خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

مجلس ایران در سال ۹۳/ از پخش شبنامه علیه رییس‌جمهور تا حمله به مطهری

شرح اتفاقات سال ۹۳ مجلس٬ از عدم رای اعتماد سریالی نمایندگان به وزرای علوم تا حمله به مطهری در شیراز و تعطیلی مجلس٬ گزارشی از برخی ماجراهای مجلس است.

ایلنا: چند روزی از پایان سال ۹۳ گذشت؛ شاید مجلس اصولگرای نهم در چند روز تعطیلات و تا پیش از اولین جلسه علنی، که شانزدهم فروردین اعلام شد، این زمان داشته باشد تا به آنچه کرده و مهم‌تر از آن، به نکرده‌های خود بیاندیشد. گزارش ایلنا از اتفاقات ریز و درشت مجلس، شاید کار بهارستان نشینان را برای آن‌ها ساده‌تر کند؛ اتفاقاتی از استیضاح و عدم رای اعتماد پی‌در‌پی به چند وزیر علوم گرفته تا پخش شبنامه علیه رئیس جمهور در صحن علنی و کشاندن چندباره ظریف به مجلس و مخالفت‌های پی در پی با روند مذاکراتی که عاقبت به لغو تحریم‌ها انجامید؛ جلوگیری از نطق مطهری و تصویب طرح جلوگیری از وازکتومی و حمله به مطهری و... ٬ همگی از اتفاقات حاشیه‌ساز مجلس در سال ۹۳ بود.

گزارش زیر٬ گزارشی است از اتفاقات مختلف مجلس در سالی که گذشت؛

 

فـــروردین‌ماه سال ۹۳

 

حاشیه‌های مرگ ریچارد فرای

ایران‌شناس آمریکایی هیچگاه گمان نمی کرد وصیت نامه اش اینهمه مناقشه ایجاد کند؛ مناقشه هایی که حاشیه‌هایش به مجلس رسید تا احمد سالک در تذکری از رئیس‌جمهور درخواست کند با دفن پیکر ریچارد فرای در حاشیه رود زاینده‌رود مخالفت کند.

نمایندگان استان اصفهان با نامه‌ای به روحانی٬ نسبت به دفن ریچارد فرای در این شهر انتقاد کردند و خواستار جلوگیری از این اقدام شدند.

طرح جلوگیری از وازکتومی

افزایش جمعیت مردم ایران از دیگر تصمیم‌گیری‌های حاشیه‌ساز مجلس بود تا در نهایت فوریت طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور تصویب شود و در پی آن سقط جنین، وازکتومی و هرگونه تبلیغ درباره تحدید موالید مشمول مجازات می‌شود.

هنگام بررسی این طرح مهرداد لاهوتی به عنوان مخالف فوریت این طرح به یکی از نمایندگان گفت: امیدوارم در صورت تصویب دو فوریت٬ آقای شهریاری به عنوان طراح این طرح طی ۴۸ ساعت آینده اقدامی انجام دهد تا خداوند به ایشان فرزندی را عنایت بفرماید تا این طرح مصداق عملی پیدا کند.

با تجهیزات ورود به میدان مین به وزارت نفت رفتم

ماجرای آمدن زنگنه به مجلس هم از اتفاقات جالب مجلس بود٬ وقتی به زنگنه گفته بودند سه بار استعفا داده‌ای.

وزیر نفت پاسخ داد: در این سؤال آمده که چرا بنده ۳ بار استعفا داده‌ام، باید بگویم آقای ربیعی وزیر تعاون و رفاه اجتماعی اشتباه گفته بنده استعفا داده‌ام. کسی استعفا می‌دهد که ناامید باشد، بنده که ناامید نیستم، من سرشار از نشاط و امید هستم، روزی که به مجلس آمدم تا رأی اعتماد بگیرم، می‌دانستم به کجا می‌خواهم بروم. به شما هم گفتم که من را به هتل ۵ ستاره نمی‌فرستید. من با تجهیزات ورود به میدان مین به وزارت نفت رفتم، من مشکلات صنعت نفت را می‌دانستم و می‌دانم، بسیار هم به آینده کشور و وزارت نفت خوشبین هستم و امیدوارم، فردی استعفا می‌دهد که ناامید باشد، من ۲۲ سال وزیر بودم، اگر قرار باشد در طول ۳ ماه در وزارت نفت ۳ بار استعفا داده باشم، پس باید در سابقه ۲۲ سال وزارت قبلی‌ام ۳۶۰ بار استعفا داده باشم، من اهل استعفا نیستم، مگر اینکه مجلس یا رئیس ‌جمهور من را از خدمت معاف کنند. 

رسایی اعلام کرد چون وزیر حرفش را پس گرفته قانع شدم و زنگنه گفت حرفم را پس نگرفتم.

 

اردیبهشت‌ماه سال ۹۳

 

گوشی و تبلت در زندان اوین

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از وجود گوشی تلفن و تبلت در زندان اوین خبر داد.

به گفته حقیقت‌پور در جریان بازرسی از بند 350 زندان اوین٬ تعدادی تبلیت و گوشی تلفن همراه کشف شده که زندانیان از این طریق اخباری خود را از فضای زندان به رسانه‌های بیگانه مخابره می‌کردند.

مراسم کاخ سعد‌آباد و انتقاد مجلس

۱۱ نماینده در تذکری به رئیس جمهور درباره مراسم همسر رئیس جمهور در مجموعه سعد آباد انتقاد کردند.

آلیا در این تذکر گفته بود که اگر فیلم این جشن موجود است و نمی‌توانند در اختیار همه قرار دهند٬ آن را به نمایندگان زن مجلس بدهند تا بدون حضور هیچ نامحرمی بررسی کنیم. البته رقص دختران ۱۵ ساله هم رقص دختربچه نیست. نوباوه هم اظهار کرده بود که دولت باید در قبال جشن اشرافی کاخ سعدآباد به مردم توضیح دهد.

انتقاد عجیب مجلسیان از حضور رییس دولت اصلاحات در دانشگاه شهید بهشتی

محمد سلیمانی و محمدعلی بزرگواری دو نماینده‌ای بودند که دل خوشی از حضور رییس دولت اصلاحات در دانشگاه شهید بهشتی نداشتند و حضور وی را باعث بر هم خوردن آرامش محیط‌های علمی و دانشگاهی دانستند.

تذکر عجیب کریمی‌قدوسی به روحانی

یکی از کم‌سابقه‌ترین لحن‌های تذکر٬ تذکر کریمی قدوسی به روحانی بود که اینگونه بود: جناب آقای روحانی مراقب باشید اگر از اصول و آرمان‌ها عبور کنید٬ آن زین و مرکب را از زیر پای شما خواهند کشید. در این صورت نباید قوه مجریه پای خود را از گلیمش دراز‌تر کند٬ که در آن شرایط ملت آن گلیم را از زیر پای شما خواهد کشید.

فردی که با وزیر اطلاعات آمده تابعیت کجا را دارد؟

در جلسه تعدادی نمایندگان مجلس با وزیر اطلاعات٬ حضور یکی از همراهان علوی به مذاق رسایی خوش نیامده بود تا رسایی اینگونه انتقادش را در سوالی مطرح کند: «فردی که در جلسه 20 اسفند 92 در ملاقات جمعی از نمایندگان با وزیر اطلاعات و معاونان وی در محل هیأت‌رئیسه مجلس حضور داشت و وزیر از معرفی او خودداری کرد، چه کسی بود و تابعیت چه کشوری را دارد؟ چه کسی متن پیاده شده این جلسه را به شکل تحریف‌شده در اختیار رسانه‌ها قرار داده است؟ 

 

خــــــــــردادماه سال ۹۳

 

آمار عجیب مجلس برای تذکر به دولت

وقتی گزارش معاونت نظارت مجلس در مورد تذکرهای نمایندگان منتشر شد٬ کمتر کسی باور می‌کرد نمایندگان جمعا ۴۳۴۳ مرتبه به اعضای هیئت وزیران تذکر کتبی داده‌اند.

این امار اینگونه بود که ۹۱۷ تذکر به دولت دهم و ظرف ۳ ماه پایان کار دولت و ۳۴۲۶ تذکر به دولت یازدهم در ظرف ۹ ماه آغاز به کار داده شده بود.

همچنین در اجلاسیه دوم مجلس نهم در مجموع ۶۷۵ سوال از وزرا به هیئت رئیسه تقدیم شده که ۳۷ سوال از وزیران دولت دهم در ظرف ۳ ماه پایان کار دولت و ۶۳۸ سوال از وزیران دولت یازدهم در ظرف ۹ ماه آغاز به کار دولت بوده است.

باز هم کریمی قدوسی؛ زیر لحاف اعتدال چه می‌گذرد؟

لحن کریمی قدوسی مثل همیشه ناگهانی و عجیب٬ باز هم خطاب به رئیس جمهور؛ این بار کریمی قدوسی در نطق میان دستور خطاب به رئیس جمهور گفت که چرا به منتقدان می گویید متحجر و بی سواد؟ بنا دارید با شعار اعتدال، فرقه‌گرایی جدیدی پایه‌گذاری کنید. یک بار٬ برای همیشه بگویید زیر لحاف اعتدال چه میگذرد؟

 

تیرماه سال ۹۳

 

پیگیری ممنوع‌البیانی و ممنوع التصویری رییس دولت اصلاحات

تذکر نمایندگان این بار به سمت پورمحمدی بود و نمایندگان در تذکری به وزیر دادگستری خواستند اهتمام جدی در اجرای حکم ممنوع‌التصویر، ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان بودن رییس دولت اصلاحات توسط قوه قضائیه را پیگیری کند.

ورود خودروهای لوکس

اوایل تابستان اوج واردات خودروهای لوکس٬ انتقاد مجلس از محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت را در پی داشت.

ادامه فشارها بر فرجی‌دانا؛  لغو احکام ۵ نفر از معاونان

فرجی‌دانا هر از گاهی تذکری می‌گرفت و کار خود را ادامه می‌داد. ین بار نمایندگان مخالف وزیر علوم در جلسه با فرجی دانا پیشنهاد کردند که وزیر نسبت به لغو احکام ۵ نفر از معاونان خود اقدام کند.

کارت زرد به نعمت‌زاده

سوال حسن کامران نماینده اصفهان از محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد بحث و بررسی قرار داده و پس از استماع توضیحات کامران و پاسخ‌های نعمت‌زاده، با توجه به اینکه کامران اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع نشده‌اند، با ۱۱۱ رأی موافق، ۱۰۴ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه، از پاسخ‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت قانع نشدند و بدین ‌ترتیب ششمین کارت زرد مجلس نهم به نعمت‌زاده رسید.

کارت زرد به رحمانی‌فضلی

پس از بررسی سؤال علی مطهری نماینده تهران از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، پاسخ‌های وی را قانع‌کننده ندانستند و بدین ترتیب کارت زرد مجلس به وزیر کشور داده شد.

و عاقبت ... طرح استیضاح فرجی دانا

طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته با 50 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد.

استیضاح در کمین فانی و حجتی

تیرماه آنقدر ترافیک کارت زرد و طرح استیضاح داشت که وزیر آموزش و پرورش هم در این شلوغی گرفتار شد تا تهیه و تدوین طرح استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پروروش توسط نمایندگان انجام گیرد.

تلاش دیگر نمایندگان طرح استیضاح وزیر کشاورزی بود که با ۳۰ امضا کلید خورد. البته هیچکدام از این دو طرح به سرانجام نرسید.

 

مـــــــــــردادماه سال ۹۳

 

۵۱ امضا برای استیضاح رضا فرجی‌ دانا

طرح استیضاح رضا فرجی‌ دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی صبح (سه‌شنبه) با ۵۱ امضاء اعلام وصول شد

شبنامه علیه رییس‌جمهور

-از اتفاقات عجیب مجلس٬ پخش شبنامه علیه رئیس جمهور در صحن علنی بود که در آن مدرک دکترای روحانی در زمان نمایندگی وی را جعلی اعلام کرده شد و گفته شد روحانی در زمان نمایندگی مدرک دکترا نداشته است.

- هنوز ماجرای شبنامه علیه روحانی از یادها نرفته بود که رسایی از امضای ۲۰۰ نماینده مجلس برای نامه درخواست کتبی تشکیل جلسه غیرعلنی با حضور رئیس ‌جمهور به منظور ارائه توضیحاتی درباره اظهارات روز گذشته‌اش نسبت به منتقدان مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

- از سوی دیگر توکلی به ماجرای نامعلوم  ۶۵۰ میلیون یورویی اشاره کرد و گفته بود که ظاهرا آقای رئیس‌ جمهور خود نیز محتاج تذکر است. 

۱۴۵ رأی برای خداحافظی فرجی‌دانا از وزارت علوم

-روزهای پایانی ماه مرداد بالاخره مجلسیان یکی از استیضاح‌ها را عملی کردند تا عاقبت با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر در صحن، به فرجی‌دانا برای ادامه وزارت علوم اعتماد نکردند تا ماجرای عدم اعتمادهای سریالی از این به بعد آغاز شود.

در جلسه رای اعتماد علیرغم تمام پیش‌بینی‌ها بازهم فرجی‌دانا حاضر نشد اطلاعات بورسیه‌ها را برای بقای خود استفاده کند اگرنه شاید گفتن دو سه نام می‌توانست ورق را بازگرداند.

 

شــــــــــــــــــهریورماه سال ۹۳

 

تلاش برای حذف اصلاح‌طلبان

شهریور‌ماه را می‌توان ماه مقابله مجلس با چهره‌های اصلاحات نامید. چه اینکه در چند نوبت آیت‌الله هاشمی و رییس دولت اصلاحات و نجفی و میلی منفرد و ابتکار و ... همگی تحت فشار قرار گرفتند.

کریمی قدوسی در تذکری به وزیر اطلاعات گفت که در دولت یازدهم جای اهل حق و باطل عوض شده است و به نفع فتنه مدیحه‌سرایی می‌شود. چرا استانداران شما صف می‌کشند برای دستبوسی سران فتنه چرا مسئولان دولتی به دیدار اهل فتنه که ممنوع‌الخروج هستند می‌روند؟ آقای میلی منفرد در ماجرای فتنه دستگیر شده ، اما شما او را برای مسئولیت تأیید کردید. چرا با سرپرستی آقای نجفی که یک بار به واسطه مشارکت در فتنه ۸۸ مورد تایید مجلس واقع نشده است مخالفت نکردید، چرا در مورد منصوب شدن برخی استانداران فتنه‌گر مقابله نمی‌کنید. 

 

آبـــــان‌ماه سال ۹۳

 

دردسرهای نیلی‌احمدی‌آبادی

معرفی نیلی‌احمدی٬ پس از فرجی‌دانا در آبانماه صورت گرفت. فضا سازی علیه وزیر معرفی‌شده برای وزارت علوم هم از اتفاقات آبانماه سال ۹۳ بود. 

پورمختار رئیس کمیسیون اصل ۹۰ گفته بود که اگر نیلی‌ احمدآبادی از فتنه اعلام برائت کند و آن کاری را که آقای فرجی دانا انجام می‌داد، انجام ندهد، مشکلی برای رای اعتماد نخواهد داشت.

نادران: دولت با مجلس شوخی کرده

از سوی دیگر الیاس نادران در مصاحبه‌ای گفته بود رئیس جمهور با معرفی نیلی احمدی‌ابادی با مجلس شوخی کرده و مجلس بدون شک به نیلی احمدآبادی رای نمی دهد و منتظر گزینه بعدی هستیم.

بالاخره روز رای اعتماد فرا رسید تا مجلس با ۷۹ رأی موافق، ۱۶۰ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۶ رأی مأخوذه، به نیلی‌احمدآبادی برای تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد ندهد.

رویه‌ مجلس در عدم رأی اعتماد همین است

پس از عدم رای اعتماد به نیلی احمد‌آبادی٬ طبیب‌زاده نوری گفت: اگر چندین بار دیگر وزرای معرفی شده همینگونه باشند، مجلس‌‌ همان رویه‌ قبلی را در عدم رأی اعتماد به وزرای معرفی شده تکرار خواهد کرد.

چرا وزارت علوم دست اغتشاشگران باشد

نبویان نیز انتقادش را با لحنی تندتر اینگونه بیان کرد: چرا آقای رئیس‌جمهور لجبازی می‌کند که کل وزارت علوم دست آدم‌های اغتشاشگر باشد. آقای رئیس‌جمهور دست از این لجبازی‌ها بردارد. 

قدرت‌نمایی آقا تهرانی و جبهه پایداری

آقا تهرانی٬ دبیر کل جبهه پایداری در میان اعتمادها و رای اعتماد‌ها٬ قدرت‌نمایی‌اش را از یاد نبرد و گفت: اگر جبهه پایداری کسی نیست و در اقلیت است، چرا وزیرتان می‌افتد و رای نمی‌آورد؟

شاخ و شانه کوچک‌زاده برای حسام‌الدین آشنا

در گیر و دار بحث‌های وزارت علوم٬ یکی از اظهارنظر‌های حسام‌الدین‌ آشنا به مذاق کوچک‌زاده خوش نیامد و گفت: شایسته نیست که آقای رئیس‌جمهور مشاور خود را مهار نکند،  آقای آشنا لباسی که پوشیده‌ای در قد و قواره‌ات نیست، برای همین حرف‌های گنده‌تر از دهانت می‌زنی.

 

آذرمــــــــــــاه سال ۹۳

 

مطهری و نطقی که مجلس را به تعطیلی کشاند

آذرماه  سال ۹۳ به یک دلیل از یاد اهالی سیاست نخواهد رفت؛ نطق جنجالی علی مطهری که روز بعد تیتر و عکس یک تمام روزنامه‌های کشور بود. 

به واسطهنطق جنجالی علی مطهری٬ تعدادی از نمایندگان اصرار داشتند او را از پشت تریبون به پایین بکشانند. این اتفاق منجر به تعطیلی ۲۰ دقیقه‌ای صحن علنی مجلس شد.

مطهری در خصوص حوادث سال ۸۸ و برخورد صداوسیما صحبت می‌کرد٬ به انتقاد از صداوسیما پرداخت چراکه به اعتقاد وی این رسانه در موضوع ۹دی راه افراط را در پیش گرفته بود و بر طبل تفرقه می‌کوبید. صحبت‌های مطهری در ادامه به موضوع حصر اختصاص داشت که دیدگاه‌های مطهری به مذاق نمایندگان خوش نیامد تا ادامه نطق او با فریادهای نمایندگان همراه شود. 

در میان صحبت‌های مطهری در حالیکه میکروفن او برای ادامه نطق هفت دقیقه‌ای باز شده بود٬ نمایندگان با فریادهای مکرر دو دو اجازه شنیدن صدای مطهری را ندادند و مطهری توضیح داد که رای وی در سال ۸۸ به محسن رضایی بوده است. 

در این میان برخی از نمایندگان مجلس علیه این موضوع شعارهای «مرگ بر فتنه‌گر» و «مرگ برمنافق» سر دادند و نطق مطهری را قطع کردند. پس از اینکه علی مطهری در نطق میان دستور خود از غیرقانونی بودن حصر صحبت کرد٬ تعدادی ازنمایندگان با سر دادن شعار مرگ بر فتنه‌گر و مرگ بر منافق به سمت مطهری هجوم بردند.

 

دی‌مـــــــــــــــاه سال ۹۳

 

نعمت‌زاده و کارت زرد دوم

نمایندگان که یک بار به نعمت‌زاده کارت زرد داده بودند٬ بار دیگر سوال‌شان درباره واردات برنج و خودروی لوکس از وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی مطرح کردند و پس از قانع نشدن نمایندگان بار دیگر به نعمت‌زاده کارت زرد داده شود.

دفاع نمایندگان از روزنامه وطن امروز

پس از تیتر وطن امروز و تذکر به این روزنامه٬ ۸۰ نماینده به وزیر ارشاد به دلیل معرفی روزنامه وطن امروز به قوه قضائیه تذکر دادند.

کریمی قدوسی: از پاسخ‌های ظریف قانع نشدم اما سوالی ندارم

سوال کریمی قدوسی به نمایندگی از ۱۰۰ نماینده از ظریف از اتفاقات نادر مجلس بود که در صحن علنی مطرح شد چراکه کریمی قدوسی پس از توضیحات ظریف اعلام کرد که از توضیحات خیلی قانع نشدم اما سوالی ندارم. لاریجانی در واکنش به این گفته کریمی قدوسی اعلام کرد یا قانع شده‌اید یا قانع نشده‌اید. عاقبت مجلس رای به قانع کننده بودن پاسخ‌های ظریف داد.

 

بهــــــــــــــــمن‌ماه سال ۹۳

 

تایید پرداخت پول به نمایندگان توسط رحیمی در یک نامه

وقتی نامه محمدرضا رحیمی توسط ایلنا منتشر شد٬ عده‌ای هنوز باور نمی‌کردند که رحیمی چگونه از پرداخت به بیش از نیمی از نمایندگان مجلس سخن می‌گوید. بحث‌های پیش‌آمده پس از نامه رحیمی از ناگهانی‌ترین و عجیب‌ترین اتفاقات سیاسی کشور و مجلس بود که برخی نمایندگان مجلس هشتم و نهم را زیر سوال می‌برد.

مسئولان دو تابعیتی

۱۳ نماینده در تذکری به حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار جلوگیری از ادامه فعالیت مسئولان دو تابعیتی شاغل در دولت یازدهم شدند. نام این مسئولان در تذکر مجلس نیامد و در پی این تذکر دولت اعلام کرد هیچ مسئول دو تابعیتی ندارد.

پیاده‌روی دردسرساز ظریف و کری

۲۱ نماینده طرح سؤال از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره علت پیاده روی با کری و سفر به فرانسه را تقدیم هیئت رئیسه کردند.

کارت‌های زرد پی‌در پی

سوال قاضی پور از فانی درباره استخدام معلمان پیش دبستانی در صحن علنی مطرح شد و به دلیل قانع نشدن سوال کننده و نمایندگان مجلس از پاسخ های وزیر بار دیگر به فانی کارت زرد داده شد.

پیش از این به علی‌‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش(یک کارت)، علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی (یک کارت)، رضا فرجی‌دانا وزیر سابق علوم (یک کارت)، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی (یک کارت)، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (یک کارت)، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور (یک کارت) و محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجات (2 کارت) نیز کارت زرد داده‌ بودند.

بار دیگر از کدخدای دولت سوال می‌کنم

سوال سه نماینده از وزیر اقتصاد در صحن علنی مطرح شد. میرکاظمی پس از طرح این سوال گفت که دفعه بعد از کدخدای دولت سوال می کنم اعلام کرد که از پاسخ طیب نیا قانع شده و رسایی از پاسخ های وزیر به سوال خود درباره بورس قانع نشد. مجلس هم رای به قانع شدن نداد تا طیب نیا هم دومین کارت زرد خود را بگیرد.

 

اســـــــــفند‌ماه سال ۹۳

 

ماه بررسی بودجه

اسفندماه سال ۹۳ ماه اگر چه همه اذهان را معطوف به بودجه و بررسی آن در مجلس معطوف ساخت اما ماه پایانی سال، ماه پرترافیکی برای مجلسی‌ها بود. مجلس در روزهای کاری هفتگی در شیفت‌های صبح و عصر عاقبت لایحه بودجه را به شورای نگهبان ارسال کرد و پس از رفع ایرادهای این شورا٬ لایحه کامل بودجه سال ۹۴ به دولت ابلاغ شد.

نامه نمایندگان برای اعلام اسامی پول گرفتگان به محمدرضا رحیمی

نامه تعدادی از نمایندگان برای اعلام اسامی پول گرفتگان به محمدرضا رحیمی گرفته از دیگر اتفاقات اسفندماه بود. دلیل این شکایت آن بود که نام تعدادی از نمایندگان مجلس به عنوان گیرندگان پول از رحیمی توسط عده‌ای منتشر شده بود که آن اسامی واقعیت نداشت. جالب آنکه در لیست غیرواقعی منتشر شده٬ نام کسانی چون تاجگردون و پزشکیان نیز به چشم می‌خورد؛ افرادی که هیچگونه نسبت سیاسی و فکری با رحیمی نداشتند.

حمله با چوب و چماق و گوجه به مطهری در شیراز

علی مطهری که برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر دعوت شده بود٬ توسط عده‌ای با لباس شخصی مورد حمله و هجوم قرار گرفت و حضور وی در دانشگاه نیز ممانعت شد.

مطهری در این ماجرا از ناحیه صورت آسیب دید و اکثر سیاستمداران کشور این حادثه محکوم کردند. با اینهمه عده‌ای به دفاع تلویحی از ماجرا پرداختند.

نامه  ۱۱۰ نماینده علیه اظهار نظر‌های یونسی

از دیگر وقایع این ماه می‌توان به نامه ۱۱۰ نفر از نمایندگان علیه اظهار نظر‌های یونسی مشاور امور اقلیت‌های رئیس جمهور اشاره کرد. یونسی در صحبت‌هایش به مارجای تاریخی اشاره کرده بود و اینکه ایران به عراق یاری می‌رساند. 

برخی رسانه‌ها با سوءبرداشت از سخنان یونسی٬ این موضوع را به عنوان دخالت در استقلال کشورهای دیگر و در جهت پروژه ایران‌هراسی مطرح کردند. در ادامه نمایندگان نیز انتقادات خود را آغاز کردند تا ۱۱۰ نفر از نمایندگان علیه اظهار نظر‌های یونسی موضع بگیرند.

سفر لاریجانی به کشورهای عربی

سفر دوره‌ای رییس مجلس به برخی کشور‌های عربی منطقه از اتفاقات مهم  اسفندماه مجلس بود. لاریجانی در این سفر با مقام‌های کشورهای عربی همچون خالد مشعل دیدار کرد و در راستای روابط دوجانبه با آنها گفت‌و‌گو کرد.

سفر گروه پارلمانی ایران به انگلستان

وقتی سفارتخانه ایران و انگلستان عطیل باشد و روابط رسمی تا این حد تنزل کرده باشد٬ سفر گروه پارلمانی اصولگرای ایران به لندن٬ خبری مهم تلقی می‌شود. چه اینکه٬ مطرح شدن بحث بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در این سفر به میان آمد.

پایان سال مجلس با نشست خبری لاریجانی

مهم‌ترین اظهار نظر این ماه را می‌توان اظهار نظر علی لاریجانی در یکی از جلسات پایانی سال ۹۳ دانست که طی آن به سوالات رسانه‌های داخلی و خارجی پاسخ داد و البته گلایه‌های تلویحی نیز از رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز انجام شد.

 

 

 

 

 

کد خبر : ۲۶۱۳۴۲