خبرگزاری کار ایران

افخم در نشست خبری / ۴ /:

عجله‌ای برای بازگشایی سفارت در انگلستان نداریم

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۹۳۳

دیداری که میان رئیس جمهور و نخست وزیر انگلستان صورت گرفت به خواست طرف مقابل بود و این دیدار هم به معنای پذیرش و تمکین طرف مقابل نیست / از ابتدا گفته بودیم که تحریم‌ها، ‌ غیر قانونی و غیرعادلانه است و نسبت به این تحریم‌ها اقدامات حقوقی هم صورت گرفت که منجر به صدور حکم ابطال بخشی از تحریم‌ها از سوی دادگاه عالی اتحادیه اروپا شد.

سخنگوی دستگاه‌دیپلماسی اظهارات نخست‌وزیر انگلستان در مجمع عمومی سازمان ملل را نابجا خواند و گفت: این اظهارات در روند بازگشایی سفارت دو کشور تاثیراتی خواهد داشت و ما هم عجله ای برای بازگشایی سفارت نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا مرضیه افخم در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد اینکه روند بازگشایی سفارت‌های ایران و انگلستان با توجه به اظهارات اخیر نخست وزیر انگلستان با چه شرایطی روبرو است، گفت: روند بازگشایی سفارت‌ها، ‌همانطور که از قبل گفته‌ام روندی تدریجی وگام به گام است که باید مقدمات آن فراهم شود.

وی با بیان اینکه عجله‌ای برای بازگشایی سفارت نداریم اظهار داشت: اظهارات آقای کامرون کاملا نابجا بود و موجب نارضایتی و واکنش مسئولان کشورمان شد و قطعا در روند بازگشایی سفارت دو کشور هم تاثیراتی خواهد داشت. اما باید یادآوری کنم دیداری که میان رئیس جمهور و نخست وزیر انگلستان صورت گرفت به خواست طرف مقابل بود و این دیدار هم به معنای پذیرش و تمکین طرف مقابل نیست همانطور که آقای روحانی گفته اند در این دیدار در خصوص مسائل مختلف صحبت شد ولازم بود دو طرف از مواضع یکدیگر در بالاترین سطوح آگاه شوند اما بار دیگر تاکید می‌کنم که صحبت‌های آقای کامرون غیرسازنده و به دور از عرف دیپلماتیک بود و برای ما غیر قابل پذیرش است.

این مقام عالی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه آیا در باره میزان خسارت‌ها و پرداخت غرامت از سوی ایران در ماجرای باغ قلهک صحبتی با انگلستان شده است عنوان کرد: هیچ صحبتی در این باره هنوز صورت نگرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص لغو برخی از تحریم‌ها از سوی انگلستان نیز بیان کرد: از ابتدا گفته بودیم که تحریم‌ها، ‌ غیر قانونی و غیرعادلانه است و نسبت به این تحریم‌ها اقدامات حقوقی هم صورت گرفت که منجر به صدور حکم ابطال بخشی از تحریم‌ها از سوی دادگاه عالی اتحادیه اروپا شد.

وی با بیان اینکه لغو این تحریم‌ها گامی رو به جلو است تصریح کرد: ما این اقدام را حرکتی و‌اقع بینانه می‌دانیم و امیدواریم تا این نگاه واقع بینانه قویتر وفراگیرتر ادامه یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع وزارت امور خارجه در باره اینکه برخی از مسئولان آمریکایی گفته‌اند حادثه پارچین را دنبال می‌کنند ابراز داشت: اینکه آنها این مسئله را بررسی و تحلیل می کنند مربوط به خودشان است کما اینکه ما هم برخی از موضوعات را دنبال می‌کنیم. در باره این مسئله هم مسئولان وزارت دفاع اطلاع رسانی کردند که به موقع و شفاف بود وبزرگ‌نمایی آن از سوی برخی رسانه‌های غربی برای خبرسازی است.
خبرنگاری پرسید که آیا مسائل منطقه‌ای و داعش در مذاکرات هسته‌ای تاثیر گذاشته است که افخم پاسخ داد: همانطو رکه آقای ظریف گفته‌اند مسائل منطقه‌ای در مذاکرات اثر گذار خواهد بود و شاید کندی در مذاکرات هم به این دلیل است اما ما در حال مراقبت هستیم تا مذاکرات هسته‌ای از دیگر مسائل مصون بماند و مذاکرات در چهارچوب خود پیش برود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره نتایج مذاکرات ایران و۱ + ۵ در نیویورک یاد‌آور شد: پیشرفت کند بود و مسائل اصلی باقی ماند ولی روند مذاکرات ادامه دارد و در حال پیشرفت است. درک بهتری در دو طرف ایجاد شده و دور بعدی مذاکرات هم در هفته آتی ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: امیدواریم که به شکل گیری توافق برد - برد نزدیک شویم که اگر این مسئله حاصل شود، دارای نتایج خوبی خواهد بود که البته کار سختی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: در نیویورک هم دیدارهای خوبی صورت گرفت که این نشان می‌دهد مذاکرات در مسیر معقولانه‌ای قرار دارد که به خاطر پایبندی ایران در مسیر توافق برد - برد است.

وی در باره توافق گروه‌های حماس و فتح برای در دست گرفتن امور غزه از سوی تشکیلات خود گردان پس از هفت سال گفت: ما از هر حرکتی که در مسیر وحدت فلسطین و وفاق گروه‌های فلسطینی باشد استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه اضافه کرد: امیدوارم این مسیر به احقاق حقوق کامل مردم فلسطین و بهتر شدن شرایط‌شان منجر شود و اگر ما بتوانیم کمکی کنیم از آن فروگذار نخواهیم بود.

خبرنگاری در خصوص آخرین وضعیت نیکبخت دیپلمات ربوده شده کشورمان در یمن پرسید که افخم توضیح داد: طبق آخرین اطلاعات آقای نیکبخت در سلامت هستند و روند آزادی ایشان همچنان در حال انجام است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز