خبرگزاری کار ایران

در پاسخ به ایلنا مطرح شد؛

توضیح سخنگوی شورای نگهبان درباره بی‌پاسخ ماندن نامه حسن روحانی

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۱۰۲

سخنگوی شورای نگهبان درباره عدم پاسخگویی این شورا به نامه حسن روحانی درباره بیان دلایل رد صلاحیتش گفت: اولویت ما با بررسی صلاحیت کسانی است که شکایت داشتند نسبت به کسانی که شکایت نداشتند هنوز وارد بررسی نشدیم که وارد بررسی آن هم میشویم.

به گزارش ایلنا، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان بعدازظهر امروز در نشست خبری که در نمایشگاه رسانه‌های ایران برگزار کرد، گفت: رسانه‌ها همیشه پشتیبان شورای نگهبان هستند و به ما کمک می‌کنند تا در تبیین نظرات و آراء فقهای شورای نگهبان موفق باشیم.

وی ضمن اعلام تشریح طرح‌ها و لوایح مورد تأیید شورای نگهبان اظهار داشت: طرح اساسنامۀ سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، لایحۀ ارجاع اختلاف شرکت سهامی بیمه ایران و دولت پادشاهی بحرین به داوری و طرح اصلاح مادۀ یک قانون تسهیل تکالیف مؤدیان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از مواردی است که مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بها و طرح اصلاح قانون تأسیس مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی در جلسات شورای نگهبان با ایراداتی ازسوی شورای نگهبان مواجه شد.

طحان نظیف در ادامه تشریح موارد تأییدشده توسط اعضای این شورا تصریح کرد: نسبت به لایحه الحاق یک بند به تبصره ۵ ماده‌واحده قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز یک ابهام شرعی داشتیم که به مجلس اعلام شد اما هنوز مصوبه اصلاحی مجلس در اختیار شورای نگهبان قرار نگرفته است. لایحۀ ارجاع اختلاف بانک مرکزی و دولت پادشاهی بحرین به داوری نیز با ابهامی مواجه شد که اخیراً مورد اصلاح مجلس قرار گرفته است که ما منتظر ارسال مصوبه مجلس هستیم.

طحان‌نظیف با بیان اینکه لایحه مربوط به کولبری نیز که پیشتر با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود، اخیراً از سوی مجلس اصلاح شده است که هنوز اصلاحیه آن در اختیار شورای نگهبان قرار نگرفته است، خاطرنشان کرد: ایرادات شورای نگهبان دربارۀ اساسنامه پست بانک نیز از سوی دولت برطرف شد و اخیرا شورای نگهبان تأیید آن را به اطلاع دولت رساند.

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح شفافیت ابراز داشت: ما این طرح را دریافت کردیم و در نوبت رسیدگی شورای نگهبان قرار دارد اما هنوز گزارش طرح عفاف و حجاب را دریافت نکردیم.

این حقوقدان عضو شورای نگهبان درباره سرانجام طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت هم ابراز داشت: اخیرا شنیدم که این طرح در مجلس اصلاح شده است اما هنوز آن را دریافت نکردیم. هرگاه دریافت کنیم در دستور کار شورای نگهبان قرار خواهد گرفت.

طحان نظیف با اشاره به سرنوشت لایحه عفاف و حجاب بیان کرد: طرح عفاف و حجاب را هنوز دریافت نکردیم به محض دریافت آن را در فرآیند رسیدگی قرار می‌دهیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد افرادی که توسط هیات‌های نظارت تایید صلاحیت شده بودند اما صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان رد شده است، یادآور شد: حدود چهار هزار نفر از کسانی که صلاحیت آنها مورد تایید هیات‌های نظارت قرار نگرفته بود، به تایید شورای نگهبان رسید. 

سخنگوی شورای نگهبان افزود: همچنین صلاحیت تعداد ۲۰۰ نفر از کسانی که توسط هیات‌های نظارت تایید شده بودند، بر اساس اسنادی که در اختیار شورا قرار گرفت، رد شد و شورای نگهبان تا فردا مهلت دارد تا نتیجه شکایت افراد را اعلام کند.

طحان نظیف درباره انتقادات به عدم احراز صلاحیت برخی سیاسیون و حقوقدانان و عدم فرصت کافی برای بررسی صلاحیت همه داوطلبان عنوان کرد: بخاطر اصلاحیه قانون انتخابات و اینکه عملا فرصت رسیدگی‌های شورای نگهبان و هیات‌های نظارت افزایش یافت، در این دوره تعداد افرادی که صلاحیت آنها احراز نشد کاهش یافت.

وی با بیان اینکه در انتخابات سال ۹۸، صلاحیت بیش از ۲۵ درصد داوطلبان تایید نشد، گفت: در انتخابات امسال با وجود افزایش داوطلبان، تعداد افرادی که صلاحیت آنها تایید نشد کمتر از ۱۰ درصد است.

این حقوقدان عضو شورای نگهبان درباره تخلفات تبلیغاتی داوطلبان انتخابات و تاثیر آنها در بررسی صلاحیت‌ها اظهار داشت: شورای نگهبان ناظر بر انتخابات است و این نظارت تمامی مراحل انتخابات را در برمی‌گیرد؛ تاکنون گزارش قابل توجهی که سالب صلاحیت باشد، دریافت نکردیم.

