خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله غرویان در گفت‌و‌گو با ایلنا:

قوه قضائیه ملاحظه شایعه و دروغ پراکنی را نکند

یک استاد حوزه علمیه قم گفت: ملت احساس نکند قوه قضائیه در برابر گروهی کوتاهی می‌کند و در برابر گروه دیگر تندتر برخورد می‌کند.

آیت‌الله محسن غرویان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، در خصوص پخش شایعات بازداشت مهدی هاشمی علیرغم تاکید رییس دستگاه قضا مبنی بر چنین اقداماتی٬ اظهار داشت: اتفاقا چند روز پیش، عکس این خبر را شنیدم که قاضی پرونده گفته ایشان (مهدی هاشمی رفسنجانی) تبرئه می‌شود و چیزی در پرونده ایشان نداریم که بخواهیم با سند و مدرک ایشان را محکوم کنیم؛ یعنی خبرهای متناقض در جامعه پخش می‌شود. 

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة افزود: عده‌ای می‌گویند ایشان مجرم است و شلاق و زندان دارد و عده‌ای هم می‌گویند تبرئه شده٬ بالاخره در مجموع، همه این‌ها به اعتماد مردم می‌زند چراکه خود قوه قضائیه شفاف و آشکار باید اخبار را منتشر کند. 

این استاد حوزه علمیه قم، گفت: از نظر فقهی، استقلال قوه قضائیه یک اصل است. شخصیت‌های سیاسی، احزاب و گروه‌ها نباید به قوه قضائیه و قاضی فشار بیاورند و قاضی هم نباید تحت تأثیر این حرف‌ها قرار گیرد؛ چرا که اثر منفی این جوسازی‌ها، موجب سلب اعتماد مردم از دستگاه قضا می‌شود. 

وی اضافه کرد: برخی گروه‌ها حس می‌کنند با جوسازی می‌توانند با فضاسازی و فشار آوردن به قاضی٬ و جهت دادن به کار قاضی، می‌توانند تأثیرگذاری داشته باشند٬ لذا این جوسازی‌ها را از طریق رسانه‌های خودشان انجام می‌دهند.

آیت الله غرویان گفت: اگر گروه‌های مختلف سیاسی حس کنند قوه قضائیه تحت تأثیر تبلیغات قرار نمی‌گیرد، این کار‌ها را نمی‌کنند ولی وقتی زمینه را ببینند، آن‌ها هم می‌گویند ما از طریق جو سازی و این گونه مسائل اقدام خود را انجام دهیم تا تأثیر بگذاریم؛ به هر حال باید راه حلی برای این مشکل اندیشیده شود. 

این استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: یکی از نمادهای حقوق شهروندی هم همین است که قوه قضائیه نسبت به همه احزاب و گروه‌ها یکسان عمل کند؛ به هر حال شایعه و دروغ پراکنی از سوی هر کسی باشد محکوم است و قوه قضائیه باید خودش ملاحظه جناح را نکند و برخورد کند.

آیت الله غرویان گفت: ملت احساس نکند قوه قضائیه در برابر گروهی کوتاهی می‌کند و در برابر گروه دیگر تندتر برخورد می‌کند لذا باید عدالت در برخورد با شایعات هم رعایت شود.

کد خبر : ۲۶۰۰۲۸