خبرگزاری کار ایران

استاندار فارس در گفت‌وگوی تفصیلی با ایلنا:

هیاتی از سوی شورای امنیت کشور به شیراز می‌آید/ چند نفر در توهین به رییس جمهور و وزیر خارجه دستگیر شدند؟

استاندار فارس از سفر هیاتی از شورای امنیت کشور برای بررسی وقایع پیش آمده در جریان سفر نماینده مردم تهران به شیراز خبر داد و گفت:‌ این هیات با مسئولیت بنده به تمام ابعاد قضیه رسیدگی و آمر یا آمرین آن شناسایی و به دستگاه قضایی تسلیم خواهند شد.

سید محمد احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح اتفاقات رخ داده در جریان سفر علی مطهری به شیراز و حمله به نماینده مردم تهران از سوی گروهی خودسر اظهار کرد:‌ انجمن فرهنگ و سیاست که متشکل از دانشجویان دانشگاه شیراز است از آقای مطهری برای سخنرانی دعوت کردند اما شورای تامین شهرستان شیراز به دلیل التهاب‌هایی که در دانشگاه شیراز وجود داشت، برگزاری جلسه سخنرانی را در این فرصت زمانی مناسب ندید و از برگزاری آن ممانعت کرد.

استاندار فارس ادامه داد: دانشگاه شیراز به خاطر اعتراض به اینکه 40هکتار از اراضی این دانشگاه به دانشگاه علوم پزشکی داده شده، اساتید خود را به تحصن دعوت کرده که همزمان با اعتصاب فرهنگیان،‌ این افراد هم تحصن کردند. اساتید دانشگاه در نامه‌ای هم خطاب به ریس جمهور در اعتراض به این واگذاری اعلام استعفای دسته جمعی کرده و بنا به گفته مسئولان دانشگاه، ‌دانشجویان نیز قرار بود به این اعتراض بپیوندند.

وی با تاکید بر اینکه اداره کل اطلاعات فارس، اطلاعات سپاه فجر فارس و دادستان عمومی و انقلاب فارس در نامه‌های جداگانه‌ای به فرمانداری شیراز مخالفت خود را با برگزاری جلسه سخنرانی علی مطهری به خاطر دلایل ذکر شده و سایر مسائل دیگر اعلام کرده بودند، ابراز کرد: شورای تامین شیراز تشکیل جلسه داده و مخالفت خود را به رییس دانشگاه اعلام می‌کند. مصوبات شورای تامین برای دستگاه‌های ذیربط لازم الاجرا است ولی متاسفانه رییس دانشگاه توجهی به این مسئله نمی‌کند و بر برپایی این جلسه اصرار می‌ورزد.

احمدی افزود: ما از طریق فرماندار جهرم که از دوستان آقای مطهری هستند برای نماینده تهران پیغام فرستادیم که سخنرانی خود را برای چند روز به تعویق انداخته و در فرصت مناسب‌تری به شیراز بیایند. کما اینکه ایشان 24 خرداد در سالروز پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در سالن 6هزار نفری شهید دستغیب با حضور همه مقامات استانی حاضر و سخنرانی کرد و بدون هیچ مشکلی هم به تهران بازگشت.

استاندار فارس با بیان اینکه با پیگیری‌های به عمل آمده قرار شد آقای مطهری به شرط اینکه دانشگاه هم از ایشان بخواهد‌ به شیراز نیاید، اظهار کرد: در نهایت آقای مطهری شخصا تصمیم سفر به شیراز می‌گیرند اما هیچ اطلاعی نه از خود ایشان و نه  از سوی دعوت‌کنندگان در خصوص زمان ورود یا شماره پروازشان به فرمانداری یا استانداری صورت نمی‌گیرد اما فرمانداری پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و طی دو نامه در تاریخ‌‌های 17 و 18 اسفندماه از فرماندهی انتظامی منطقه شیراز بر تامین امنیت جناب آقای مطهری به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند. نیروی انتظامی در فرودگاه حضور هم پیدا می‌کند ولی آقای مطهری به صورت ناشناس با استفاده از یک دستگاه تاکسی به اتفاق یکی از همراهان و دو دانشجو که به استقبال وی رفته بودند، ‌فرودگاه را ترک می‌کند.

رییس شورای تامین استان فارس با تاکید بر اینکه در محل فرودگاه هیچ اتفاقی برای نماینده مردم تهران بوجود نمی‌آید، ابراز کرد: پس از خروج از فرودگاه در محل میدان گلسرخ ترافیک ایجاد می‌شود و افرادی که از قبل منتظر ورود آقای مطهری بودن، ایشان را در تاکسی شناسایی و به خودروی وی با سنگ و آجر حمله می‌کنند. راننده تاکسی هم آقای مطهری را با سرعت به محل کلانتری گلسرخ که در فاصله کمی از میدان مذکور قرار دارد، ‌منتقل می‌کنند که موتور سوارها نسبت به خودروی حامل آقای مطهری در طول مسیر مجدد تعرض می‌کنند. در این زمان پلیس موظف بوده در محدوده کلانتری و در طول مسیر باتوجه به مکاتباتی که از پیش صورت گرفته بود،‌ از نماینده مردم تهران محافظت می‌کرد.

استاندار فارس از سفر هیاتی از طرف شورای امنیت کشور برای بررسی دقیق حادثه به شیراز خبر داد و گفت: در این هفته این هیات وارد شیراز خواهد شد و با مسئولیت بنده به تمام ابعاد قضیه رسیدگی و آمر یا آمرین آن شناسایی و به دستگاه قضایی تسلیم خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون کسی از افراد حمله کننده شناسایی شده است،‌اظهار کرد: قطعا مقامات امنیتی و اطلاعاتی کارهای مقدماتی خود را انجام داده‌اند اما با حضور هیاتی که از سوی شورای امنیت کشور به شیراز سفر خواهد کرد، تحقیقات کامل و نتیجه به شورای امنیت کشور گزارش خواهد شد.  

احمدی در مورد نامه مطهری که به شرح اتفاقات رخ داده در شیراز پرداخته است، گفت: در این نامه آقای مطهری بیان کردند که اگر من هم می‌توانستم هواداران خود را به خیابان بیاورم، آنها را یک لقمه می ‌کردند. این مطلب گویای این است که اگر این رویارویی در محیط دانشگاه شکل می گرفت بی شک مشکلاتی دیگری را بوجود می آورد. طبیعتا در محل سخنرانی هم اعتراضات بیشتری بوده است.

احمدی در مورد ادعای مطهری مبنی بر اینکه زمانی که در کلانتری بوده از استانداری با دانشگاه تماس گرفته شده و به دروغ اعلام شده مطهری به تهران بازگشته است، گفت: استانداری در این مورد اصلا دخالتی نداشته و تنها فرمانداری شیراز پیگیر این مسائل بوده است. ولی مدیرکل امنیتی ما به همراه فرماندار جهرم به محض اطلاع از جانب استانداری در محیط کلانتری حاضر می‌شوند و با آقای مطهری صحبت می‌کنند که در نهایت ایشان تصمیم به بازگشت به تهران می‌گیرند.

استاندار فارس در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه جنابعالی در حاشیه نشست شورای اداری شیراز در هفته گذشته اعلام کرده بودید که گروهی خودسر نیز برای سفر آقای یونسی به این شهر برنامه ریزی کرده بودند اما به خاطر تدابیر اندیشیده شده ناکام ماندند گفت:‌ در جریان آن سفر هم  گروه مشابه خودسر قانون شکن برای اعتراض به آقای یونسی درمحل فرودگاه حاضر شده بودند اما به دلیل اینکه ما می‌دانستیم که آقای یونسی چه زمانی به شهر سفر خواهد کرد و استقبال کنندگان ایشان از استانداری بودند، دستیار رییس جمهور با اسکورت وارد محل سخنرانی شده و پس از آن هم بدون مشکل شیراز را ترک کردند.

وی در خصوص اینکه مطهری در توضیحات خود اعلام کرده که مهاجمان از باتوم، گاز فلفل و موتور سنگین استفاده کردند و معلوم است از چه نهادی دستور گرفته‌اند، گفت: ‌همه مطالبی که آقای مطهری بیان کردند اتفاق افتاده و درست است. هیاتی که به شیراز می‌آید برای بررسی همین قضیه است تا به طور کامل مشخص شود که این افراد از چه کسانی بودند. در حال حاضر نمی‌توان قضاوت کرد که چه کسانی مسئول این حادثه بودند.

احمدی درمورد تاکسی که آسیب دیده نیز اظهار کرد: استانداری تمام هزینه‌ها و خساراتی که به خودروی تاکسی حامل آقای مطهری آمده را پرداخت خواهد کرد.

وی در مورد حضورش در وزارت کشور نیز گفت: برای بررسی این حادثه در چهارشنبه گذشته در وزارت کشور حاضر و در جلسه‌ای که با حضور وزیر کشور، معاون امنیتی و سایر مسئولان این وزارتخانه برگزار شد، توضیحاتی ارائه کردم  اما برخی رسانه‌ها از حضورم در تهران به عنوان فراخوان و برخی دیگر به عنوان احضار یاد کرده‌اند حال آنکه هیچ یک از این موارد نبوده است.

استاندار فارس ادامه داد: با توجه به اینکه چند سالی در وزارت خارجه‌ مشغول به خدمت بودم،‌ فراخوان زمانی است که کشوری به کشور دیگر اعتراض دارد از این رو سفیر خود را فرا‌می خواند اما احضار زمانی است که سفیری در یک کشور حضور دارد و وزارت خارجه آن کشور، سفیر را برای توضیح در ارتباط با ابهامات احضار می‌کند.

احمدی در خصوص اینکه این سومین حادثه در شیراز است که گروهی خودسر مراسم‌هایی را برهم می‌زنند به دلیل اینکه برخورد مناسبی با آنها صورت نگرفته،‌ نیروهای خودسر به رویه غیرقانونی خود ادامه می‌دهند، ‌ابراز کرد: چه کسی می‌خواهد منطقه‌اش ناامن و آشفته باشد؟ این مسئله تنها مربوط به فارس نیست. مگر این گروه در قم علیه آقای لاریجانی اقدام نکردند؟ مگر پس از بازگشت رییس جمهور و وزیر امور خارجه در سفر اول از سازمان ملل در فردوگاه تجمع و لنگه کفش پرتاب نکردند؟ چند نفر دستگیر شدند؟ در حرم امام(ره) که مقام معظم رهبری هم حضور داشتند مگر به نوه‌ بنیانگذار انقلاب اسلامی توهین نکردند.

استاندار فارس تصریح کرد: ما مصمم به برخورد هستیم و در برخورد با کسی هم کوتاه نخواهم آمد اما کم انصافی است که گفته‌ شود با هنجار شکنان و قانون شکنان مماشات می‌کنیم چرا که اصلا این چنین نبوده است.

کد خبر : ۲۶۰۱۰۱