خبرگزاری کار ایران

امیرعبداللهیان:

مرزهای سوریه به روی تروریست‌ها بسته شود

asdasd
کد خبر : ۲۶۲۸۹۹

سومین کنفرانس بین‌المللی کمک به آوارگان سوریه درکویت برگزار شد و معاون وزیر امور خارجه کشورمان به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس شرکت و سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا٬ حسین امیرعبداللهیان ضمن تشکر از بان کی مون دبیرکل محترم سازمان ملل متحد و شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت به دلیل برگزاری این کنفرانس و با ابراز تاسف از خسارت‌های جانی و مالی سنگین تحمیل شده بر مردم سوریه در نتیجه اقدامات تروریستی اظهار داشت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات سوریه، بر دو اصل مهم استوار بوده است: اصل اول حمایت از اصلاحات در سوریه، اصل دوم مخالفت با مداخله خارجی و اینکه هرگونه تغییر و اصلاح در سوریه باید فقط توسط مردم این کشور و در بستر مسالمت آمیز انجام شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان افزود: متأسفانه این دو اصل نه تنها از سوی برخی کشورها رعایت نشد بلکه تلاش شد تا از تروریسم بعنوان یک ابزار برای تحقق هدف در سوریه استفاده شود. غافل از اینکه تروریسم بعنوان ابزاری خطرناک می‌تواند بر ضد خودش تبدیل شده و امنیت و ثبات همه را با خطر جدی مواجه سازد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد به راهکار سیاسی در سوریه بوده و تاکید دارد که راه حل بحران، شکل‌گیری پروسه سیاسی داخلی و گفتگوی فراگیر ملی است. بر همین مبنا از همه طرح‌ها و راه حل‌های سیاسی به ویژه طرح استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه به طور جدی حمایت به عمل آورده است. جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن واقعیت‌های صحنه سوریه و انتخابات ریاست جمهوری اخیر در این کشور، طرح چهار ماده‌ای را ارائه داد.

امیرعبداللهیان با اشاره به مشکلات انسانی در سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بنابر وظیفه انسانی و اخلاقی خود علیرغم اعمال تحریم‌های ظالمانه، تلاش کرده است تا گام‌هایی را برای کمک به حل برخی از مشکلات و کاهش رنج و آلام مردم سوریه بردارد. در این چارچوب جمهوری اسلامی ایران کمک‌های بشردوستانه خود را برای مردم سوریه ارسال کرده است.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان هرگونه کمک انساندوستانه به سوریه را نیازمند یک همکاری جمعی دانست و با تاکید بر تأیید و حمایت جدی کشورمان از این اقدام سازمان ملل تاکید کرد: به موازات چنین اقدامی باید در جهت ریشه‌کن کردن تروریسم و مبارزه جدی و حقیقی علیه تروریست‌ها اقدام جمعی جدی صورت بگیرد.

وی افزود: اگر مرزها به روی تروریست‌ها بسته شود و همسایگان سوریه نقش خود را در مهار تروریسم ایفا کنند، آموزش و تسلیح تروریست‌ها متوقف گردد، بی‌تردید تروریسم در درون خفه خواهد شد. در این صورت آوارگان به موطن خود باز خواهند گشت و مشکل انسانی نیز راحت‌تر حل و فصل خواهد شد. این امر به زمینه‌سازی و تحقق روند سیاسی توافقی در سوریه نیز کمک خواهد کرد.

امیرعبداللهیان خاطرنشان ساخت: حل مشکلات منطقه از سوریه گرفته تا یمن، تنها با گفتگوی سیاسی امکان‌پذیر خواهد بود و نه راه حل نظامی. برهمین مبنا جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم کردن حملات هوائی نیروهای خارجی به یمن که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از مردم بی‌گناه گردید، این اقدام را گامی خطرناک و مغایر با مسولیت‌های بین‌المللی در احترام به حاکمیت ملی کشورها می‌داند و معتقد است توقف فوری حملات هوایی و همه اقدامات جنگی علیه کشور و مردم یمن و تحقق توافقات ملی صورت گرفته میان احزاب و گروه‌های یمنی در اولین  زمان، راه‌حل مشکلات به وجود آمده دراین کشور است.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز