خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در جلسه شورای آزاداندیشی دینی:

اسلام به روشنفکر دینی نشاط و سرزندگی می‌بخشد

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تفکر و تعقل را مهمترین سرمایه‌ انسان‌ها برای رسیدن به جایگاه شایسته‌ قرآنی ذکر کرد.

به گزارش ایلنا٬ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در جلسه شورای آزاداندیشی دینی با توجه به تأکید اسلام بر ضرورت تحقیق در امور اعتقادی و آزادی فکر و بیان در قرآن گفت: در عصر ارتباطات سرعت بالای تحولات و پیشرفت‌های علمی، فقه و اجتهاد پویا ضرورت امروز جامعه است تا آزاداندیشی اسلام را در سطوح مختلف حوزه‌ها و دانشگاه‌ها نشان دهد.

ایشان افزود: اسلام به روشنفکر دینی نشاط و سرزندگی می‌بخشد و جامعه را از اوضاع و احوال از جمله شناخت دردها و آسیب‌ها، نقادی نسبت به وضع موجود آگاه ساخته و انسان‌ها را از تحجر و خرافه دور نموده و مزین به عقلانیت در فکر و عقل می‌نماید.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: راهنمایی‌های الهی، روشنفکر را از لغزش‌ها حفظ کرده و امکان آزادمنشی در تفکر و اندیشه و شجاعت در بیان مشکلات جامعه و ترسیم چشم‌انداز برای آینده را فراهم می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: اگر روشن اندیشان و روشنفکران دقیق اندیش و موشکاف اسلامی میدان‌دار نباشند و جریان درخشان و دگرگون آفرین روشنفکری دینی به حرکت در نیاید، جریانات انحرافی مانند طالبان، القاعده، بوکوحرام و داعش با کمک و حمایت برخی از کشورها به ویژه رژیم اشغالگر قدس  شکل گرفته و جوانان را با اسرائیلیات مخدوش و خرافات و پیرایه‌ها که متأسفانه در روایات ما سابقه دارد، جذب خواهند کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه جریان مترقی اسلامی را باید به معنای جامعه‌ خداشناس مبتنی بر عقل دانست، افزود: تفکر و تعقل  مهمترین سرمایه‌ انسان‌ها برای رسیدن به جایگاه شایسته‌ قرآنی است.

ایشان تعقل را به عنوان شاخص اصلی شناخت حق از باطل و امری مقبول در جهان ذکر کرد و گفت: خرد مبتنی بر منطق و استدلال، تنها سلاحی است که می‌تواند در مقابل خشونت، تندروی و سایر مسایلی که امروز به ناحق مظهر اسلام شده است، قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی قرآن کریم را مؤثرترین منبع الهی برای هدایت انسان و بازگو کننده معارف ناب مکتب اسلام به عنوان تنها وسیله دمیدن روح به کالبد جامعه و امید دادن به نسل جوان اعم از شیعه و سنی دانست و گفت: امید دادن به نسل جوان و نوخاسته، بستگی به نگاه روشن به دین و آموزه‌های آن و توجه به شرایط زمانی و مکانی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه افزود: خداوند انسان را عاشق ذات خود آفریده که این امر منشأ تکامل و پیشرفت است و هیچ بشری از رسیدن به کمال گریزان نبوده و ما می‌توانیم با کمک گرفتن از قرآن کریم، سنت نبوی و روایات ائمه، عوامل روشنفکری دینی را پایه و اساس تربیتی خود قرار داده و انحرافات موجود را از جامعه دور سازیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تمام گزارش‌های ارائه شده در محورهای علم، فرهنگ، تمدن، دانش و فناوری، اخلاق و تربیت و مذاهب، فقه و حقوق، توجه به مسایل آزاداندیشی نیاز روز انسان‌ها است، گفت: مسلمانان باید در زمان حال زندگی کرده تا بتوانند با تمام پیچیدگی‌های مسایل جاری و سیاسی به پرسش‌های روز پاسخ دهند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به کتاب "آزاد اندیشی اسلامی، روشنفکری دینی" گفت: آن مجموعه را در پاسخ به سوالات نشریه حوزه نوشته بودم که می‌تواند نقطه آغازی برای بحث‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه باشد.

آقای دکتر حمید میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه نگران تحقق بحث آزاداندیشی در دانشگاه بودم، گفت: خوشبختانه آیین‌نامه‌های آن ابلاغ شد.

دکتر میرزاده افزود: قرآن کریم مصداق اکمل آزاداندیشی است که آیات قرآن نیز بر روی آن صحه گذاشته و انسان‌ها باید در مورد آسمان و زمین و آفرینش تدبر کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه اگر آزاداندیشی نبود علم و دانش بشر نیز توسعه پیدا نمی‌کرد، گفت: دانشگاه آزاد از کرسی‌های آزاداندیشی استقبال و حمایت می‌کند.

در این جلسه حجج الاسلام والمسلمین دکتر لطفی، غرویان، طه هاشمی، ادیب و آقایان دکتر کاظم‌چی، رهنما، بلخاری، رحمانیان، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دولتی و دکتر سرلک رئیس دانشگاه پیام نور به بیان دیدگاه‌ها و ارائه گزارش از اقدامات اعضاء شورا در بخش‌های علمی، فرهنگی، تمدن، دانش و فن‌آوری، اخلاق و تربیت، ادیان و مذاهب، فقه و حقوق پرداختند.

کد خبر : ۲۵۸۸۶۹