خبرگزاری کار ایران

فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

مواضع ایران و آمریکا به یکدیگر نزدیک شده است

یک کار‌شناس مسائل سیاست خارجی گفت: در صورت عدم حصول تفاهم سیاسی در مذاکرات٬ تا ۱۱فروردین٬ موج جدید تخریب‌ مخالفان مذاکرات آغاز می‌شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دور جدید مذاکرات هسته‌ای گفت: اعتقادم این است که نظرات ایران و آمریکا چه در مسئله هسته‌ای و چه در مسائل منطقه‌ای، بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده و نشانه‌های عزم طرفین برای رسیدن به توافق وجود دارد. 

وی با بیان اینکه این نزدیکی دیدگاه‌های ایران و آمریکا از سوریه و عراق تا مذاکرات هسته‌ای را شامل می‌شود، اظهار داشت: هرچند ایران تاکنون اجازه ورود طرف مقابل به مسائل غیرهسته‌ای در مذاکرات را نداده٬ اما شاهد هستیم که مواضع ایران و آمریکا به یکدیگر نزدیک شده و صحبت‌های روز گذشته جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر پذیرش بشار اسد و عراق و... نشانه این مسئله است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم٬ با اشاره به گفته‌های مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه ساده‌لوحانه است که ایران از مواضع هسته‌ای خود عقب‌نشینی کند، یادآور شد: پس از سه موج تخریبی علیه مذاکرات؛ یعنی کاهش قیمت نفت از سوی عربستان، سخنرانی نتانیاهو در لابی آیپک و کنگره و نامه ۴۷ سناتور آمریکایی٬ می‌بینیم که هم ایران و هم آمریکا برای رسیدن به توافق وحدت نظر دارند. 

فلاحت‌پیشه با تاکید مجدد مبنی بر اینکه مواضع ایران و آمریکا در مسئله دیپلماتیک نزدیک شده، تصریح کرد: تا پایان مرحله اول تمدید شده یعنی ۱۱ فروردین، مذاکرات صورت گرفته٬ جدی است و در یک‌ماه اخیر نیز این روند شتاب بیشتری به خود گرفته و طرفین می‌خواهند به تفاهمی برسند که روح ژنو ۳ که منجر به طرح اقدام مشترک مشهور به توافق ژنو شد، در آن باشد. 

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: در صورتی که مذاکرات تا ۱۱ فروردین به تفاهمی سیاسی منجر نشود، موج جدید تخریب‌ها از سوی مخالفان مذاکرات آغاز می‌شود. 

وی در خصوص پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان برای بردن توافق احتمالی به شورای امنیت و تصویب آن در این نهاد٬ خاطرنشان کرد: پیشنهاد آقای ظریف، اقدامی هوشمندانه برای ایجاد یک ضمانت اجرایی در رابطه با توافق است. 

این استاد دانشگاه روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی٬ درباره اختلافات موجود کنونی در روند مذاکرات میان طرفین٬ ابراز داشت: آخرین بحث‌های صورت گرفته در خصوص زمان‌بندی پایان دادن به تحریم‌ها و کاهش زمان دوره اعتمادسازی از ۲۰ سال به ۱۰ سال و پذیرش حق هسته‌ای ایران بوده و این نشان از عقب‌نشینی آمریکا دارد و اگر خواسته جدیدی مطرح نشود، فکر نکنم مسئله‌ای٬ راه رسیدن به توافق را ببندد. 

فلاحت‌پیشه درباره مواضع و اختلافات درونی گروه ۱+۵ بیان کرد: فرانسه مسئولیت اجرای پیشبرد خواسته‌های رژیم صیهونیستی را در مذاکرات دنبال می‌کند و همواره نیز داعیه حضور مستقلانه در صحنه بین‌الملل را داشته‌ ولی در مجموع، آن‌ها قدرتی ندارند تا توافق احتمالی را به شکست برسانند. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هشتم ادامه داد: احتمالا آن‌ها با گرفتن امتیازات محدود٬ عقب‌نشینی خواهند کرد و از طرف دیگر، موضع‌گیری‌های اخیر فایبوس نیز موجب سردرگمی‌های بسیاری شده است.

کد خبر : ۲۶۰۶۸۲