خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه: / تکمیل می‌شود /

گفت‌وگوی ظریف با اخضر ابراهیمی پیرامون انتخابات سوریه بود / تیم مذاکره‌کننده از خط قرمز‌ها عدول نخواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۷۸۷

همه دولت‌های ایران و از جمله دولت یازدهم عزم راسخی بر گسترش مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه دارند و براین اساس با رویکردتعامل سازنده این مسئله با جدیت درحال پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به آمادگی ایران برای حل بحران سوریه گفت: بخشی از گفت‌وگوی وزیر امورخارجه با اخضر ابراهیمی در باره برگزاری انتخابات سوریه بود

‌به گزارش خبرنگار ایلنا مرضیه افخم در ادامه نشست خبری صبح امروز خود با خبرنگاران که در وزارت امور خارجه برگزار شد در خصوص مواضع ایران در باره برگزاری انتخابات در سوریه گفت: ما از ابتدا آمادگی خود را برای حل بحران سوریه اعلام کرده بودیم وی با بیان اینکه با نزدیکی زمان انتخابات در سوریه بار دیگر ایران آمادگی خود را در این رابطه اعلام می‌کند اظهار داشت: به همه گروه‌ها و جریان‌های سوری و کشورهای خارجی اعلام می‌کنم که به نقش و جایگاه مردم سوریه توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه تاکید کرد: انتخابات سوریه به رویکرد سیاسی برای تحقق اراده مردم آن کشور کمک می کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در باره گفتگوی تلفنی دیروز محمد جواد ظریف باالاخضر الابراهیمی بیان کرد: بخشی از این گفت‌وگو در باره برگزاری انتخابات سوریه نیز بود.

افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برگزاری انتخابات عراق و ادعای برخی از رسانه‌های خبری مبنی بر حمایت ایران از یک گروه سیاسی تصریح کرد: انتخابات عراق رویکرد مبارکی است که علیرغم تلاش‌ها برای کاهش مشارکت مردمی و عدم حضور گروه‌های سیاسی شاهد مشارکت درصد بالایی از مردم این کشور درانتخابات بودیم.

افخم با بیان اینکه با هوشیاری مردم عراق توطئه‌ها برای کاهش مشارکت در انتخابات خنثی شد، خاطر نشان کرد: خبرسازی‌های صورت گرفته چیزی به حقیقت لطمه نمی‌زند و ما هم منتظر اعلام نتایج انتخابات هستیم.

خبرنگاری از سخنگوی وزیر امور خارجه در باره برنامه‌های این وزارت خانه برای افزایش سطح مناسبات منطقه‌ای و بهبود روابط با عربستان و استفاده از ظرفیت‌های کشور در این رابطه سوال کرد که وی ابراز داشت: همه دولت‌های ایران و از جمله دولت یازدهم عزم راسخی بر گسترش مناسبات با همسایگان و کشورهای منطقه دارند و براین اساس با رویکردتعامل سازنده این مسئله با جدیت درحال پیگیری است.

این مقام ارشد وزارت امورخارجه با اشاره به سفرهای محمد جواد ظریف و معاون امور عربی و زارت امور خارجه به کشورهای همسایه یادآور شد: خوشبختانه گفت‌وگوهای خوبی جاری است و کمیسیون‌های اقتصادی و روابط دو جانبه هم در این رابطه برقرار است و با توجه به عزم ایران و علاقه مندی‌طرف مقابل به آینده افزایش مناسبات ابراز خوشبینی می‌کنم.

افخم با تاکید بر اینکه جایگاه عربستان همواره موردتوجه ایران است، گفت: ما افزایش تماس و ارتباطات را دنبال می کنیم و استفاده از همه ظرفیت‌ها و انجام سفر در این رابطه در دستور کار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در باره ربایش ۲۷۳ دانش‌آموز دختر در نیجریه گفت: نیجریه کشور بزرگی است که متاسفانه از مدتی پیش فعالیت گروههای تروریستی افراطی در آن افزایش یافته که این مسئله موجب کاهش امنیت در این کشور شده است.

وی با ابراز مراتب نگرانی ایران در این باره اظهار داشت: این اقدام ضد انسانی غیر قابل قبول است و ما خواهان جلوگیری از این فعالیت‌ها و صلح و ثبات دراین رابطه هستیم.

مرضیه افخم در خصوص ارزیابی کشورهای غربی از پیشنهاد ایران مبنی بر باز طراحی راکتور آب سنگین اراک گفت: گمانه‌زنی‌ها درباره محورها و توافقات احتمالی در هر دوره صورت گرفته و در این دور نیز شاهد این مسئله هستیم.

وی با تاکید بر اینکه تا زمان توافق نهایی چیزی به طور رسمی اعلام نمی‌شود، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با ارائه طرح و پیشنهادات در مذاکرات حاضر شده و درصدد حفظ حقوق ملت ایران در این رابطه است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با سفر رئیس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران تصریح کرد: مطلب جدیدی در این رابطه وجود ندارد و سازمان انرژی اتمی پس پایان پذیرفتن سفر بازرسان در این رابطه اطلاع‌رسانی تکمیلی را انجام می‌دهد.

خبرنگاری از افخم در خصوص اینکه آیا نشست‌های آتی کارشناسی ایران با گروه ۱ + ۵ در نیویورک برگزار می‌شود پرسید که وی بیان کرد: احتمال اینکه دورهای آتی مذاکرات در نیویورک باشد بستگی به تیم‌های مذاکره‌کننده دارد و در این رابطه هنوز بحثی صورت نگرفته است.

این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی براینکه خط قرمز تیم مذاکره‌کننده در مذاکرات چیست؟، یادآور شد: خط قرمز ما حفظ حقوق مسلم‌مان در دانش و فناوری هسته‌ای است که همواره مدنظر تیم مذاکره‌کننده بوده است و از آن نیز عدول نخواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه در مذاکرات ایران با ۱ + ۵ فقط در رابطه با مسائل هسته‌ای است، خاطرنشان کرد: تمام خطوط قرمز مورد توجه ماست و هیچ جای نگرانی دراین رابطه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظرتان در شش ماه توافق شده مذاکرات به نتیجه نهایی خواهد رسید، ابراز داشت: تمام تلاش ما این است که براساس توافق مذاکرات در یک دوره شش ماهه به پایان برسد.

افخم افزود: ایران عزم خود رادر این رابطه اعلام کرده و البته این مسئله به حسن نیت طرف مقابل نیز ارتباط دارد.

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه دیپلماسی در رابطه با آخرین وضعیت پنجمین مرزبان ایرانی در پاکستان پرسید که افخم عنوان کرد: وضعیت آخرین مرزبان ما فراموش نشده است.

وی با اشاره به سفر وزیر کشور به پاکستان اذعان داشت: این موضوع، همکاری‌های امنیتی و حفظ و کنترل مرزها از جمله دستور کارهای گفت‌وگوهای وزیر کشور با مقامات پاکستانی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین اخبار در رابطه با اخراج دانشجویان ایرانی از دانشگاه نروژ گفت: در این رابطه صحبت‌هایی از سوی ما با سفارت نروژ صورت گرفت و مقامات نروژی هرگونه تغییر در قانون در رابطه با انتخاب رشته و حضور دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های نروژ را رد کردند و از سوی ما هم به سفیر کشورمان در این رابطه دستور پیگیری داده شده است.

افخم در رابطه با آخرین وضعیت دپیلمات ربوده شده ایرانی در یمن ابراز داشت: پیگیری‌ها از سوی ما ادامه دارد و در این رابطه هم قرار است، معاون امور عربی وزارت امور خارجه سفری به یمن داشته باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی هدف اصلی سفر امیرعبداللهیان را پیگیری وضعیت نوراحمد نیکبخت و بررسی‌های بیشتر در رابطه با عاملان شهادت شهید اسدی و دستگیری عاملان این جنایت اعلام کرد و خاطرنشان کرد: امیدواریم مقامات یمنی در این رابطه گزارشات قانع‌کننده‌ای ارائه بدهند.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه درباره افزایش خشونت‌ها در اکراین تصریح کرد: آنچه مسلم است، این است که هیچ یک از کشورها از جنگ و افازیش خشونت‌ها استقبال نمی‌کنند.

وی افزود: ایران از ابتدا خواهان جلوگیری از روش‌های تنش‌زا در اکراین بوده است.

افخم درباره سفر آتی رئیس جمهوری به ترکیه تصریح کرد: این سفر در دستور کار است و به محض قطعی شدن، زمان آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز