خبرگزاری کار ایران

توصیه‌های سیاستی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره افزایش سرمایه شرکت‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۳۸۳

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با بررسی موضوع افزایش سرمایه شرکت ها، توصیه های سیاستی در این باره را مطرح کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «افزایش سرمایه شرکت‌ها؛ انواع، کارکردها و توصیه‌های سیاستی با تأکید بر شرکت‌های بورسی» بیان می‌کند که افزایش سرمایه شرکت‌ها یکی از مهم‌ترین تصمیمات شرکتی است که دلالت‌های مالی، اقتصادی و حقوقی برای شرکت‌ها فراهم می‌آورد. افزایش سرمایه با تغییر در سمت چپ ترازنامه شرکت‌ها، با روش‌های متعددی صورت می‌پذیرد. برخی از این روش‌ها مانند افزایش سرمایه از محل سود انباشته، تنها تغییر سرفصل حسابداری است که اندازه ترازنامه را تغییر نمی‌دهد، و برخی نیز مانند افزایش سرمایه از محل صرف سهام، منجر به ورود نقدینگی جدید به شرکت و افزایش اندازه آن می‌گردد. فارغ از نوع افزایش سرمایه، کارکردها و فواید بسیار زیادی به‌موجب افزایش سرمایه نصیب شرکت می‌شود.

در این گزارش بیان می‌شود که تأمین مالی، تسهیل در تأمین مالی، بهبود وضعیت مالی و ترازنامه‌ای از جمله کارکردهای افزایش سرمایه برای شرکت‌هاست. در این میان، تصمیم‌گیری نسبت به اینکه شرکت از چه روش و محلی نسبت به افزایش سرمایه اقدام کند، بسته به شرایط و عوامل متعددی است. با این حال، افزایش سرمایه شرکت‌ها دارای موانع و چالش‌هایی است که در این گزارش سعی شده‌است تا به آن پرداخته شود و به‌منظور رفع یا کاهش آن، پیشنهادات و راه‌کارهایی ارائه شده‌است.

براساس یافته‌های این گزارش، چالش‌های عمومی مرتبط با افزایش سرمایه شامل مواردی مانند دلالت‌های حکمرانی شرکت ناشی از افزایش سرمایه، زمان‌بر بودن فرآیند افزایش سرمایه، عدم دسترسی به منابع تأمین شده از طریق افزایش سرمایه تا پیش از ثبت آن، ارزش‌گذاری دارایی‌های موضوع افزایش سرمایه شرکت می‌شود.

در این گزارش مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه از محل صرف سهام؛ اثر بازار ثانویه سهام، به‌عنوان چالش‌های اختصاصی مربوط به هر یک از روش‌های افزایش سرمایه بیان شده‌است.

این گزارش در ادامه پیشنهاداتی ارائه کرده که شامل اصلاحات قانونی و مقرراتی مانند رسمی کردن اسناد غیررسمی املاک و مستغلات، تأکید بر جذب منابع مالی در افزایش سرمایه‌ها، تسریع در فرآیندهای اجرایی افزایش سرمایه شرکت‌ها با تأکید بر استفاده از فناوری‌های نوین، آموزش و فرهنگ‌سازی در خصوص افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌شود.

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز