خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

رسیدن به توافق نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی است

asdasd
کد خبر : ۲۵۹۶۳۴

مدیر پیشین شبکه العالم تاکید کرد: رسیدن به توافق نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی است ولی در مجموع روند به سمت حل اختلافات است.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دور آتی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 گفت: دور آتی مذاکرات در دو بخش است که ما در لوزان با امریکایی‌ها مذاکره خواهیم کرد و مذاکره‌ای هم در بروکسل میان ایران و آلمان، انگلیس و  فرانسه و با حضور خانم مدرینی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه این دیدارها در راستای رسیدن به توافق است، اظهار داشت: راه حلی جز مذاکره نیست و دو طرف نیاز به توافق دارند. هم‌اینک رسیدن به توافق نیازمند تصمیم‌گیری سیاسی است ولی در مجموع روند به سمت حل اختلافات است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در ادامه به برخی از سنگ‌اندازی‌های تندروها در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و ادامه داد: از یک طرف تندروهای جمهوری‌خواه هستند که هم به خاطر منافع‌ حزبی‌شان و هم وابستگی‌هایی که به لابی‌ اسرائیل دارند، سنگ‌اندازی می‌کنند و می‌خواهند توافق صورت نگیرد و از طرفی کشوری مانند فرانسه در 5+1 حضور دارد که فکر می‌کند ایران و امریکا آنها را دور می‌زنند.

بهشتی‌پور افزود: ما در خصوص کشور فرانسه می‌بینیم که این کشور بیشترین جمعیت یهودی را در کل اروپا دارد و آنها نیز نفوذ بسیاری در مجلس و دولت فرانسه برخوردار هستند. از سوی دیگر آقای فابیوس وزیر خارجه کنونی این کشور از نظر شخصی دیدگاه‌های بسیار نزدیکی با اسرائیل دارد و زمانی که نماینده بود قانون منع تردید در هولوکاست را تصویب کرد.

مدیر پیشین شبکه العالم با ابراز امیدواری برای مهار شدن تندروی‌های فرانسه تصریح کرد: حتی می‌توان گفت که زیاده‌خواهی های آقای فابیوس بیش از زیاده‌خواهی‌های امریکاست و امیدوارم در جلسه آتی که ایران با سه کشور اروپایی در بروکسل دارد آنها بتوانند جلوی تندروی فرانسه را بگیرند.

وی با تاکید مجدد بر اینکه برای رسیدن به توافق اراده سیاسی لازم است، یادآور شد: اراده سیاسی راه را برای حل اختلافات و حصول توافق فراهم می‌سازد و برای این مساله نیاز به انعطاف بیشتری است. ایران انعطاف‌های لازم را نشان داده  و جای دیگری برای انعطاف نیست و این 1+5 است که باید از خود انعطاف نشان دهد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی در پایان با بیان اینکه حضور صالحی و مونیز مسئولان انرژی اتمی دو کشور ایران و امریکا توانست پیشرفت‌هایی را ایجاد کنند، خاطرنشان کرد:  تقریبا مسائل رو به پایان است و امیدوارم توافق هسته‌ای صورت بگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز