خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کاخ سفید:

نتیجه انتخابات اسرائیل تاثیری بر مذاکرات هسته‌ای ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۶۱۵۰۷

سخنگوی کاخ سفید گفت: بنیامین نتانیاهو، رییس کابینه اسرائیل، تاکنون فرصت کافی داشته است که نقطه نظرات خود را درباره مذاکرات هسته‌ای ایران بیان کند و از این رو پیروزی وی در انتخابات اخیر اسرائیل تأثیری بر روند مذاکرات یاد شده نخواهد گذاشت.

به گزارش ایلنا، یکی از خبرنگاران در نشست خبری روز گذشته (چهارشنبه) از جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، پرسید: آیا ممکن نیست که پروتکل کاخ سفید را در رابطه با تبریک گفتن باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، به بنیامین نتانیاهو برای پیروزی‌اش در انتخابات اسرائیل، کمی تسریع کنید، زیرا سایر رهبران جهانی، مانند استفن هارپر، نخست وزیر کانادا، پیش از این تبریک‌های خود را به نتانیاهو ابلاغ کرده‌اند. یکی از علل اهمیت تبریک گفتن سریع‌ترِ اوباما به نتانیاهو، حساسیت انتخاب وی در رابطه با مذاکرات هسته‌ایِ ایران است. 

جاش ارنست پاسخ داد من انتظار دارم که رییس جمهور طی روزهای آتی با نخست وزیر نتانیاهو تماس تلفنی بگیرد. در موارد سابق، رییس جمهور چند روزی صبر می‌کرد. در خصوص انتخابات قبلی اسرائیل نیز رییس جمهور یک هفته پس از انتخابات صبر کرد تا به نخست وزیر تلفن کند. در تمام مواردِ گذشته، رییس جمهور اوباما آنقدر صبر می‌کرده است تا رییس اسرائیل از رییس جدید کابینه اسرائیل رسماً بخواهد که روند تشکیل کابینه را آغاز کند و سپس طی تماس تلفنی با رییس جدید کابینه‌ی اسرائیل پیروزی‌اش را در انتخابات به وی تبریک می‌گفته‌ است. 

ارنست افزود:‌ البته این سیاق تاریخیِ این موضوع بود، اما من انتظار دارم که رییس جمهور طی چند روز آتی خودش با نخست وزیر (رییس کابینه اسرائیل)‌ تماس تلفنی برقرار کند (و به او تبریک بگوید). 

در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، یکی دیگر از خبرنگاران از جاش ارنست پرسید: جمهوریخواهان از انتخاب مجدد نتانیاهو بسیار خوشحال شدند و در این رابطه بیانیه‌هایی که حاکی از جشن و شادمانی‌شان بود، منتشر کردند. مثلاً سناتور تد کروز در بیانیه‌ی خود تأکید کرده است نتانیاهو به‌رغم تلاش‌های ماشین سیاسی اوباما (برای شکست دادن وی) پیروز شده است. آیا شما می‌خواهید به این نوع اظهارنظرهای جمهوریخواهان پاسخ دهید. در ضمن آیا ممکن است توضیح دهید که این مسائل چه تأثیری بر تلاش‌های شما جهت ممانعت از تصویب لایحه تحریم‌ها(ی جدید علیه ایران) خواهد گذاشت. به‌نظر می‌رسد که جمهوریخواهان اکثریت دو سوم آراءِ سنا را که بتواند وتوی رییس جمهور را ملغی سازد، در اختیار نداشته باشند. به‌علاوه، این امور چه تأثیری بر لایحه کروکر که تأییدیه کنگره را بر توافق هسته‌ای الزامی می‌کند، خواهد گذاشت؟ جاش ارنست تصریح کرد من انتظار ندارم که این موضوع تأثیر قابل توجهی برای تلاش‌های جاری ما برای حل و فصل دیپلماتیکِ نگرانی‌های جامعه‌ی بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد. علت آن این است که نخست وزیر نتانیاهو (رییس کابینه اسرائیل) فرصت کافی داشته است است که نقطه نظرات خود را در رابطه با این مسئله با کمال شفافیت بیان کند. از اینرو، من مطمئن نیستم که رخدادهای 24 ساعت گذشته (پس از اعلام نتایج انتخابات اسرائیل) تأثیری عملی و ملموس بر این موضوع داشته باشد (تأثیری ندارد). 

ارنست افزود: در رابطه با اظهارات جمهوریخواهان نیز صرفاً به این نکته اشاره می‌کنم که دولت آمریکا به صورتی کاملاً واضح و آشکار از هرگونه جانبداری از نامزدهای انتخاباتی در اسرائیل پرهیز کرد و نشان داد که به هیچ‌وجه نمی‌خواهد بر نتایج این انتخابات تأثیرگذار باشد. رییس جمهور (اوباما)‌ مشخصاً از هرگونه اظهارنظر در رابطه با مسائل سیاسی اسرائیل که در سیاق انتخابات مطرح می‌شد، خودداری کرد. رییس جمهور حتی از دیدار با نتانیاهو که به آمریکا سفر کرده بود امتناع ورزید، فقط به این دلیل که (سفر نتانیاهو به واشنگتن) دو سه هفته قبل از انتخابات اسرائیل بود. از اینرو، دولت آمریکا تلاش‌های فراوانی کرد که به نفع یک طرف یا طرف دیگر در این انتخابات اظهار نظر نکند. ما معتقدیم که مناسبات میان آمریکا و اسرائیل نباید دستخوش لفاظی‌ها و اختلافات حزبی در آمریکا یا اسرائیل شود. رییس جمهور (اوباما)‌ قطعاً به سهم خود تلاش کرده است که از روابط بین آمریکا و اسرائیل در برابر این‌گونه بده و بستان‌های سیاسی حفاظت کند. رؤسای جمهور قبلی آمریکا نیز از همین سنت پیروی کرده و تلاش کرده‌اند که مطمئن شوند جانبداری‌های حزبی که در روند دمکراتیک سیاست (داخلی) آمریکا وجود دارد، مناسبت میان ما و اسرائیل را تحت تأثیر قرار ندهد. 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز