خبرگزاری کار ایران

امیری در همایش معاونان سیاسی‌امنیتی استانداری‌ها:

نباید به راحتی به سرمایه‌های انسانی خود چوب حراج بزنیم

سخنگوی وزارت کشور گفت: باید در این انتخابات به‌ گونه‌ای عمل شود که منجر به انسجام‌ملی شود نه‌اینکه در هر انتخابات عده‌‌ای از قطار انقلاب پیاده شوند.

به گزاش خبرنگار ایلنا٬ حسینعلی امیری در همایش معاونان سیاسی امنیتی استانداری‌های سراسر کشور گفت: امروز انتخابات و گردش قدرت از مولفه‌های دموکراسی در هر جامعه است. در سال ۹۲ انتخاباتی صورت گرفت و افرادی که مورد تایید شورای نگهبان بودند٬ در صحنه انتخابات حاضر شدند و هریک برنامه‌های خود را ارائه کردند و وعده‌هایی به مردم دادند. نهایتا گفتمانی که از سوی مردم مورد قبول قرار گرفت٬ گفتمان دکتر روحانی بود.

امیری یادآور شد: ضمن احترام فراوان به دیگر کاندیدا‌ها٬ مردم سال ۹۲ به تدبیر رای دادند تا نوعی قرارداد بین مردم و آقای روحانی منعقد شود.

سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه حکومت و بیت‌المال از آن مردم است٬ گفت: مردم صاحبان اصلی این کشور هستند و رای دادن یکی از جلوه‌های مدرن بیعت است. رهبری نیز با تنفیذ رای مردم٬ جنبه شرعی به رای آنها می‌دهند. ما به عنوان کارگزاران نظام جمهوری اسلامی مجاز نیستیم از حوزه‌ای که رئیس جمهور مطرح کرده خارج شویم٬ چرا که مردم به این گفتمان رای داده‌اند و باید ما نیز در مسیر گفتمان مردم حرکت کنیم.

قائم‌مقام وزیر کشور خاطرنشان کرد: کارکردن در دولت علاوه بر الزامات اداری٬ نیاز به الزامات اعتقادی نیز دارد. مقررات٬ تعریف شده و رابطه‌ها نیز روشن است. در وزارت کشور پست‌های کلیدی باید از عمق جان و با اعتقاد برنامه‌های رئیس جمهور و دولت را قبول داشته باشند٬ در غیر این صورت ممکن است از گفتمانی که مردم به آن رای داده‌اند٬ خارج شویم و این برای ما مسئولیتی شرعی دارد.

امیری با بیان اینکه دولت از زمان استقرار خود در بحث سیاست خارجی گام‌های موثری برداشته٬ گفت: جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی در حال رسیدن به تعادل است. بنده٬ زمانی در سازمان جهانی مالکیت فکری مسئولیت داشتم. اواخر مسئولیت بنده به شکل اهانت‌آمیزی با ما برخورد شد و ما را بازرسی بدنی می‌کردند اما امروز با حمایت رهبری در سیاست خارجی و پرونده هسته‌ای به مراحل خوبی رسیده‌ایم. همچنین در موضوعاتی از قبیل تورم، مبارزه با فساد اداری، کاهش اتکای بودجه به نفت، روابط با همسایگان و اقتصاد دانش‌بنیان دولت در یک سال اخیر گام‌های بلندی برداشته است.

وی تاکید کرد: ما باید بدانیم که استانداران در استان‌های خود نمایندگان عالی دولت هستند. با توجه به اینکه سیاست خارجی تابعی از سیاست داخلی است٬ اگر ما در داخل از انسجام، وحدت و همدلی در برنامه‌های خود برخوردار باشیم این مسئله در سیاست خارجی و به ویژه مذاکره هسته‌ای نیز موثر خواهد بود.

سخنگوی وزارت کشور با تاکید بر اینکه دشمنان سود خود را در به نتیجه نرسیدن توافقات هسته‌ای می‌دانند٬ گفت: برای همین درصدد کارشکنی و از بین بردن انسجام داخلی ما هستند اما وحدت و اتحاد ما می‌تواند آنها را ناامید کند. استانداران و معاونان سیاسی امنیتی استانداری‌ها نقش مهمی در سیاست داخلی که مکمل سیاست خارجی است می‌توانند ایفا کنند.

امیری افزود: بخش استانداران نباید به امورات روزمره منحصر شود آنچه مهم است این است که استانداری‌ها و معاونین سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری‌ها از اوضاع استان خود تحلیل عالمانه داشته باشند. البته آثارات تصمیمات خود را یک روزه نشان نمی‌دهد گاهی برخی از تصمیمات تا چندین سال آثار خود را نشان می‌دهد.

 سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه ما در سال‌های اخیر نسبت به قانون تقسیمات کشوری نگاه عمیقی نداشته‌ایم٬ گفت: همین مسئله عواقبی را برای ما ایجاد کرده‌ است. یکی از دغدغه‌های همه ما انتخابات سال آینده است باید در این انتخابات به گونه‌ای عمل کنیم که منجر به وحدت و انسجام ملی شود نه اینکه در هر انتخابات یک عده‌ را از قطار انقلاب پیاده کنیم. این مسئله به نفع وحدت ملی ما نخواهد بود.

 سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه در نظام تقنین٬ احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات جایگاهی ندارند٬ گفت: این احزاب در جابجایی قدرت هیچ نقش کلیدی ندارند. عدم تحزب در کشور ما باعث شده که نظام برخی از هزینه‌های اجتماعی را پرداخت کند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از نخبگان و توجه به سرمایه‌های انسانی مسئله مهمی است٬ گفت: نباید به راحتی به سرمایه‌های انسانی خود چوب حراج بزنیم. توصیه من به شما معاونان سیاسی – امنیتی استان‌ها این است که توجهی نداشته باشید که افراد در چه اردوگاه سیاسی تعریف می‌شوند هر کسی که به موازین اسلامی و اخلاقی پایبند باشد چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب دوست ماست. ما نباید هیچ‌گاه میانه‌روی و اعتدال‌گرایی را فراموش کنیم.

امیری افزود: باید تلاش کنیم مبادا مسائل فرعی را جایگزین مسائل اصلی کنیم. این مسئله هم برای ایجاد زحمت در مسئولان و هم باعث ایجاد حاشیه برای دولت می‌شود.

کد خبر : ۲۵۸۸۵۴