خبرگزاری کار ایران

عملکرد یکساله دولت در گفت‌وگوی ظریفیان با ایلنا:

دولت استراتژی منسجم و مشخصی برای ایجاد فضای باز سیاسی ندارد

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مردم در سال ۹۳، احساس کردند از طعم تلخ برخی تصمیمات نامناسب عبور کرده اند و با وجود این حس، می‌کوشند در سال ۹۴ مانع از تکرار آنها شوند.

غلامرضا ظریفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص عملکرد دولت تدبیر و امید در سالی که گذشت، گفت: سال ۹۳ در حالی به پایان رسید که مردم طعم تلخ سیاست‌ها و تصمیمات نامناسب دولت قبل را همچنان احساس می‌کنند.

سازماندهی پول‌های کثیف برای ناکامی دولت و ایجاد یاس میان جامعه است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: شبکه‌های سازماندهی شده بسیاری برای مقابله با این دولت تشکیل شده که نیز وزیر کشور از آن به عنوان چرخه پول‌های کثیف یاد کردند که هدف آن ناکام گذاشتن دولت در پیشبرد خواسته‌هایش، ایجاد یاس و سیاست‌زدایی در میان اقشار جامعه و به خصوص پایگاه اجتماعی دولت است.

وی تاکید کرد: این چرخه و شبکه می‌کوشد به پایگاه اجتماعی دولت بفهماند که تلاش شما برای تغییر فایده‌ای ندارد و ما اجازه اقدام بنیادین و جدی را نمی‌دهیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که دولت در برابر این چرخه پول‌های کثیف و شبکه‌های سازماندهی شده چه باید بکنند؟ اظهار داشت: دولت باید در دو سطح اقدام بکند؛ در سطح اول، به تقویت جریان های مردم‌سالار مانند احزاب و نهادهای مدنی بپردازد، تا از این طریق تا جامعه به شکل خودانگیخته آگاهی یابد و در سطح دوم، با استفاده از مجاری قانونی با این نوع رفتارهای نابهنجار مقابله کند.

دولت روحانی می خواهد با بازسازی اعتماد عمومی، سرمایه‌ها و منابع کشور را احیا کند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مردم در سال ۹۳، احساس کردند طعم تلخ برخی تصمیمات نامناسب دیگر وجود ندارد و با بودن این حس، می‌کوشند در سال ۹۴ مانع از تکرار آنها شوند.

معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات با تشریح فضای کشور در هشت سال گذشته، اظهار داشت: متاسفانه در سال‌های پیشین، یک فضای بی‌اعتمادی و شعارزده همراه با تخریب سرمایه‌های اجتماعی و نابودی و اتلاف منابع کشور وجود داشت که در یکسال و نیم گذشته تلاش شده علاوه بر کاهش شکاف میان دولت و ملت، اعتماد عمومی بازسازی و سرمایه‌ها و منابع کشور احیا شود.

دولت تدبیر و امید فضای سنگین ایران‌هراسی را از کشور دور ساخت

ظریفیان در ادامه به فعالیت‌های دولت در حوزه‌های مختلف در سال ۹۳ اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه نوع نگرش نظام جهانی نسبت به کشور ما طی هشت سال گذشته بیش از پیش رادیکال شد. چند ابرقدرت سعی کرد با بهانه‌های مختلف و با اعمال تحریم‌های گوناگون، محدودیت‌هایی را برای ما در عرصه هسته‌ای ایجاد کنند. با این وجود، دولت تدبیر و امید توانست با وجود حمایت مردم، بهانه‌ها را از نظام دور کند و فضای سنگین ایران‌هراسی را در کشور از دور سازد و در نظام تحریم‌ها شکاف ایجاد کند و این یکی از دستاوردهای درخشان دولت کنونی است.

مذاکره‌کنندگان با قدرت از حقوق ملت ایران دفاع می‌کنند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: هم‌اینک، مذاکره‌کنندگان ما در یک فرایند منطقی و برابر، با نمایندگان شش قدرت جهانی به گفت‌وگو نشسته‌اند و با قدرت از حقوق ملت ایران دفاع می‌کنند و هرچند رادیکال‌های نظام جهانی به سرکردگی اسرائیل در حال تلاش علیه کشورمان هستند، به نظر می‌رسد که در این راستا، به توافقی دست یابیم.

سیاست‌های غیرکار‌شناسی دولت قبل باعث تخریب و هدررفت منابع عظیم و فرصت‌ها بود

وی در خصوص فعالیت‌های دولت در عرصه اقتصادی خاطرنشان کرد: به دلیل سیاست‌های اشتباه و غیرکار‌شناسی در هشت سال گذشته، شاهد تخریب و هدررفت منابع عظیم و فرصت‌ها بودیم. ضمن اینکه به هشدارهای اقتصاددانان توجه نشد و متاسفانه طعم تلخ عقبگرد و توسعه‌نیافتگی را تجربه کردیم که حاصل آن، تورم، بیکاری و رکود و... بیش از پیش بود.

این استاد دانشگاه افزود: با این شرایط، طبیعی است دولت برای حل مشکلات و ایجاد یک نقطه متعادل، نیازمند یک برنامه‌ریزی جدی، هوشمندانه، اساسی و کار‌شناسی است و خروج از این وضعیت نیز در کوتاه‌مدت امکانپذیر نیست. هرچند دولت در این راستا توفیقاتی داشته و توانسته جلوی رشد تورم را بگیرد و اعتماد، آرامش و ثبات را در عرصه بازار و سرمایه‌گذاری بازگرداند.

دولت استراتژی منسجم و مشخصی برای ایجاد فضای باز سیاسی ندارد

ظریفیان در ادامه به عملکرد دولت در عرصه سیاست داخلی اشاره کرد و ابراز داشت: به نظر می‌رسد دولت در عین اینکه معتقد به ایجاد فضای باز سیاسی است، اما در این باره فاقد استراتژی منسجم و مشخصی است و همین راستا نیز عده‌ای که منافعشان در تداوم حفظ فضای موجود است، در حال ایستادگی در برابر برنامه‌های دولت و شکستن و لغو برنامه‌های دولت‌ هستند که نمونه‌های آن را در حمله به آقای مطهری در شیراز و همچنین لغو برنامه‌های مجوزدار دانشگاه‌ها، احزاب و نهادهای مدنی مشاهده می‌کنیم. این مسئله موجب می‌شود دولت در پیشبرد اهدافش نیازمند اقتدار بیشتر باشد تا هم برنامه‌هایش تحقق یابد و هم فعالان مدنی و بدنه جامعه که از حامیان دولت هستند، ناامید نشوند.

تخلفات دولت پیش در عرصه آموزش عالی، بیش از هر زمان دیگری در سال ۹۳ عیان شد

وی در خصوص عملکرد دولت در عرصه آموزش عالی بیان کرد: در عرصه آموزش عالی، سال ۹۳ با فراز و نشیب‌های بسیاری روبه‌رو بودیم. تخلفات دولت پیش در این عرصه، بیش از هر زمان دیگری عیان شد و از سوی دیگر افراد و بزرگان این عرصه مانند آقای فرجی دانا از عرصه مدیریتی کنار رفتند.

معاون وزارت علوم در دولت اصلاحات با یادآوری اینکه زمینه استقلال دانشگاه‌ها در سال ۹۳ کمتر فراهم شد، عنوان کرد: علیرغم وعده‌های دولت در عرصه آموزش عالی، همچنان در مسائل بنیادینی مانند آموزش عالی و استقلال دانشگاه‌ها و نقش کانونی آن‌ها با مشکلات عدیده‌ای را مشاهده می‌کنیم.

ظریفیان در خصوص سنگ‌اندازی‌هایی که با دولت برای پیشبرد اهدافش صورت می‌گیرد، یادآور شد: جریانی که این اقدامات را انجام می‌دهد، در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ شکست خورد اما آنها همچنان تصور می‌کنند این امر با محوریت و خواست آنها خواهد چرخید.

کد خبر : ۲۶۲۱۸۹