طحان نظیف در پاسخ به این سوال که برخی نامزدها ادعا کردند که دلایل رد صلاحیت را دریافت نکردند، تصریح کرد: سامانه داوطلب پل ارتباطی با ما و داوطلبان بود. اگر مساله‌ای بود از این طریق با ما در ارتباط بودند، حدود هشت هزار جلسه یا تماس با داوطلبان داشتیم، ما اصرار به این تماس و ارتباط داشتیم و برخی موارد این تماس‌ها موثر بود که در عملکرد ما هم موثر بود.

وی در پاسخ به سوال ایلنا درباره عدم پاسخگویی شورای نگهبان به نامه حسن روحانی درباره بیان دلایل رد صلاحیتش خاطرنشان کرد: اولویت ما با بررسی صلاحیت کسانی است که شکایت داشتند نسبت به کسانی که شکایت نداشتند، هنوز وارد بررسی نشدیم که وارد بررسی آن هم می‌شویم. نسبت به افرادی که شکایتی را ثبت نکردند حتما رسیدگی می‌کنیم و حق قانونی آنها است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره علت توجه غرب به انتخابات در ایران و نقش ضد انقلاب برای بی اهمیت جلوه دادن مشارکت مردم در انتخابات ابراز داشت: به فضل خدا در کشوری زندگی می‌کنیم که در ۴۵ سال گذشته هر سال یک انتخابات داشتیم و این نشان می‌دهد که اداره امور کشور به دست مردم است و ما باید قدردان حضور مردم در انتخابات‌ها باشیم.

طحان نظیف با بیان اینکه در شرایطی که انتخابات ما نقش مهم‌تری دارد طبیعی است که برای دنیا مهم باشد، عنوان کرد: انتخابات در کشور ما همیشه مبتنی بر راهبردهای اعلامی، با دقت برگزار شده است و با رای مردم جریانات سیاسی و افراد به قدرت رسیدند. در انتخابات پیش‌رو نیز شرایط به همین گونه است.

وی اضافه کرد: امروز موضوعات اقتصادی و معیشتی برای مردم مهم است و باید سامان بهتری پیدا کند؛ طبیعتاً با حضور جوانان و نخبگان امید داریم که محلس آتی بتواند گام‌های موثرتری در این زمینه بر دارد.

این عضو شورای نگهبان درباره علت عدم احراز صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: حدود ۹۵ درصد از این افراد به دلیل عدم احراز شرایط علمی صلاحیت‌شان مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته است.

طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که دلیل رد صلاحیت روسای جمهور پیشین در انتخابات‌ها چیست؟ بیان کرد: این موضوع عمومیت ندارد. ما برای هر انتخاباتی شرایطی داریم و بارها نیز گفته‌ایم که در هر دوره‌ای صلاحیت افراد را بررسی می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما نظارت وجود دارد و هیچ کسی مصون از قانون و نظارت نیست، اظهار داشت: اینکه یک فرد یک بار تایید شده لزوما به این معنا نیست که مرتبه بعدی نیز تایید صلاحیت شود. ما در شورای نگهبان داوطلب ریز و درشت و داوطلب درجه یک و دو و ویژه نداریم بلکه همه داوطلبان برای ما یکی هستند و هیچ دوگانه‌ای نداریم چراکه افراد در برابر قانون برابرند.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به این سوال که برخی از نمایندگان می‌‌گویند به دلیل مصاحبه‌هایی که علیه دولت داشتند، رد صلاحیت شدند، تصریح کرد: ۲۲ نفر از نمایندگان مجلس فعلی نتوانستند صلاحیت حضور در انتخابات مجلس بعدی را داشته باشند که حتی یک مورد از آنها نبوده که صلاحیتش به خاطر انتقاد از دولت یا شورای نگهبان یا نهاد دیگری رد شده باشد.

طحان نظیف درخصوص آمار تعداد افراد تایید صلاحیت شده به تفکیک استان‌ها خاطرنشان کرد: متوسط به ازای هر کرسی ۵۱ نفر به رقابت خواهند پرداخت؛ برای مثال در استان آذربایجان شرقی برای ۱۹ کرسی ۷۰۳ نفر، در استان اصفهان برای ۲۰ کرسی، ۷۵۰ نفر و در استان البرز با ۳ کرسی، ۴۶۵ نفر تأیید صلاحیت شده‌اند. همچنین در استان خراسان رضوی برای ۱۸ کرسی ۱۰۱۹ نفر و استان سیستان و بلوچستان برای ۸ کرسی ۲۵۱ نفر به رقابت خواهند پرداخت.

وی درباره ادعای مطرح شده در خصوص عدم احراز صلاحیت آیت‌الله امامی‌کاشانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: آیت‌الله امامی کاشانی از بزرگان انقلاب اسلامی هستند. بعد از بررسی و تایید صلاحیت ایشان اعلام شد که به دلیل وضعیت جسمانی از حضور در این انتخابات انصراف دادند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در برخی حوزه‌ها بیان کرد: آنچه به شورای نگهبان مطرح شد برگزاری انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر بود که با بررسی‌هایی که در شورا داشتیم، با برگزاری انتخابات هر چهار حوزه به صورت الکترونیکی موافقت شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز