خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

بخش‌ زیادی از مسائل فنی حل شده است/ گفت‌و‌گوهای سیاسی در مورد تحریم ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: تلاش بی‌وقفه‌ای در جریان است و تلاش مذاکره‌کنندگان برای کم شدن فاصله‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرضیه افخم در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد٬ در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات هسته‌ای که در لوزان سوئیس در حال برگزاری است، گفت: گفت‌و‌گوهای حساس و فشرده‌ای در جریان است. تاکنون چندین دور مذاکره میان آقایان صالحی و مونیز و همچنین ظریف و کری برگزار شده است. 

وی با بیان اینکه مدیران سیاسی در سطح ۵+۱ امروز در لوزان حاضر می‌شوند٬ اظهار داشت: تلاش بی‌وقفه‌ای در جریان است. مضاف براینکه تلاش مذاکره‌کنندگان برای کم شدن فاصله‌هاست. پیشرفت‌های خوبی در حوزه فنی رخ داده و بخش‌های زیادی از مسائل فنی حل شده است٬ اما گفت‌و‌گوهای سیاسی در مسائل مربوط به تحریم همچنان ادامه دارد که حساس است و ابعاد حقوقی و فنی پیچیده‌ای دارد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش احمد شهید٬ تصریح کرد: تاکنون مشخص شده که مساله حقوق بشر سیاسی است و ساز و کارهای حقوق بشری از دسترس خارج شده است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با یادآوری مشارکت و همکاری خوب کشورمان با شورای حقوق بشر٬ خاطرنشان کرد: ایران هر ساله گزارش U.P.R خود را ارائه داده و ایران به عنوان یک عضو فعال و مسئول در صحنه بین‌المللی به عنوان یک باور تبدیل شده است. 

افخم با یادآوری تلاش معاندان و مخالفان نظام که تلاش می‌کنند٬ برداشت‌های سیاسی خود را از حقوق بشر تسری بخشند٬ ابراز داشت: باید به پیشرفت‌های ایران در این باره توجه شود. متاسفانه به پاسخ‌ها و مستندات ایران در این خصوص توجه و اشاره‌ای نشده لذا باید بگویم ایران به مسئولیت خود در زمینه حقوق بشر واقف است و در این راستا تلاش می‌کند. 

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه نگاه حقوق بشری باید از نگاه‌های سیاسی دور شود٬ بیان کرد: دیدارهایی در سطح نمایندگی٬ در ژنو و نیویورک با آقای احمد شهید صورت گرفته و ما دیدگاه‌هایمان را انتقال داده‌ایم و گزارش‌ها و مصاحبه‌های غیرمنصفانه و غیرواقعی ایشان نیز مورد نقض قرار گرفته است.

افخم درباره حل مشکل زائران ایرانی به عربستان به دلیل عدم صدور روادید به آن‌ها از سوی سفارتخانه این کشور در تهران یادآور شد: گویا مسائل فنی مطرح بوده و آنها کمبود امکانات کنسولی و تعداد نفر را مطرح کردند. ما تلاش خود را برای حل موضوعات فنی کرده‌ایم و امیدواریم هرچه زود‌تر شاهد تغییر این روند و حل مسئله باشیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در خصوص رفتار دولت بحرین در خصوص زندانیان این کشور عنوان کرد: امیدواریم شرایط برای گفت‌وگوهای داخلی فراهم و تقویت شود. مجامع حقوق بشری در این باره گزارش‌هایی دارند و ما هم به این گزارش‌ها عنایت داریم. آنچه مسلم این است که نگاه داخل بحرین باید براساس گفت‌وگو و مشارکت مردم باشد. 

وی در خصوص ادعاهای برخی از رسانه‌های عربی٬ مبنی بر اینکه در میان کمک‌های اخیر ایران به بحرین بسته‌های تسلیحاتی نیز بوده٬ گفت: این یک فرافکنی است و صحت ندارد. کمک‌های ایران به یمن در چارچوب کمک‌های انسانی و اقتصادی و مبتنی بر توافقات قبلی است که در گذشته امکان اجرایی شدن آن فراهم نبود٬ ولی با توجه به تقویت روابط فی‌مابین٬ این مسئله صورت گرفته است. 

رئیس دستگاه دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه٬ درباره سفر هفته گذشته هیات پارلمانی ایران به انگلستان نیز اظهار داشت: سفر این هیات پارلمانی به دعوت همتای انگلیسی آن‌ها صورت گرفته و ملاقات‌های خوبی در این راستا انجام شد. گفت‌وگو‌ها سازنده بود و در خصوص ابعاد روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای رایزنی صورت گرفت. گفت‌وگوهای پارلمانی٬ کمک‌کننده در تقویت روابط دوجانبه هستند٬ اما جزئیات آن را باید از هیات پارلمانی سفر کننده پرسید. 

افخم در رابطه با انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی نیز تصریح کرد: برای ما هیچ گروه و احزاب صهیونیستی تفاوتی ندارد. ماهیت همه آنها غیر مشروط و تجاوزگرانه به فلسطین و توطئه علیه دیگر کشورهاست. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تا پایان ماه مارس مذاکرات باید با دستاوردی همراه باشد٬ خاطرنشان کرد: در پایان ماه نوامبر و در هنگام تمدید توافق ژنو یکی از مباحث مذاکره در سطح مذاکرات این بود که با توجه به تمدید مذاکرات تا پایان ماه ژوئن یک جدول مذاکراتی تنظیم شود و تا پایان ماه مارس به راه حل رسیدن به توافق دست یابیم تا بعد از آن در خصوص جزئیات این راه‌‌های حل‌ کار شود. 

وی در خصوص خبر الجزیره مبنی بر تمدید مذاکرات تا روز یکشنبه٬ ابراز داشت: مستندی برای تمدید مذاکره تا روز یکشنبه هفته آینده وجود ندارد. 

این مقام ارشد وزارت امور خارجه کشورمان درباره جنجال‌ها در خصوص اظهارات حجت‌الاسلام یونسی یادآور شد: تفسیرهای نادرستی از این صحبت‌های صورت گرفت. متاسفانه برخی از رسانه‌ها از صحبت‌های آقای یونسی سوءبرداشت کردند و سخنان ایشان را تحریف کردند. 

افخم سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در قبال کشورهای دیگر و به خصوص همسایگان را مبتنی بر موازین و حقوق بین‌الملل دانست و افزود: روابط ما براساس احترام متقابل بنا شده٬ اما بدخواهان به منظور سوءاستفاده٬ به دنبال ابهام‌افکنی هستند و این در حالی است که مواضع ما روشن است و دوران امپراطوری‌ها هم گذشته است. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: در مسیر این روشنگری‌ها٬ سفارتخانه‌های ما با مسئولان ذیربط صحبت کرده و بیانیه‌های مطبوعاتی نیز صادر کرده‌اند. 

وی در خصوص سفیر جدید عربستان در کشورمان عنوان کرد: اقدامات اداری و اجرایی لازم از سوی ما صورت گرفته و مابقی کار‌ها به طرف مقابل مربوط است.

کد خبر : ۲۶۱۲۵۳