خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در جلسه شورای اقتصاد تاکید کرد:

ضرورت اطلاع‌رسانی از اقدامات دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی

جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد ودر نهایت با ۱۲ درخواست مربوط به وزارتخانه‌های نفت، نیرو و کشور موافقت شد.

به گزارش ایلنا٬ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت٬ اسحاق جهانگیری در جلسه شورای اقتصاد با تاکید بر لزوم افزایش اطلاع رسانی از اقدامات دولت در خصوص سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی گفت: باید افکار عمومی بیشتر در جریان عملکرد و اقدامات دولت برای تحقق و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی قرار گیرد. 

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به یکی از درخواست‌های وزارت کشور مبنی بر احداث خط ۲ قطار شهری تبریز خاطرنشان کرد: راه اندازی مترو در شهرهای مختلف اقدامی سازنده در تسهیل رفت و آمد مردم، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش حجم ترافیک است٬ البته باید برای اجرای این گونه پروژه‌ها حتی‌الامکان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی استفاده شود. 

جهانگیری همچنین برنامه وزارت نیرو برای افزایش بازدهی از طریق احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه سرمایه گذاری برای اجرای این طرح‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی می‌تواند نقش موثری در صرفه جویی انرژی ایفا کند. 

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: سرمایه‌گذاری و برنامه‌های فراوانی بر اساس تبصره ۲ بند ق قانون بودجه سال ۹۳ در زمینه صرفه‌جویی انرژی به تصویب رسیده که عملیاتی کردن این مصوبات از اهمیت فراوانی برخوردار و اجرای آن نیازمند پیگیری جدی است٬ زیرا این طرح‌ها می‌تواند نقش موثری در اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در کشور داشته باشد. 

در این جلسه که وزرای نفت، نیرو، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز حضور داشتند، نماینده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گزارشی مقایسه‌ای از فعالیت‌های شورای اقتصاد و تعداد جلسات برگزار شده در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ ارائه کرد. 

در این گزارش به تعداد جلسات و مصوبات شورا در سال ۹۳ که نسبت به سال قبل حدود دو برابر شده اشاره و اعلام گردید که ۳۰ درصد از این مصوبات مربوط به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و ۷۰ درصد آن مربوط به درخواستهای دستگاه‌های اجرایی و مبالغ این مصوبات در مجموع بیش از ۷۰ میلیارد دلار بوده است. 

در این نشست همچنین برخی درخواست‌های وزارتخانه‌های نفت، نیرو و کشور مطرح شد و پس از ارائه گزارش از جزئیات طرح‌ها و بحث و تبادل نظر در خصوص توجیهات فنی، اقتصادی و زیست محیطی آن، اصلاحاتی اعمال و سپس به تصویب رسید. 

مشروح درخواستهای این سه وزارتخانه بدین شرح است: 

وزارت نفت: 

* اصلاح مصوبه شورای اقتصاد موضوع طرح توسعه میادین مشترک نفت و گاز سلمان که بر اساس آن میزان سرمایه گذاری و سقف استفاده از تسهیلات بیع‌متقابل در این طرح افزایش یافت. 

* صدور مجوز انتشار ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی طرح‌های شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۹۳ به منظور تأمین بخشی از اعتبارات مورد نیاز طرح‌ها و پروژه‌ها. 

* احداث دو عدد دولفین در ضلع شرقی اسکله P۱ بندر پتروشیمی ماهشهر از محل منابع داخلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سرمایه گذاری ۲۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال. 

هدف از اجرای این طرح، اجرای کار ایمن در بهره‌برداری از اسکله، پهلوگیری ایمن کشتی‌های بزرگ، کاهش زمان پهلوگیری و جداسازی کشتی‌ها، قابلیت ارتقاء پهلوگیری کشتی‌های با ظرفیت بالا، بهره‌وری بیشتر و کاهش هزینه‌های موجود و کاهش ضریب اشغال اسکله عنوان شده است. 

* احداث یک پل ارتباطی برای اتصال و دسترسی به اسکله هایp۵، p۶، p۷ از محل منابع داخلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با سرمایه گذاری ۱۶ میلیارد ریال. 

برقراری ارتباط بین خطوط اسکله‌های p۴ با اسکله‌های p۵ تا p۷، سرعت‌دهی در ارتباطات و نقل و انتقال پرسنل بهره‌برداری و ماشین‌آلات تعمیرات، افزایش سرعت عمل در هنگام وقوع حوادث و آتش سوزی‌ها، کاهش هزینه‌های بهره‌برداری تعمیرات، افزایش بهره‌وری در عملیات بهره‌برداری، تمرکز و یکبارچگی در مدیریت اسکله‌ها و افزایش حجم انتقال مواد و محصولات صادراتی و تردد آسان‌تر بین اسکله‌ها از جمله اهداف اجرای این طرح است. 

* طرح نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده بالای ۱۰ تن و دارای سن بالا‌تر از ۳۵ سال با سرمایه گذاری: ۲ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار. 

از جمله اهداف این طرح می‌توان به ارتقای عملکرد حمل و نقل باری جاده‌ای کشور و صرفه جویی سوخت گازوئیل، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی محیط زیست، بهبود شرایط اقتصاد، انرژی با کاهش واردات و یا امکان صادرات فرآورده‌های نفتی و نوسازی ۶۵ هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده اشاره کرد. 

* طرح جایگزینی ۱۴۰ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی تمام گاز سوز با پیمایش بالا با سرمایه گذاری ۶۳۵ میلیون دلار که صرفه‌جویی در مصرف بنزین، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ارتقاء راندمان از طریق جایگزینی تاکسی جدید تمام گاز سوز از اهداف این طرح است. 

*طرح اجرای خطوط لوله و تأسیسات مورد نیاز صادرات گاز به عراق از طریق روش BOT. 

با سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلار. 

اهداف این طرح نیز صادرات سالیانه حدود ۱۴ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به کشور عراق، افزایش سهم ایران در تجارت بین‌المللی گاز و افزایش تراز صادرات و واردات گاز طبیعی کشور عنوان شده است. 

وزارت کشور: 

*احداث خط ۲ قطار شهری تبریز با استفاده ازتسهیلات مالی خارجی (فاینانس) با سرمایه گذاری: ۶۰۰ میلیون دلار. 

احداث فاز اول خط ۲ قطار شهری تبریز به طول ۱۰ کیلومتر، استفاده از انرژی پاک و ارزان، کاهش آلودگی محیط زیست، کاهش ترافیک، کاهش مدت زمان سفر‌ها و توسعه شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری، افزایش جابجایی مسافر در راستای طرح جامع حمل و نقل شهری، صرفه جویی انرژی و ارتقاء ایمنی حمل و جابجایی مسافراز جمله اهداف مهم این طرح است. 

*طرح خرید ۱۶۳۹ دستگاه اتوبوس شهری دیزلی با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) با سرمایه گذاری: ۱۹۶ میلیون ۸۰۰ هزار دلار که صرفه جویی در مصرف سوخت، افزایش سهم حمل و نقل عمومی، کاهش آلایندگی محیط زیست و ارتقاء سطح کیفی خدمات عمومی برای شهروندان از جمله اهداف اجرای این طرح عنوان شده است. 

وزارت نیرو: 

*طرح اجرای سد مخزنی «شیو» با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) با سرمایه گذاری: ۸۶۱ میلیون یوان چین که با هدف اشتغال زایی و رفع محرومیت در منطقه اجرا می‌شود. 

*طرح افزایش بازدهی از طریق احداث بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با سرمایه گذاری ۳۶۹۶ میلیون دلار که افزایش راندمان نیروگاه‌های سیکل ترکیبی از طریق احداث بخش بخار، ایجاد معادل ۵۴۵۶ میلیون متر مکعب صرفه جویی سوخت سالیانه و کاهش شدت انرژی از جمله اهداف اجرای این طرح است. 

*طرح انتقال نیروی برق مازندران با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) با سرمایه گذاری ۱ میلیارد و ۵۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار یوان چین که با هدف پاسخ‌گویی به رشد فزاینده مصرف برق در استانهای گیلان و مازندران و تامین زیرساخت صنعت برق به عنوان اصلیترین مولفه توسعه پایدار اجرا می‌شود.

کد خبر : ۲۶۰۸۸۳