خبرگزاری کار ایران

روحانی پس از بازگشت به تهران:

مبادلات اقتصادی تهران – عشق آباد تا پایان امسال دو برابر می شود

رییس جمهور با تشریح دستاوردهای سفر دو روزه خود به ترکمنستان اعلام کرد که دو کشور توافق کرده اند رقم مبادلات اقتصادی خود را تا پایان امسال به دو برابر رقم سال گذشته افزایش و آن را طی ۱۰ سال آتی به ۶۰ میلیارد دلار برسانند.

به گزارش ایلنا،‌ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی چهارشنبه شب در فرودگاه مهرآباد و در گفت و گو با خبرنگاران ، با اشاره به نقش مهم کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی در توسعه همکاری‌های اقتصادی گفت: تردد آسانتر کارآفرینان و فعالان اقتصادی ایران به ترکمنستان و صدور کالاها و خدمات آنان به کشورهای همسایه برای ما مهم است و در همین ارتباط نشستی هم با فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور در عشق‌آباد داشتیم .

روحانی اظهارداشت: در جریان این سفر با دولت ترکمنستان توافق کردیم تا حجم کالایی که سالیانه از مسیر ایران به بنادر جنوب منتقل می‌شود از ۲ میلیون تن فعلی به ۱۰ میلیون تن افزایش یافته و صدور روادید برای فعالان اقتصادی نیز تسهیل شود.

رییس جمهور با اشاره به مذاکرات گسترده دو کشور در موضوع تبادل انرژی، اظهار داشت: تمایل خود را برای ترانزیت نفت و گاز ترکمنستان و خرید برق به هر میزان که آنها توان فروش داشته باشند را اعلام کردیم.

روحانی به سخنان رییس‌ جمهوری ترکمنستان در نشست مشترک فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور اشاره و تصریح کرد: آقای قربانقلی بردی ‌محمداف لیست مفصلی از زمینه‌ها و عرصه‌هایی که فعالان اقتصادی ایران می‌توانند در ترکمنستان فعالیت کنند، ارایه داد و حتی اعلام کرد در آن بخش‌هایی که مناقصه برگزار شده، باز هم راه برای مشارکت ایرانیان باز است و در مجموع نسبت به مشارکت اقتصادی ایرانی‌ها و نیز خرید کالاهای ایرانی، اظهار علاقه و تمایل کرد.

رییس جمهور با اشاره به برگزاری بازی‌های آسیایی ۲۰۱۷ در ترکمنستان خاطر نشان کرد: طبیعی است که ترکمنستانی‌ها حجم انبوهی از ساخت و ساز و برنامه‌های مفصلی برای آمادگی جهت اجرای موفق این بازی‌ها دارند که این فرصت مناسبی برای حضور فعالان اقتصادی بخش خصوصی ایران است، بویژه آنکه آنان کالاها و خدمات ایرانی را نسبت به رقبا ترجیح می‌دهند و به عنوان مثال رییس‌ جمهوری این کشور امروز در نشست تجار و بازرگانان دو کشور با اشاره به خرید اتوبوس از کشورهای دیگر اعلام کرد که ترجیح می‌دهم از ایران اتوبوس خریداری کنیم.

رییس جمهور گفت: در مذاکرات و گفتگوهای خود توانمندی‌های کشورمان در عرصه‌های سلامت و پزشکی ،ساخت نیروگاه و مجتمع های پتروشیمی و صدور خدمات فنی و مهندسی در عرصه‌های دیگر را معرفی و مطرح کردیم و تفاهمات خوبی حاصل شد که می‌تواند مسیر مناسبی برای توسعه روابط باشد.

روحانی به اظهارتمایل طرف ترکمنستانی برای همکاری‌های علمی و فناوری با ایران نیز اشاره کرد و اظهارداشت: در این سفر همچنین برای دریای خزر، رژیمی حقوقی آن و منابع نفت و گاز احتمالی که در سواحل شرقی و جنوبی این دریا وجود دارد و امکان همکاری و سرمایه‌گذاری‌های مشترک برای استخراج این منابع نیز گفتگو کردیم. همچنین برای فعال‌تر کردن بنادر دو کشور در دریای خزر و همکاری‌های مرزی دو کشور نیز تفاهماتی صورت گرفت.

رییس جمهور با اشاره به امضای شمار زیادی سند همکاری بین دو کشور، تصریح کرد: این تعداد اسناد و همکاری گواه عزم مصمم دو کشور برای توسعه روابط است که با وجود ظرفیت‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و از همه مهم‌تر اراده سیاسی سطح بالا تحقق آنها کاملاً در دسترس است.

روحانی در پایان خاطر نشان کرد: ترکمنستان همواره از فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران حمایت کرده و ما نیز از تفکر آنان در زمینه صلح و سیاست بی‌طرفی‌شان حمایت کرده‌ایم و امیدوارم روابط ما با همسایگان که از اصول سیاست‌ خارجی دولت تدبیر و امید است، بیش از پیش گسترش یابد تا مردم ایران و کشورهای همسایه و منطقه از منافع آن بهره‌‌مند گردند.

کد خبر : ۲۵۹۸۱۱