خبرگزاری کار ایران

کنعانی در نشست خبری:

آمریکا قدردان اقدام منطقی و توأم با مسئولیت ایران باشد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۹۲۷۶

ایران همچنان به مسیر مذاکره برای دستیابی به اهداف خود پایبند است

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایران در نتیجه رفتار غیرمسئولانه آمریکا، انگلستان و پیشگیری از جنایت رژیم صهیونیستی و در راستای دفاع از امنیت ملی خود حرکت کرده و منطبق قوانین مقررات بین المللی پس از اتمام حجت به روش دیپلماتیک در چارچوب دفاع مشروع این حمله صورت گرفت. انتظار آن است دولت‌های دیگر مانند آمریکا اقدام منطقی و مشروع جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار دهند و قدردان اقدام منطقی و متواضع و توأم با مسئولیت باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در مورد عملیات موفق حمله تلافی‌جویانه و تنبیه صهیونیست‌ها آمریکایی‌ها از پاسخ دیپلماتیک گفت: تحول مهمی در روزهای اخیر رخ داده و اینکه موضع آمریکایی‌ها چیست و چه تحلیلی درباره اقدام دیپلماتیک آمریکایی‌ها خواهد بود زودهنگام است. جمهوری اسلامی یک قدرت مقتدر و امنیت آفرین است اقدام ایران در حمله به برخی از مقرهای نظامی در سرزمین اشغالی برای دفاع از خود در چارچوب دفاع مشروع ذیل ماده ۵۱ سازمان ملل انجام گرفت. جمهوری اسلامی و دستگاه دیپلماسی و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در رخداد و واکنش مشروع به اقدام تجاوزگراینه رژیم صهیونیستی به روشی کاملا منطقی و مسئولانه عمل کردند.

وی با بیان اینکه هشدارهای لازم را به روش دیپلماتیک دادیم و پس از اتمام حجت مقتدرانه عمل کرده و پس از آن نیز حرفه‌ای عمل خواهیم کرد، گفت: جمهوری اسلامی به دنبال فعالیت تنش آفرین نیست. جمهوری اسلامی برای ایجاد بازداراندگی در برابر هر اقدام غیرقانونی و غیر منطقی عمل خواهد کرد اقدام جمهوری اسلامی اهداف نظامی را مورد هدف قرار داد. ایران در نتیجه رفتار غیرمسئولانه آمریکا، انگلستان و پیشگیری از جنایت رژیم صهیونیستی و در راستای دفاع از امنیت ملی خود حرکت کرده و منطبق قوانین مقررات بین المللی پس از اتمام حجت به روش دیپلماتیک در چارچوب دفاع مشروع این حمله صورت گرفت. انتظار آن است دولت‌های دیگر مانند آمریکا اقدام منطقی و مشروع جمهوری اسلامی را مورد توجه قرار دهند و قدردان اقدام منطقی و متواضع و توأم با مسئولیت باشند.

کنعانی درباره اقدام ایران علیه رژیم صهیونیستی و حمایت انگلستان از اقدامات رژیم صهیونیستی گفت:  اقدام ایران کاملا مسئولانه بود؛ ایران رفتار و مواضع دولت انگلیس در طفره رفتن از محکومیت اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به اماکن دیپلماتیک را مسئولانه نمی‌داند. انگلیس به جای انتخاب الفاظ نامناسب رژیم صهیونیستی را از شرارت بیشتر بر حذر بدارد.

وی درباره اقدام متقابل ایران علیه اردن به دلیل رهگیری حملات موشکی ایران علیه رژیم صهیونیستی گفت: خبر احضار سفیر ایران در اردن را دریافت کردم. اعلام کردند این احضار در واکنش به خبرهایی است که برخی منابع ایران درباره اردن و احیانا نقش این کشور درباره رهگیری برخی از پرتابه‌های ایران منتشر کردند. اما من در جایگاهی نیستم که درباره اقدامات اردن در رهگیری موشک‌ها صحبتی انجام دهم. این موضوع باید توسط مقامات نظامی بیان شود. روابط ایران و اردن خوب و برادرانه است و گفت‌وگوهایی به صورت دو جانبه درباره اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در قبال فلسطین انجام گرفته است. امیدوارم همکاری‌های دو کشور در چارچوب همکاری‌های منطقه‌ای صورت بگیرد.

کنعانی درباره قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی گفت: شورای حقوق بشر اخیرا دو قطعنامه درباره تحولات فلسطین و غزه داشته است که عبارتند از قطعنامه ممنوعیت صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی و درخواست آتش‌بس. ایران در چارچوب نگاه اصولی درباره فلسطین از هر دو قطعنامه حمایت می‌کند و مطالبه بین‌المللی را ضروری می‌داند. ایران از هر اقدامی که به فشار علیه رژیم صهیونیستی منجر شود، استقبال می‌کند. ارسال گسترده و نامحدود تسلیحات از سوی کشورهای غربی نشان‌دهنده نقش و مسئولیت آمریکا در نسل‌کشی جاری به دست غاصبان فلسطین است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به نتیجه نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل گفت: شورای امنیت مسئولیت اولیه حفظ صلح و امنیت را برعهده دارد. این شورا نسبت به درخواست‌های ایران و دیگر کشورهای مستقل و صلح‌طلب در طول بازه زمانی هفت ماه گذشته برای توقف جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی بی‌توجهی و خارج از انتظار جهانی عمل کرده است.

وی افزود: بی‌عملی این شورا در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و عدم اقدام آن در محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران در دمشق و به شهادت رساندن مستشاران ایرانی در سوریه شاهد دیگری بر این مدعا است که شورای امنیت تحت تاثیر و نقش‌‌آفرینی منفی آمریکا و برخی دولت‌های دیگر است.

کنعانی درباره برگزاری نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا موسوم به گروه ۷ درباره اقدامات ایران گفت: این کشورها باید قدردان خویشتن‌داری ایران و رفتار مسئولانه آن نسبت به امنیت و ثبات منطقه‌ای باشند. این کشورها به جای اتهام زدن به ایران باید به افکار عمومی دنیا پاسخ دهند. این کشورها به جای همکاری با رژیم صهیونیستی باید در کنار کشورهای صلح‌طلب قرار بگیرند. ایران در مسیر اقدام مشروع و بازدارنده کاملا به اصول و منشور ملل متحد عمل کرده است.

وی درباره آخرین وضعیت بازگشایی سفارت جمهوری آذربایجان گفت: مقدمات خوبی برای آغاز مجدد فعالیت‌های دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان فراهم شده است. گفت‌وگوهای بسیار خوبی در سطح وزرای امور خارجه صورت گرفته است. هیئت دیپلماتیک جمهوری آذربایجان برای بررسی مقدمات فعالیت سفارت این کشور در تهران، به ایران آمدند؛ این اتفاق نظر وجود دارد که همکاری‌های سیاسی و دیپلماتیک حرکت کند و شاهد ازسرگیری فعالیت دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان باشیم.

کنعانی درباره اخبار منتشر شده در مورد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی اتحادیه اروپا گفت: اگر اتحادیه اروپا چنین قصدی داشته باشند، سازنده نخواهد بود و کمکی به مناسبات نخواهد کرد. ایران درباره موضوع هسته‌ای متعهدانه عمل کرده و این رویه را مبتنی بر معاهدات مربوطه و معاهده هسته‌ای و در چارچوب ان‌پی‌تی ادامه خواهد داد. ما مایل به روابط، اقتصادی با اروپا مبتنی بر منافع مشترک هستیم.

وی درباره فعالیت‌های گروه‌های مقاومت منطقه تصریح کرد: مواضع ایران نسبت به امنیت ملی و منافع ملی روشن است و اقدام‌های مشروع تعریف شده در سازوکارهای بین‌المللی را پیگیری خواهیم کرد. اقدام‌های غیرمنطقی و متجاوزانه علیه جریان‌های مقاومت همانطور که نشان داده منافعی برای کشورهای حمله کننده ایجاد نخواهد کرد. گروه‌های مقاومت نماینده کشورهای خودشان هستند و براساس منافع ملت و کشور خود عمل می‌کنند.

کنعانی در واکنش به اینکه رافائل گروسی اعلام کرده که برجام مرده است، گفت: اظهارنظرهای رافائل گروسی رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی رگه‌های سیاسی دارد. تخصصی و حرفه‌ای نیست و کمکی به برجام و هر موضوع دیگری نمی‌کند؛ انتظار می‌رود وی در چارچوب مسئولیت خود عمل و اظهارنظر کند و به رفتارهای مسئولانه و همکاری‌های متعهدانه انرژی اتمی ایران نگاه مثبت داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیام‌های تبادل شده میان ایران و آمریکا در روزهای گذشته، گفت: پیام‌هایی که در بازه زمانی اخیر ردوبدل شدند، درباره اقدام ماجراجویانه رژیم صهیونیستی علیه مقر دیپلماتیک سفارت ایران در دمشق بود. انتظار این بود دولت آمریکا براساس تعهد کشورها به مقررات بین‌المللی و کنوانسیون وین، اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم کند. اما دولت آمریکا کاملا برعکس این موضوع عمل و از محکوم کردن این عملیات اجتناب کرد. ضمن اینکه مانع تصویب بیانیه شورای امنیت درباره محکوم کردن اقدام رژیم صهیونیستی شد. چنانچه چراغ سبز آمریکا نبود، رژیم صهیونیستی جرأت اقدام علیه مقر دیپلماتیک ایران را نداشت. مسئولیت آمریکا درباره این اقدام یک مسئولیت تفکیک‌ناپذیر است.

وی افزود: این تبادل پیام‌ها در چارچوب اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی بود و ایران از هیچ طرفی برای دفاع از حق ذاتی مشروع خود اجازه نمی‌گیرد.

کنعانی درباره سفر وزیر امور خارجه به عمان و مطرح شدن طرح عمان در جهت لغو تحریم‌ها گفت: در چارچوب استقبال ایران از نقش‌آفرینی کشورهای دوست برای گره‌گشایی از مذاکرات رفع تحریم‌ها، مشورت‌ها میان دو کشور ادامه دارد و این گفت‌وگوها هم در سفر اخیر وزیر امور خارجه به عمان مطرح شد. تماس و مذاکرات دیپلماتیک در سطح مذاکره‌کننده ارشد با طرف‌های ذیربط در اتحادیه اروپا و چه از طریق واسطه‌ها ادامه دارد و ایران همچنان به مسیر مذاکره برای دستیابی به اهداف خود پایبند است.

کنعانی درباره سفر احتمالی رئیسی به پاکستان گفت: دعوت قبلی طرف پاکستانی از رئیس جمهور وجود دارد و بر انجام این سفر هم تاکید شده و زمینه‌سازی‌ها هم در حال انجام است.

وی درباره جزئیات توقیف کشتی رژیم صهیونیستی در تنگه هرمز گفت: جمهوری اسلامی ایران متعهد همیشگی به آزادی کشتیرانی در تنگه هرمز مبتنی بر قوانین و مقررات بین المللی بوده و همیشه در این چارچوب عمل کرده است. بر اساس اطلاعاتی که دارم تعلق کشتی توقیف شده به رژیم صهیونسیتی محرز است. باتوجه به نقض مقررات بین المللی کشتیرانی از سوی کشتی مورد نظر و عدم پاسخ مناسب به مسئولان ایران این کشتی توقیف شد و برحسب ضرورت از سوی مراجع ذی صلاح جزئیات بیشتری در اختیار قرار خواهد گرفت.

کنعانی درباره سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا گفت: آنچه که می‌توانم بگویم این است که سوابق دهه‌های گذشته نشان‌ داده که حضور نظامی آمریکا در هیچ کجای منطقه امنیت ساز نبوده و رفتار آمریکا هیچ کجا امنیت آفرین و درچارچوب منافع منطقه نبوده است. ملت، دولت و مجلس عراق نیز در ماه‌های گذشته خواسته و دیدگاه خودشان را نشان‌دادند و خواستار زمانبندی جهت خروج نیروهای نظامی آمریکا هستند. ما به خواست ملت و دولت عراق احترام میگذاریم و معتقدیم حضور نیروهای آمریکا برای منطقه امنیت آفرین نیست.

وی درباره فعالیت اقتصادی وزارت امور خارجه درباره نمایشگاه ایران اکسپو گفت: براساس سیاست دولت سیزدهم همکاری و هماهنگی نزدیک بین وزارت خارجه و معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه با سازمان توسعه و تجارت و وزارت صمت برای نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ به صورت مستمر برقرار بود. دیپلمات‌ها و کارشناسان اقتصادی ما در سفارتخانه‌ها در این خصوص مامموریت یافتند که این موضوع را با جدیت دنبال کنند. تلاش‌های مثمرثمر و نتیجه بخشی را داشتیم و گزارش‌ها حاکی از مشارکت فعال و پرثمر در این نمایشگاه خواهیم بود. امیدواریم شاهد رخداد اقتصادی در تهران در نیمه اردیبهشت ماه باشیم و دستگاه دیپلماسی در کنار وزارت صمت به مسؤولیت‌های خود عمل کرده است و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی شخصا این موضوع را پیگیری می‌کند.

کنعانی درباره زمان سفر اردیبهشت رافائل گروسی به تهران گفت: اطلاعاتی در خصوص این سفر ندارم و سازمان انرژی اتمی در جریان این کار است و در این لحظه اطلاعی درباره سفر ایشان ندارم. در چارچوب ارتباطات مستمری که وجود دارد در راستای ارتباطات طرفین این سفر می‌تواند انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز