خبرگزاری کار ایران

عصر دیروز صورت گرفت‎؛

تشکیل نخستین جلسه شورایعالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در دولت یازدهم

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۹۷۳

وی از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست با تشکیل دبیرخانه‌ای پرتوان و کارآمد و کمیته‌های تخصصی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های عضو، دستورات جلسه و مباحثرا به خوبی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند تا شاهد اتخاذ تصمیماتی مطلوب در جلسات شورا باشیم.

نخستین جلسه شورایعالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی در دولت تدبیر و امید، عصر شنبه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در این جلسه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را از پراهمیت‌ترین سیاست‌های کشور برشمرد و اظهارداشت: تصویب و ابلاغ این سیاست‌ها اقدامی مهم و بزرگ برای ورود بخش خصوصی به اقتصاد کشور بود و با توجه به رویکرد دولت یازدهم برای اجرای سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری، امیدوارم با آسیب شناسی اقدامات گذشته، شاهد تلاش و اهتمام جدی برای اجرای دقیق این سیاست‌ها در آینده باشیم.

‌معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به گزارش رئیس سازمان خصوصی‌سازی و واگذاری‌های صورت‌گرفته که تا کنون در مجموع به ارزش ۱۳۳ هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: لازم است تلاش برای تداوم بخشی به روند واگذاری‌ها البته با روش صحیح و بدون تکرار اشتباهات گذشته انجام شود.

وی از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست با تشکیل دبیرخانه‌ای پرتوان و کارآمد و کمیته‌های تخصصی متشکل از نمایندگان دستگاه‌های عضو، دستورات جلسه و مباحثرا به خوبی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند تا شاهد اتخاذ تصمیماتی مطلوب در جلسات شورا باشیم.

در این جلسه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ را یکی از جلسات مهم کشور برشمرد و گفت: مجلس شورای اسلامی وظایف خوبی را همچون کارآفرینی، بهبود فضای کسب و کار و مشارکت بخش خصوصی برای این شورا در نظر گرفته که باید تلاش شود تا این وظایف به شکل درستی اجرا شود.

محسن رضایی همچنین بر لزوم نگاه جامع نسبت به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ تاکید کرد و افزود: موضوع واگذاری تنها یک بخش از این سیاست‌ها و مسائل دیگری همچون آزادسازی اقتصاد و کنارگذاشتن انحصارات دولتی نیز در این سیاست‌ها گنجانده شده که لازم است با نگاهی جامع به همه وظایف تعیین شده در این سیاست‌ها عمل شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی دادستان کل کشور نیز در این نشست با اشاره به برخی انحرافات که در گذشته در اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ صورت گرفته گفت: فلسفه ابلاغ این سیاست‌ها، کاهش تصدی‌گری دولت و جذب سرمایه از بخش خصوصی است و باید با پرهیز از تکرار خطاهای گذشته نسبت به تحقق خواسته های مقام معظم رهبری اقدام کنیم.

همچنین رحیمی رئیس کل دیوان محاسبات کشور و فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به حساسیت مجلس بر حسن اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴، بر لزوم نظارت و پیگیری دقیق اهداف قانون گذاران در تصویب این سیاست‌ها تاکید کردند.

در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی، دادگستری، تعاون و کار و رفاه اجتماعی، رئیس کل بانک مرکزی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور، رئیس کل سازمان بازرسی کل کشور و شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، رئیس کل سازمان خصوصی سازی گزارشی در خصوص آخرین وضعیت واگذاری‌ها، روند گذشته واگذاری‌ها و آسیب‌شناسی آنها، دیدگاه‌های دولت جدید و اقدامات سازمان خصوصی سازی در دولت تدبیر و امید در یکسال اخیر ارایه کرد.

در این گزارش ضمن اشاره به خلاصه ای از عملکرد واگذاری‌ها طی سال‌های ۸۰ تا نیمه دوم سال ۹۲، میزان تحقق اهداف درآمدی حاصل از واگذاریها در این مدت و همچنین آسیبهای ناشی از واگذاری‌های گذشته در قالب یک گزارش مطرح شد.

در گزارش سازمان خصوصی سازی همچنین ضمن اشاره به آسیب‌های مربوط به طرح توزیع سهام عدالت، اعلام گردید که میزان واگذاریهای صورت گرفته در یک ساله اخیر در دولت تدبیر و امید برابر با ۳۵ درصد کل واگذاریها در دوره ۱۲ ساله ۱۳۸۰ تا ۹۲ بوده، ضمن آنکه " با توقف انتقال مستقیم سهام به نهادهای شبه دولتی و با تصویب شیوه نامه تشویق بخش خصوصی " بیش از ۹۰ درصد از واگذاریهای انجام شده در یک سال اخیر، واگذاری به بخش خصوصی واقعی بوده است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در ادامه این گزارش با اشاره به ارزش واگذاری‌های صورت گرفته از سال ۸۰ تا نیمه دوم سال ۹۲، گفت: ارزش واگذاریها در این ۱۲ سال حدود ۹۸ هزار میلیارد تومان بوده است که حدود ۱۶ درصد از این واگذاریها به صورت انتقال مستقیم سهام و مربوط به رد دیون دولت، ۲۷ درصد مربوط به سهام عدالت و ۵۷ درصد مابقی به شکل فروش سهام یا دارایی به عموم متقاضیان بوده است.

وی افزود: البته از این ۵۷ درصد واگذاری که به شکل عرضه به عموم متقاضیان بوده، تنها ۱۲ درصد واگذاری به بخش خصوصی واقعی بوده و بقیه در قالب واگذاری به شرکتها و نهادهای شبه دولتی انجام شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز