خبرگزاری کار ایران

نجفی توانا در گفت‌و‌گو با ایلنا:

سال ۹۳ تاریخی‌ترین دوره‌ تعامل قوه مجریه با کانون‌ وکلا بود

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت: کانون آمادگی دارد در همه عرصه‌ها در جهت احقاق حقوق دولت و ملت، تعامل لازم را با قوه مجریه داشته باشد.

محمدعلی نجفی توانا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ درباره ارزیابی تعامل دولت با کانون وکلا در سال گذشته گفت: معتقدم سال ۹۳ یکی از تاریخی‌ترین سال‌های تعامل قوه مجریه با کانون‌های وکلای سراسر کشور بود.

وی بیان داشت: دولت در بررسی لایحه جامع وکالت ارسالی و پیشنهادی قوه قضاییه، ‌‌نهایت تعامل را با کانون‌های وکلا در جهت حفظ استقلال نهاد وکالت انجام داد، که در این مسیر بسیاری از تغییرات و اصلاحات لازم که تضمین کننده استقلال نهاد وکالت بود، صورت گرفت.

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: با این تغییرات و اصلاحات، بخشی از نگرانی‌ها وکلا در جهت حق دفاع مرتفع شد، هرچند هنوز بخش دیگری از این موضوعات بدون اصلاح باقی مانده‌اند.

نجفی توانا خاطر نشان کرد: آقای رئیس جمهور خودشان حقوقدان هستند، بنابراین انتظار ما این است که در راستای اصل ۱۱۳ قانون اساسی که در جهت احقاق حقوق ملت است، گام‌های بلندتری برداشته شود. کانون وکلا مرکز هم آمادگی دارد تا در همه عرصه‌ها، در جهت احقاق حقوق دولت و ملت همکاری و هماهنگی و تعامل لازم را با قوه مجریه داشته باشد.

این وکیل دادگستری درباره تعامل قوه قضاییه نیر گفت: مسئولان قضایی با توجه با اطلاعاتی که به آنها ارائه می‌شود، تصویری از وکلا در ذهن دارند که این تصویر واقعی نیست. تصویری که از کانون وکلا وجود دارد که این نهاد را جایگاه اپوزسیون قرار دارد؛ این تصویر اساسا صحیح نیست. هرچند هر کدام از وکلا به عنوان شخصیت حقیقی می‌توانند داری نظرات سیاسی متفاوت باشند، اما در چارچوب نهاد وکالت و پایبندی به قسم حرفه‌ای خود حرکت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در یک سال گذشته سعی کردیم با مذاکراتی که با مسئولان قضایی داشته‌ایم، توضیحاتی در جهت روشن شدن ابعاد موضوع ارائه کنیم که این توضحیات مفید و موثر بود.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: در راستای همکاری با قوه قضاییه توانستیم در این سلسله مذاکرات، توافقنامه‌های خوبی، از جمله در حوزه فرهنگ قضاوت و وکالت تدوین و امضا کنیم.

نجفی توانا گفت: همچنین سعی کردیم پشنهادهای مشاوره‌ای و تخصصی در تدوین لویح قضایی ارائه دهیم که به افزایش سطح بالای تعامل به نهاد عدالت کمک شود.

این وکیل دادگستری گفت: متاسفانه برخی از مسئولان قضایی واکنش‌ها و نظراتی را در باره وکلا بیان می‌کنند که اصلا درست نیست که در این مورد ما نامه‌ای به ریاست قوه قضاییه نوشتیم و توضیحاتی را در این باره بیان کردیم.

کد خبر : ۲۶۲۶۱۲