خبرگزاری کار ایران

نماینده قائم‌شهر در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس هشتم عامل الحاق صندوق فولاد به وزارت کار بود/صندوق فقط هزینه دارد

asdasd
کد خبر : ۲۵۶۷۴۷

الحاق صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت کار اتفاقی بود که در مجلس هشتم افتاد، ‌چراکه اعضای این صندوق مطالباتی داشتند و چون هندلینگ همه صندوق‌های بازنشستگی به عهده وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی است٬ دیگر نمی‌شد آن را به وزارت‌خانه دیگری ملحق کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن تاکید کرد: الحاق صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت کار اتفاقی بود که در مجلس هشتم افتاد، ‌چراکه اعضای این صندوق مطالباتی داشتند و چون هندلینگ همه صندوق‌های بازنشستگی به عهده وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی است٬ دیگر نمی‌شد آن را به وزارت‌خانه دیگری ملحق کرد.

هادی حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ در خصوص پیشینه مشکلات صندوق بازنشستگی فولاد و مشکلات عدیده ای که دامن‌گیر آن شده است٬ گفت: موضوع صندوق بازنشستگی این طور بوده که تا زمانی که وزارتخانه‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه٬ آن را پوشش می‌دادند٬ طبیعتا حقوقشان از محل‌های شرکت‌های تحت پوشش پرداخت می‌شد.

نماینده مردم قائم شهر افزود: دارایی و توانایی وزارت‌خانه سبب شده بود که آنها خیلی روی سرمایه‌های صندوق حساب نکنند. معمولا صندوق‌های بازنشستگی بیش‌تر به سراغ این می‌روند که این پول و سرمایه‌ها نخوابد و راکد نماند بنابراین سعی می‌کنند پول را به حرکت در آورند تا سبب تداوم و تقویت سرمایه‌هایی شوند که از حقوق کارگران برداشته و به صندوق ریخته می‌شد.

وی ادامه داد: حال مشکل اینجاست که از روند قبلی تبعیت نشد٬ یعنی با این پول‌ها سرمایه گذاری نکردند برای همین وقتی شرکت‌ها به وزارتخانه واگذار شدند٬ صندوق مجبور شد از پول باقی‌مانده حقوق کارگران را پرداخت کند؛ بنابراین کیسه آنها خیلی زود ته کشید و جز هزینه هیچ ورودی نداشت.

حسینی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که اعضای صنعت فولادی‌ درآمدها و دریافتی‌های بالایی دارند ولی در مقابل پرداختی‌های سهم بیمه آنها کم است و به همین علت خیلی زود بر اثر سختی کار بازنشسته می‌شدند. حال همه این فشارهای روی نهادی به نام صندوق بازنشستگی فولاد جمع شده است. البته از موارد مهم مشکلات این صندوق را می‌توان بحث سوء مدیریت دانست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: زمانی که مجلس تلاش می‌کرد صندوق بازنشستگی فولاد را به وزارت کار ملحق کند٬ باید حساب پیامدهایش را هم می‌کرد.  بنابراین سوال این است که چرا هم‌اکنون برای مشکلاتی که پیش آمده جاخالی می دهد.  الحاق صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت کار اتفاقی بود که در مجلس هشتم افتاد، ‌چراکه اعضای این صندوق مطالباتی داشتند و چون هندلینگ همه صندوق‌های بازنشستگی به عهده وزارت تعاون٬ کار و رفاه اجتماعی است٬ دیگر نمی‌شد آن را به وزارت‌خانه دیگری ملحق کرد.

وی اظهار داشت: ما پیشنهادی مبنی براینکه این زیر مجموعه تحت نظر تامین اجتماعی بیاید به کارگران دادیم اما نمایندگان کارگران قبول نکردند که سازمان تامین اجتماعی آن را پوشش دهد.

نماینده مردم قائم‌شهر گفت: سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر 2 هزار و 300 میلیارد تومان حقوق می‌دهد و130 میلیارد هم به آن اضافه شد و چون تامین اجتماعی دارای حوزه اقتصادی بسیار قوی‌ مانند شستا و غیره است٬ بنابراین می‌تواند خیلی زود صندوق را به مدار سودآوری برساند.

حسینی بیان کرد: نماینده‌های کارگران در مجلس پیشنهاد ما را قبول نکردند٬ زیرا ادعا داشتند که سیستم درمان آنها، خاص است. اما همه ما این را می‌دانیم که تامین اجتماعی از نظر سیستم درمان از فولادی‌ها بسیار قوی‌تر است. البته ممکن است که فولادی‌ها خدمات بیشتری بگیرند اما از لحاظ‌ درمانی تامین اجتماعی قوی‌تر است.

این عضو کمیسیون صنایع ومعادن درباره بهترین راهکار و پیشنهادی که مجلس و نمایندگان  برای کمک به صندوق فولاد گفت: در حال حاضر ما معتقدیم که باید توافقی انجام گیرد و این‌ها زیر نظر تامین اجتماعی بیایند تا این مسئله برای همیشه حل شود و از راهکارهایی که تاکنون به طور کوتاه مدت از آن استفاده می‌کردیم٬ رهایی یابیم.

حسینی ادامه داد: اگر صندوق زیر نظر تامین اجتماعی بیاید، صندوق جدیدی تشکیل می‌شود و درحوزه تولید و قدرت گام بیشتری برمی‌دارند اما اگر چنین اتفاقی نیفتد٬ صنوق بازنشتگی فولاد قدرت این‌کار را ندارد و تا بخواهد به مرحله تولید و رفع مشکلات برسد.

وی با بیان اینکه الان هم شرایط کشور،‌ شرایط بدی نیست٬ گفت: آنقدر شرایط بدی درکشور نداریم که بخواهیم فردی بیاید و با ایجاد یک کارخانه 100 تا 150 میلیارد تومان پول درآورد تا بخشی از آن را سرمایه‌گذاری کند و بخشی دیگر را برای حقوق کارگران به اختصاص دهد. یعنی این صندوق در هجمه‌ای قرار گرفته که این هجمه باید حل شود تا در حوزه بزرگتری شکل بگیرد که تامین اجتماعی حتما می‌تواند این کار را انجام دهد. فکر می‌کنم راه دائم کردن آن تحت نظر بودنش توسط تامین اجتماعی است؛ زیرا این سازمان در سراسر کشور شعبه درمان دارد و می‌تواند کارگران را که بسیار هم آسیب‌پذیر هستند٬ تحت پوشش خود قرار دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز