خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و‌گوی هانی‌زاده و رحیمی مطرح شد؛

یمن در یک قدمی جنگ داخلی

برنامه «بدون خط خوردگی» با حضور رحیمی سفیر سابق ایران در یمن و هانی‌زاده کار‌شناس مسائل بین‌الملل روانه آنتن شد.

به گزارش ایلنا٬ رحیمی سفیر سابق ایران در یمن، در خصوص آزادی دیپلمات ایران در یمن گفت: عملیات آزادسازی نیکبخت دیپلمات ایرانی ربوده شده بسیار پیچیده بوده و به همین جهت بازگویی آن در حال حاضر امکان ندارد.

در ادامه هانی‌زاده کار‌شناس مسائل بین الملل درباره ربایش این دیپلمات اظهار داشت: آقای نیکبخت در تیرماه سال گذشته زمانی که از منزل خود در صنعا عازم سفارت جمهوری اسلامی ایران در یمن بود توسط یک گروه مسلح نا‌شناس ربوده شد و از آن زمان تاکنون در اسارت این گروهک تروریستی قرار داشت.

وی با اشاره به آزادی دیپلمات ایرانی بیان داشت: این موفقیت بسیار بزرگی برای جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شود و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در طول سال‌های گذشته در آزاد کردن گروگان‌های خودشان شکست‌هایی دارند ولی جمهوری اسلامی ایران خوشبختانه با اشراف اطلاعاتی و با توجه به تسلط کاملی که بر منطقه داشته‌اند توانسته‌اند این دیپلمات را آزاد کنند.

این کار‌شناس خاورمیانه اظهار داشت: گروه‌های تروریستی که تعداد آن‌ها در یمن زیاد است و بر بخش‌هایی از جنوب و شمال یمن متمرکز هستند نشان می‌دهد که دست‌های پشت پرده‌ای برای تسویه حساب‌های منطقه‌ای با جهوری اسلامی ایران وجود دارد.

وی افزود: آزادسازی آقای نیکبخت نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسیار زیادی برای ماموران خودش قائل است و ثانیا در چنین عملیات پیچیده‌ای با اینکه یمن به لحاظ جغرافیایی فاصله زیادی با جمهوری اسلامی دارد ولی توانمندی و حضور جمهوری اسلامی ایران و اشرافی که بر منطقه دارد موجب شده که این آزادسازی به عنوان یک اقدام عملیاتی پیچیده و موفق تلقی شود.

در ادامه رحیمی به آخرین تحولات یمن اشاره کرد و گفت: بعضی از عناصر در صدد هستند تا یمن را دچار جنگ داخلی کنند ولی مردم و احزاب و گروه‌های سیاسی یمن آگاه‌تر از آن هستند که در این دام بیافتند. اگر جنگ داخلی رخ دهد دامن همه کشورهای منطقه را خواهد گرفت و به همین دلیل راه حل یمن گفت‌و‌گوی ملی است.

در ادامه هانی‌زاده اظهار داشت: شورای همکاری خلیج فارس با تشویق منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن برای گریختن از صنعا به عدن و تشکیل یک هسته توطئه در عدن علیه شمال یمن و مخصوصا علیه انصارالله نشان می‌دهد که یک توطئه منطقه‌ای و بین المللی برای ایجاد جنگ قبیله‌ای در یمن در حال شکل گیری است.

وی با بیان اینکه منصور هادی به لحاظ قانونی رئیس جمهور مستعفی تلقی می‌شود و نمی‌تواند دولتی در عدن تشکیل دهد؛ گفت: همچنین از سوی دیگر، برخی از کشور‌ها و حتی سازمان ملل نیز با افراد توطئه گر همسویی دارند.

وی افزود: تلاش‌های توطئه‌گران این است که شمال را از جنوب جدا کنند و حوثی‌ها را در یک دایره محدود در شمال گرفتار کنند.

این کار‌شناس بین الملل گفت: انصارالله تلاش می‌کند که یک دولت ملی تشکیل دهد زیرا ساختار کشور یمن قبیله‌ای است و همه قبیله‌ها نیز مسلح هستند و هرگونه حرکت نامعقول به جنگ قبیله‌ای در یمن همانند آنچه که در سال ۱۹۶۲ تا سال ۱۹۷۰ رخ داد، بیانجامد.

هانی‌زاده به کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرد و گفت: تلاش این کشور‌ها به ویژه عربستان این است که انصارالله را از ساختار قدرت خارج کنند و حتی شورای امنیت را قانع کردند علیه حوثی‌ها قطع نامه‌ای را امضا کند ولی با توجه به اینکه ظرفیت عدن به عنوان پایتخت یمن جنوبی برای پذیرش یک دولت فراگیر را ندارد، لذا به نظر می‌رسد تلاش منصور هادی برای جمع کردن نهادهای نظامی از شمال به عدن با شکست مواجه خواهد شد.

در ادامه رحیمی سفیر سابق ایران در یمن اظهار داشت: مهم‌ترین تمایزی که انقلاب یمن با دیگر کشور‌ها دارد داشتن یک رهبر است که توانسته جریان‌های دیگر سیاسی را با خودش همراه کند و مهم‌تر اینکه ادعای تشکیل حکومت را هم ندارد.

هانی‌زاده با اشاره به منافع آمریکا و عربستان در یمن گفت: طبیعی است که منافع عربستان با آمریکا تفاوت دارد. البته آمریکایی‌ها تا اندازه‌ای دنبال کننده منافع عربستان هستند ولی از آنجایی که عربستان تلاش می‌کند که به لحاظ فکری و سیاسی بر یمن تسلط داشته باشد آمریکا با این موضوع مخالفت خواهد کرد.

وی افزود: عربستان تلاش می‌کند که کشورهای اروپایی و عربی را با خود همراه و خطر انصارالله را بزرگنمایی کند تا از شکل گیری دولت وحدت ملی جلوگیری نماید.

کد خبر : ۲۵۸۱۵۷