خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی در همایش سیاست‌های علم و فناوری در برنامه ششم:

راهی جز ورود به فناوری‌های نوین برای حفظ خاک نداریم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به خشونت اقلیمی کشورمان ما نیاز به پژوهش و تحقیق داریم که چگونه بتوانیم از منابع خود محافظت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬  محمود حجتی در همایش سیاست‌های علمی و فناوری در برنامه ششم توسعه با تاکید بر معضلات پیش‌روی جهان در زمینه زیست‌بوم گفت: گرم شدن زمین، فرسایش زمین، شور شدن خاک، محدودیت منابع آبی و شور شدن این منابع و همچنین برداشت بیش از حد از ظرفیت منابع زیرزمینی باعث شده٬ چاره‌ای جز حرکت به سوی استفاده از فناوری‌های نوین نداشته باشیم. 

وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد وضعیت کشور در ارتباط با غذا گفت: ما در ارتباط با غذا منهای ۸ میلیارد دلار طراز غذایی کشور را داریم که این طراز به برکت صدور نفت تامین می‌شود. 

وی با تاکید بر تلاش‌های انجام شده در جهاد کشاورزی افزود: ما برنامه‌ای را تدوین کرده‌ایم که در ذیل این برنامه با تکیه بر افزایش بهره‌وری و حفظ منابع آب و خاک بتوانیم طراز غذایی کشور را صفر کنیم که اساس این برنامه بر ورود به فناوری‌های نوین استوار است. 

این عضو هیئت دولت در ادامه تصریح کرد: ما راهی جز ورود به فناوری‌های نوین برای حفظ خاک نداریم چرا که خاک بستر آب است و تجدیدپذیر نیز نیست. 

حجتی با تاکید بر ضرورت پرداختن به فناوری‌های روز در زمینه کشاورزی و دامداری نیز افزود: با توجه به خشونت اقلیمی کشورمان ما نیاز به پژوهش و تحقیق داریم که چگونه بتوانیم از منابع خود محافظت کنیم. به عنوان مثال با توجه به محدودیت‌هایی که در زمینه منابع آبی کشور وجود دارد ما باید به سوی استفاده از آب‌های نامتعارف نظیر آب‌های شور و آب‌های دریا‌ها برویم که این امر به جز استفاده از تجهیزات مناسب برای این مسئله امکان‌پذیر نیست. 

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم تجاری‌سازی پژوهش‌های انجام شده در کشور٬ گفت: ‌ به عنوان مثال کشور ما در زمینه تولید بذر مشکلات جدی داریم که هنوز نتوانستیم ورود ۳۰۰ میلیون بذر به کشور را حل کنیم. 

این مقام مسئول در ادامه افزود: آنچه ما باید در زمینه فناوری‌های دانش‌بنیان در کشور انجام دادیم با آنچه تاکنون انجام داده‌ایم قابل مقایسه نیست و تک‌مضراب‌هایی که در گذشته در این زمینه وجود داشته٬ باید توسعه یابد و در بازار عرضه و تقاضا قابلیت تجاری‌سازی پیدا کند. 

وی افزود: ما در وزارتخانه جهاد کشاورزی و بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی آن فعالیت‌هایی را در زمینه فناوری‌های نوین انجام داده‌ایم اما این فعالیت‌ها کافی نیست و جای امیدواری دارد که با همکاری معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و مرکز پژوهش‌های مجلس مسئله فناوری‌های نوین که یکی از گمشده‌های امروز ما در عرصه کشور است٬ تحقق یابد. 

وی در پایان تصریح کرد: آنچه تاکنون درباره فناوری‌های نوین به آن پرداخته شده٬ بیشتر در حزوه لفظ بوده و ما امیدواریم در عمل نیز این امر تحقق یابد و از نظر فکری و مدیریتی بتوانیم بسترساز این اتفاق مهم در کشور باشیم.

کد خبر : ۲۵۹۳۰۴