خبرگزاری کار ایران

عنابستانی در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس باید قانون افزایش حقوق و دستمزد کارگران را اصلاح کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۶۳۵۰

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دولتمردان باید بپذیرند که اگر به میزان تورم حقوق و دستمزد را افزایش دهند هیچ اتفاقی نمی‌افتد و مجلس باید قانون مربوط به افزایش حقوق کارگران را اصلاح کند.

علی اصغر عنابستانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که وزیر کار بیان کرده در ماده ۴۱ قانون گفته شده افزایش حقوق کار باید نزدیک تورم باشد نه این که عین تورم باشد، اما در حال حاضر آن چیزی که به عنوان حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ به تصویب رسیده نزدیک به تورم هم نیست، گفت: بله، درست گفته شده است، من اصلا روی میزانی که تعیین شده است کاری ندارم چرا که بالاخره در ده‌ها ساعت جلسه بحث شده است. بحث من این است که مجلس باید این قانون را اصلاح کند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ماده ۴۱ قانون کار می‌گوید میزان حقوق و دستمزد بر اساس تورم باشد، باید بگوید به میزان تورم باشد یعنی کلمه‌ای تغییر کند و "بر اساس تورم" به اصطلاح "به میزان تورم" تغییر کند و دعوا تمام می‌شود.

وی یادآور شد: برآورد میزان تورم هم یک مرکز مشخصی دارد. چه مرکز آمار و چه بانک مرکزی هرجایی را که پذیرفته‌ایم تورم را اعلام می‌کند و به میزانش می‌شود افزایش حقوق داد.

عنابستانی افزود: در حال حاضر چون می‌گوید بر اساس، اساس یعنی چی؟ چند درصد؟ چه میزان از تورم است؟

وی ادامه داد: متاسفانه دولتمردان هم در طول سال‌های گذشته یک استدلال غلط دارند و آن این است که اگر ما بیاییم به میزان تورم حقوق را افزایش دهیم خودش باعث تورم می‌شود، این استدلال غلط است، چرا غلط است؟ چون حداکثر تاثیر حقوق و دستمزد در قیمت کالاها به صورت متوسط در ایران ۷ درصد است. هنگامی که به ۷ درصد ۴۰ درصد اضافه کنیم حدود یک و نیم درصد در کل قیمت تمام شده کالا تاثیر می‌گذارد. تاثیر یک الی یک ونیم درصد تورم ایجاد نمی‌کند.

عنابستانی تاکید کرد: دولت‌مردان باید این را بپذیرند و به میزان تورم افزایش (حقوق و دستمزد) داشته باشند. به نظر من اگر دولت بی‌‌دردسر با قانون فعلی به میزان تورم (حقوق و دستمزد را) افزایش دهد هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

وی درباره این‌که آیا دیوان عدالت اداری می‌تواند مصوبه ۳۵ درصد افزایش حقوق و دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ را ابطال کند، گفت: قانون اجازه می‌دهد اما باید ببینیم چه مسیری طی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز