خبرگزاری کار ایران

لوایح مهم قانونی سال۹۳ در گفت‌و‌گوی احمدی با ایلنا:

کاش روحانی به عنوان یک حقوقدان در بحث لایحه جامع وکالت بهتر عمل می‌کرد

یک وکیل دادگستری گفت: چندین سال است لایحه جامع وکالت در جریان است، از آقای روحانی به عنوان یک حقوقدان انتظار داشتیم در این مسئله بهتر عمل کنند

نعمت احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره لوایح مهم قانونی که در سال ۹۳ تصویب شده‌اند یا در حال بررسی بوده‌اند، گفت: در سال ۹۳ لوایح مهم قانونی خاصی نداشتیم که به تصویب برسند. البته لایحه جامع وکالت هست که چندین سال است در جریان است و از آقای روحانی به عنوان یک حقوقدان انتظار داشتیم در این مسئله بهتر عمل کنند و یک لایحه جامع که مدافع حقوق ملت باشد، تصویب کنند و با نظر خود وکلا ارائه دهند.

این وکیل دادگستری گفت: در سال ۹۳ قوه قضاییه لایحه‌ای درباره جامع وکالت ارائه کرده بود که همه ما وکلا و حقوقدانان از محتوای این موضوع بهت‌زده شدیم.

وی درباره اختیارات قوه مجریه نیز گفت: قوه مجریه متاسفانه اختیارات بسیار محدودی دارد که تنها می‌تواند و باید سعی کند لوایح متناسب با واقعیت جامعه را ارائه و منابع مالی آن را تضمین کند.

این حقوقدان درباره نگاه قوه قضاییه به نهاد وکالت گفت: قوه قضاییه به نهاد وکالت به عنوان نهادی غیرضروری نگاه کرده و هرگاه وکلا صحبتی از استقلال داشته‌اند، این استقلال به معنی سیاسی تعبیر شده است لذا امروز سعی می‌خواهند حق نظارتی بر نهاد وکالت گسترش را دهند که این امر در لایحه تنظیم شده جامع وکالت، به طور واضح دیده می‌شود، حال آنکه نهاد وکالت و کانون وکلا به عنوان یک نهاد ۱۰۰ ساله، استقلال را مشخصاً در خود دارد.

احمدی با اشاره به بیانه الجرایز که در آن قید شده بود؛ تنها وکلای پرونده حل اختلاف ایران و آمریکا در داد‌گاه لاهه مورد تایید هستند که از کانون وکلا پروانه رسمی داشته باشد؛ گفت: این موضوع در‌ آن مقطع تا به امروز باعث شده استقلال نیم بند کانون وکلا تا به امروز حفظ شود.

وی در پایان گفت اگر بخواهیم قانون داخلی در عرصه بین الملی مورد قبول و تایید باشد، چاره‌ای جر قبول استقلال نهاد وکالت که همپای نهاد قضاوت است، نداریم.

کد خبر : ۲۶۱۹۷۷