خبرگزاری کار ایران

رضاخواه در گفت‌وگو با ایلنا:

۳ پیشنهاد اضطراری آفریقای جنوبی، فنلاند و اسرائیل در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی حائز اکثریت آرا نشدند

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۲۶۹۵

رییس هیات ایرانی شرکت کننده در این اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی گفت: روال IPU اینطور است که هر آیتم اضطراری که بخواهد به عنوان قطعنامه پایانی تصویب شود باید دوسوم آرا را کسب کنند و هیچ کدام از سه پیشنهاد مطرح شده از سوی آفریقای جنوبی، فنلاند و اسرائیل نتوانستند دو سوم آرا را کسب کنند.

مجتبی رضاخواه رییس هیات ایرانی در اتحادیه بین المجالس در یکصد و چهل و هشتمین اجلاس این اتحادیه که در ژنو در حال برگزاری است، در  گفت و گو با ایلنا درباره موضوعات مطرح شده در این اجلاس گفت: هیات ایرانی برای شرکت در ین اجلاس هم‌اکنون در ژنو به سر می‌برد، یکی از مهم‌ترین دستورات اتحادیه بین‌المجالس موضوع آیتم اضطراری است که در این اجلاس سه آیتم اضطراری از سوی طرف های مختلف مطرح شد.

رضاخواه با اشاره به اینکه  یکی از این آیتم ها از سوی آفریقای جنوبی بود، افزود: باتوجه  به اینکه سابقا آفریقای جنوبی در دادگاه لاهه موضوع اسراییل را مطرح کرده  بود، این مورد اضطراری را به نفع مردم فلسطین در اینجا هم مطرح کرده بود. آیتم دوم از سوی فنلاند با حمایت چند کشور اروپایی مطرح شده بود که نهایتا مهم‌ترین موضوع آن این بود که در کنار آتش بس، اسرای اسراییلی هم آزاد شوند و مورد سوم اینکه خود رژیم صهیونیستی هم برای آزادی اسرای اسراییل یک آیتم اضطراری مطرح کرده بود. 

رییس هیات ایرانی شرکت کننده در این اجلاس درباره روال کار IPU گفت: روال IPU اینطور است  که هر آیتم اضطراری که بخواهد به عنوان قطعنامه پایانی تصویب شود باید دوسوم آرا را کسب کنند و هیچ کدام از این سه پیشنهاد نتوانستند دو سوم آرا را کسب کنند و بیشترین  رای را آیتم اضطراری  کشور آفریقای جنوبی آورد. این آیتم با یک فاصله کمی نتوانست  شصت و هفت درصد آرا را بدست آورد و از حدود شصت و چهار درصد رای نمایندگان برخوردار شد.

این نماینده مجلس ایران در ادامه گفت: نکته مهم اجلاس این بود که رژیم صهیونیستی نتوانست آیتم خود را به دلیل مخالفت کشورهای مختلف از جمله برخی از کشورهای اروپایی مانند ایرلند به رای گیری بگذارد.

وی تاکید کرد: ایران هم در این اجلاس فعالیت بسیار چشمگیری در رایزنی با کشورهای مختلف داشت و ما در حال رایزنی برای دفاع از مردم غزه بودیم و هستیم.

رضاخواه درباره بخشی از سخنرانی خود در این اجلاس گفت: به عنوان رییس هیات ایرانی طی سخنانی به جنایات مختلف اسراییل و خاموش بودن سازمان ها و ارگان های بین المللی در این خصوص اعتراض کردم و تاکید داشتم که  خواسته جمهوری اسلامی ایران این است که در کنار آتش بس فوری، حتما آنچه که برای مردم فلسطین در این چند ماه گذشته اتفاق افتاده است، باید جبران شود و ما نمی توانیم صرفا به یک بیانیه سیاسی اکتفا کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: حتما زندگی فلسطینی ها تحت ثاثیر مشکلات بغرنجی قرار گرفته و بیش از ۳۲ هزار انسان از زن، کودک، پیر و افراد مختلف کشته شدند و این جنایت نمی‌تواند بی پاسخ بماند.

وی در پایان تاکید کرد: آنقدر اسراییل در این مدت جنایت کرده که کشورهای غربی و اروپایی نمی‌توانند بعضا به این موضوع سرپوش بگذارند.

 

حجم ویدیو: ۶۳.۴۲M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۵۳ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز