خبرگزاری کار ایران

مقیمی در همایش معاونان استانداری‌ها خبر داد:

برخورد با استفاده‌کنندگان از پول‌های کثیف در انتخابات

معاونت سیاسی وزارت کشور گفت: باید امکانات لازم برای برگزاری انتخابات را فراهم کنیم تا مردم براحتی بتوانند رای خود را به صندوق‌ها بیاندازند

محمدحسین مقیمی در حاشیه همایش معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در مورد شفاف‌سازی منابع مالی کاندیدا‌ها در اتنخابات آتی گفت: ما دیروز نشستی را با حضور وزیر کشور و استانداران برگزار کردیم و در این نشست یکی از مباحثی مطرح شد٬ بحث سفر‌ها و مسافران نوروزی و آمادگی‌های لازم برای آن بود که توسط معاونت عمرانی وزارت کشور پیگیری می‌شود.

معاونت سیاسی وزارت کشور در ادامه٬ در تشریح مسایل پرداخته شده در نشست معاونان سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور گفت: این معاونان می‌توانند نقش مهمی را در زمینه اجرای برنامه‌های دولت داشته باشند٬ بنابراین لازم بود در چنین نشستی سیاست‌های دولت یک بار دیگر تبیین و بازگو شود تا مسایلی که در آینده از سوی معاونان استانداری‌ها قرار است دنبال شود٬ روشن‌تر شود.

این مقام مسئول در وزارت کشور افزود: یکی از مهم‌ترین مواردی که در این نشست به آن اشاره شد٬ این بود که برای اینکه سیاست‌های دولت به خوبی در استان‌ها اجرایی شود٬ باید در انتخاب همکاران در شهرستان‌ها و بخش‌ها به گونه‌ای عمل شود که مسئولان مسوولیت‌پذیر، پاسخگو و پاکدست باشند و شایستگی‌های لازم را برای گرفتن پست در استانداری‌ها داشته باشند تا بتوانیم برنامه‌های دولت و تدبیر امید را در شرایط خاص اقتصادی که پیش رو داریم به پیش بریم.

وی همچنین با تاکید بر اینکه کارگزاران دولت در بخش‌های مختلف با چنین جلساتی بهتر می‌تواند وظایف خود را ایفا کنند٬ گفت: همانطور که اشاره شد انتخاب کارگزاران برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و بحث دیگر که در این زمینه مطرح است بحث آموزش است و این افراد باید همیشه به روز باشند و مسایل منطقه خود را به خوبی شناسایی کند و برایش راه حل مناسب داشته باشند٬ چرا که هر فرماندار در هر شهرستان رییس ۳۵ یا ۴۰ کارگروه، شورا و کمیته است که این کارگروه‌ها و شورا‌ها تصمیم گیری‌های اساسی شهرستان‌ها را می‌گیرند٬ بنابراین برای اینکه مشکلات شهرستان‌ها حل بشود فرمانداران باید بتوانند تصمیم گیری‌های اساسی را در شهرستان‌ها به عمل آورند.

مقیمی در ادامه افزود: با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال آینده که در هفتم اسفندماه برگزار خواهد شد و همچنین انتخابات مجلس خبرگان رهبری و میاندوره‌ای شورا‌ها٬ ما در این همایش بحث طولانی در مورد انتخابات و مسایل مبتلابه آن داشتیم و مسئولیت‌هایی مسوولان استانی برعهده دارند٬ مورد بررسی قرار گرفت و همین‌طور از این مسئولان خواسته شد همچنان که به مرور به انتخابات نزدیک می‌شویم٬ دقت کنیم که از اموال دولت له یا علیه کسی استفاده نشود.

وی در تشریح بیشتر چگونگی تمهیدات معاونت سیاسی وزارت کشور برای انتخابات آینده گفت: باید تلاش کنیم عرصه برای حضور هر کسی که فکر می‌کند می‌تواند در عرصه انتخابات مفید ظاهر شود٬  باز شود و شرایط را برای حضور هر کاندیداتوری که آمادگی دارد٬ مهیا کنیم.

مقیمی در ادامه تصریح کرد: باید امکانات و لوازمی را که برای روز برگزاری انتخابات لازم است٬ فراهم کنیم تا مردم به راحتی بتوانند رای خودرا به صندوق‌ها بیاندازند و حضور حداکثر مردم پای صندوق‌های رای را رقم بزنیم.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که شائبه‌های حضور انتخاباتی برخی مسئولان دولتی در انتخابات را یادآور شد٬ گفت: ‌همانطوری که به آن اشاره شد امکاناتی که از طریق دولت به افراد داده می‌شود٬ در انتخابات نباید له یا علیه کسی استفاده شود و در این میان هر کس که باشد نباید از امکانات دولتی سوءاستفاده کنند اما آنهایی که حزب دارند و دارای تشکیلات حزبی هستند٬ خارج از فضای دولت و امکانات دولتی از منابع حزبی خود می‌توانند استفاده کنند و منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

مقیمی همچنین در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا امسال از نظر برگزاری انتخابات با سال‌های دیگر تفاوت دارد یا خیر٬ یادآور شد: انتخابات در جمهوری اسلامی برای اساس قانون اساسی برگزار می‌شود و ما تمام تلاش‌مان این است که در چارچوب قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و قوانینی که در زمینه انتخابات وجود دارد٬ انتخابات را برگزار کنیم و در انتخابات قبلی نیز حتما تلاش دولت این بوده که انتخابات را اینگونه برگزار کنند. ما نیز امیدواریم در انتخابات پیش رو به گونه‌ای عمل کنیم که همه کسانی که علاقمند هستند٬ وارد عرصه انتخابات شوند. قانون به آنها این اجازه را داده است بتوانند در انتخابات حضور یابند٬ لذا ما باید امکاناتی فراهم کنیم تا همه آنهایی که می‌توانند رای بدهند٬ رایشان را درصندوق بیاندازند.

معاونت سیاسی وزارت کشور گفت: ما به عنوان وزارت کشور مجری برگزاری انتخابات هستیم و قانون تمامی این موارد را پیش‌بینی کرده است و ما با کسانی که از پول‌های کثیف استفاده کنند٬ برخوردهای لازم را می‌کنیم و تاکید وزارت کشور این بود که ما مراقب باشیم که این پول‌ها وارد انتخابات نشوند و دستگاه قضایی نیز حتما برخوردهای لازم را پس از شناسایی مسیر این پول‌ها خواهد کرد.

وی خطاب به معاونان حاضر در نشست٬ گفت: در حوزه سیاسی باید تلاش داشته باشیم تا در عرصه انتخابات که در سال آینده برگزار خواهد شد نشاط سیاسی در کشور افزایش یابد و احزاب ، گروه ها و دستجات شناسنامه‌دار سیاسی که طبق قانون می‌توانند در عرصه انتخابات فعالیت کنند٬ همگی بتوانند به صورت مساوی از امکانات بهره گیرند .

مقیمی در ادامه افزود: برای افزایش نشاط سیاسی در انتخابات٬ حوزه معاونت سیاسی، اداره کل سیاسی استانداری‌ها، فرمانداران و بخشداران باید خود را برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و میان‌دوره شوراهای روستایی و شهری مهیا کند و آمادگی و آموزش‌های لازم را به بخش‌های تابعه خود برای برگزاری هر چه بهتر انتخابات بدهند .

این مقام مسئول در ادامه با تاکید بر ضرورت تکمیل عزل و نصب  فرمانداران و بخشداران در استان‌های کشور٬ تصریح کرد: در استان‌هایی که بخش‌های جزیی از کارشان در مورد عزل و نصب های فرمانداران و بخشداران مانده٬ باید تلاش شود تا با توجه به نزدیکی انتخابات پیش رو این مساله به پایان برسد .

وی همچنین در ادامه با تاکید بر لزوم عملکرد صحیح استانداری ها در عرصه انتخابات پیش رو افزود: ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که همه کسانی که در خودشان آمادگی برای داوطلبی انتخابات می‌بینند٬ صحنه برایشان باز باشد و همچنین باید تمام توان خود را بکار گیریم تا در روز اخذ رای مردم به راحتی بتوانند رای خود را به پای صندوق های رای بیاندازند.

مقیمی همچنین در پایان مجددا یادآور شد: همه مسئولان باید تلاش خود را به کار بگیرد که هیچ کس در انتخابات آتی از امکانات دولتی، تریبون‌ها و اموال عمومی له یا علیه کسی استفاده نکند و شرایطی  را فراهم کنیم که انتخابات باعث همگرایی مردم و افزایش اقتدار عمومی برای جمهوری اسلامی باشد.

 

کد خبر : ۲۵۸۸۶۶