تا توسط شیر‌ها دریده شوند.

وی اظهار کرد: امروز آزادی در متن قانون ماست، قانون‌های مصرح به آزادی که در آنها به آزادی تصریح شده، البته آزادی نه به سبک غرب، بلکه به شرط رعایت موازین اسلام، در محدوده قانون، با رعایت حقوق عمومی و شروط عقلایی که در این قانون تدوین شده است.

خطیب جمعه تهران گفت: مطلب دیگر تبدیل گفتمان فحشا و گناه به گفتمان حیا و عفاف بود، جشن هنری که رژیم پهلوی در ماه رمضان سال ۵۷ در خیابان‌های شیراز نشان دادند آنچنان زشت و سخیف بود که سفیر وقت انگلیس در باره آن نوشته است به شاه گفتم این صحنه در هر یک از شهر‌های انگلستان اتفاق می‌افتاد شهردار آن شهر عزل می‌شد. ادبیات ادبیات فحشا و گناه بود، اما امروز گرچه مردم از این بی حجابی‌ها رنجیده اند، بی حجابی‌ها را ناسپاسی نسبت به انقلاب می‌دانند، اما مقایسه امروز با زمان پهلوی، قیاس مع الفارق است، بی حجابی امروز خلاف شرع و خلاف قانون است.

خاتمی افزود: کسانی که می‌خواهند قرق شرع و قرق قانون را بشکنند، من به عنوان خطیب نماز جمعه به آنها نصیحت می‌کنم، اگر به فرهنگ جای دیگر هم دل بسته اید، احترام مردم و متدینین را نگه دارید، این بی حجابی‌ها تیر به قلب متدینین است، نصیحت می‌کنم، دوستانه می‌گویم از این هنجار نادرست دست بردارید، قانون را رعایت کنید، لایحه عفاف و حجاب ان شااله مراحل نهایی را طی خواهد کرد، مقصود این است گفتمان هرزگی به گفتمان حجاب و عفاف تبدیل شد، این است که دهه مبارک فجر ایام الله است و آن را گرامی می‌داریم.

وی اظهار کرد: در رابطه با انتخابات، سه مطلب را می‌گویم مطلب اول آن است که آنچه برای شورای نگهبان مطرح است حق الناس است، اگر کسی حقش تایید است و تایید نشود حق الناس است و اگر کسی نباید تایید شود و تایید شود، باز هم حق مردم نادیده گرفته شده است. به شما اطمینان می‌دهم که ۱۲ نفر شورای نگهبان دین شان را نه به دنیای خود می‌فروشند و نه به دنیای دیگران.

خطیب جمعه تهران افزود: تایید شورای نگهبان به معنای این است که این نامزد کف صلاحیت را دارد، تعیین سقف صلاحیت با رای مردم است، با اصلحی است که شما انتخاب می‌کنید، هرگز تایید شورای نگهبان به معنای این نیست که این نامزد، نامزدی اصلح است.

خاتمی ادامه داد: به نامزد‌های مورد تایید شورای نگهبان عرض می‌کنم یادتان باشد که شما نامزد جمهوری اسلامی هستید، جنس تبلیغاتتان باید با دیگران فرق کند، در باغ سبز دروغین نشان دادن در شان نامزدی جمهوری اسلامی نیست، اسراف و تبذیر در شان نامزدی جمهوری اسلامی نیست و تخریب دیگران برای اینکه رای بیاورید در شان نامزدی جمهوری اسلامی نیست.

وی گفت: دیده می‌شود برخی‌ها برای اینکه رای بیاورند به تخریب جمهوری اسلامی می‌پردازند، این غیر منصفانه است، نخواهید که با آسیب رساندن به نظام رای بیاورید، اگر رای هم بیاورید این رای برای شما برکت نخواهد داشت.

خطیب نماز جمعه تهران در پایان اضافه کرد: قصه غزه را نمی‌شود فراموش کرد، امت مقاوم بیش از ۲۷ هزار شهید، ۶۰ هزار مجروح و هزاران آواره بی آب و غذا داشته اند، آفرین بر مقاومت شما، بر اثر صبر نوبت ظفر آید، ان شاالله پیروز این میدان شما هستید، در گزارش‌ها آمده بود که قطر از پیشرفت جدی در مذاکرات آتش بس در غزه خبر داده است، ما ضمن محکوم کردن هزار باره رژیم غاصب صهیونیستی می‌گوییم دو شرطی را که حماس در این آتش بس دارد، کاملا معقول است، شرط اول توقف همه حملات رژیم صهیونیستی و شرط دوم آزادی همه اسرا در برابر همه اسرا، حرفی کاملاً عاقلانه است، همه فلسطینیان اسیر باید آزاد شوند، در عین حال به فلسطینیان سفارش می‌کنیم که بعد از صلح هم مراقبت و هوشیاریتان را حفظ کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز