خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست خبری با رسانه‌های عربی:

غرب نگاه کاسبکارانه در مذاکرات را کنار بگذارند/در یمن نیرو نداریم

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مذاکراتی که با گروه 1+5 صورت گرفته است، گام‌های رو به پیشی برداشته شده است، گفت: باید بیش از آنکه نگاه کاسبکارانه به مذاکرات داشته باشیم، نگاه عقلانی را تبیین کنیم.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی امروز (چهارشنبه 20 اسفندماه) در نشست خبری که با حضور برخی رسانه‌های عربی برگزار شد، گفت: خیلی خوش‌وقتیم که در انتهای سفر به کشور قطر فرصتی پیش آمد تا جلسه‌ای با دوستان رسانه‌ای داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار با امیر، رئیس مجلس و وزیر خارجه قطر افزود: مجموع مذاکرات با سران و مسئولان کشور قطر را سازنده می‌دانم و امیدوارم در این زمینه براساس بحث‌هایی که در گذشته داشته‌ایم، گام‌های مثبتی در راستای توسعه روابط و در نتیجه ساماندهی منطقه داشته باشیم.

لاریجانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه مفهوم اظهارات آقای یونسی مشاور رئیس جمهور مبنی بر اینکه بغداد پایتخت ایران است، چیست؟ افزود: بعید می‌دانم ترجمه درستی از صحبت‌های وی شده باشد. نظام جمهوری اسلامی ایران برای همه کشورهای منطقه استقلال قائل است و ما به این نکته که هر کشوری باید بدون دخالت سایرین اداره شود،‌ به‌عنوان مبنا قبول داریم.

وی با بیان اینکه باید به تصریحاتی که مستمراً از مسئولان ایرانی ارائه، توجه شود، افزود: در عمل جمهوری اسلامی ایران در 36 سال پس از پیروزی انقلاب به هیچ کشوری تجاوز نکرده، اما برخی کشورها از جمله عراق به خاک ما تجاوز کرده و برخی از کشورهای منطقه نیز به آن کمک کردند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به کمک ایران به عراق گفت: ایران برای کمک به عراق و همچنین کشورهای منطقه به مقابله با داعش پرداخت، هر چند کار اصلی بر دوش مردم این کشور بود.

لاریجانی با بیان اینکه اگر به عراق کمک نمی‌کردیم، داعش متعرض کشورهای منطقه هم بود، تصریح کرد: اگر به آینده حملات داعش توجه شود، دیگر نوع سوال عوض می‌شود.

رئیس مجلس در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران درخصوص حضور نیروهای نظامی ایرانی در یمن گفت: ما در یمن نیرویی نداریم و تمامی این صحبت‌ها فضاسازی است و این کشور نیز باید مشکل خود را به صورت داخلی و با مذاکره و گفت‌وگو حل کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کشورهای حوزه خلیج‌فارس اهتمام دارند که روابط خوبی با ایران داشته باشند، اما موضوع یمن به بروز مشکلاتی منجر شده است، گفت: موضوعاتی که درخصوص یمن مطرح می‌شود باید از طریق روابط سیاسی داخلی این کشور مرتفع شود و ما نیرویی در این کشور نداریم.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در حال حاضر ما شاهد بن‌بست در روابط ایران با کشورهای خلیج‌فارس هستیم به ویژه درخصوص جزایر سه‌گانه، افزود: جزایری ایرانی که شما از آن یاد می‌کنید، مسئله‌ای نیست که روابط ایران و منطقه را متاثر کند. در حال حاضر می‌بینید که سطح روابط ایران با امارات به طور مثال به چه میزان است.

رئیس قوه مقننه کشورمان با تاکید بر ضرورت همگرایی کشورهای مسلمان در منطقه با یکدیگر تصریح کرد: مشکل منطقه این است که عده‌ای در جاهای دیگر می‌آیند و اینجا را بهم می‌ریزند.

وی درخصوص مذاکرات ایران و 1+5 و اینکه چه امتیازاتی به غرب یا بالعکس صورت گرفته است، بیان کرد: در مذاکراتی که صورت گرفته است، گام‌های رو به پیشی برداشته شده و باید بیش از آنکه نگاه کاسبکارانه به مذاکرات داشته باشیم، نگاه عقلانی را تبیین کنیم.

لاریجانی همچنین در پاسخ به این سوال که آمریکا قصد دارد سیستم جدید موشکی در خاورمیانه ایجاد کند، عکس‌العمل ایران در قبال این مسئله چیست؟ گفت: آمریکایی‌ها امکانات کمی در منطقه ندارند اما با این وجود چه مشکلی را تاکنون حل کرده‌اند؟ آیا با این امکانات آمریکایی‌ها، جنگ‌ها در منطقه کم شده و یا جریانات تروریستی کاهش یافته است؟

وی تصریح کرد: مشکل منطقه این است که عده ای از جاهای دیگر می‌آیند و اینجا را به هم می‌ریزند و افزایش تجهیزات نظامی باعث بر هم خوردن امنیت مردم شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه سازمان ملل و برخی کشورهای عربی تشکیلات انصارالله یمن را مردود دانستند و با توجه به تسلط آنها بر این کشور و کودتایشان، اجماع عربی میان کشورهای خلیج فارس و جامعه بین الملل ایجاد شده است ایران چگونه به آنها کمک می‌کند و به رسمیت می‌شناسد؟ تاکید کرد: فکر نمی‌کنم کشورهای عربی انصارالله را به رسمیت نشناسند، چرا که آنان جزو مردم یمن هستند و با اینگونه فتوا صادر کردن‌ها نمی‌توان مشکلات منطقه را حل کرد.

لاریجانی با بیان این که باید در خصوص مسائل سیاسی از راه آن وارد شد، افزود: اصولاً فکر می‌کنم در اینگونه مسائل داشتن نگاه سفت و سخت امکانپذیر نیست و بی‌تردید مسئله یمن داخلی است بنابراین وارد کردن فشار از بیرون و متهم کردن یک طرف و حمایت از طرف دیگر دردی را دوا نمی‌کند و همگان باید کمک کنند تا این مسئله برطرف شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره آینده روابط ایران و مصر گفت: امیدوارم شرایط مصر شرایط متعادلی شود. مصر به عنوان کشوری بزرگ در جهان اسلام شناخته می‌شود که در آن نخبگانی بزرگ و قابل احترام وجود دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ایران همیشه طالب این بود که با مصر ارتباط نزدیک داشته باشد و امیدوارم با بهبود شرایط داخلی مصر، همکاری های این کشور و ایران افزایش یابد.

کد خبر : ۲۵۹۷۹۴