خبرگزاری کار ایران

ظریف پس از دیدار با موگرینی:

بیانیه مطبوعاتی آماده خواهد شد/ فردا تهران هستیم

وزیر امور خارجه کشورمان درباره صدور بیانیه که بحث آن مطرح است، گفت: بیانیه یک بیانیه مطبوعاتی خواهد بود که قرار است دوستانمان رویش کار کنند.

به گزارش ایلنا، به نقل از واحد مرکزی خبر محمد جواد ظریف در نهمین روز مذاکرات در باره آخرین نتایج مذاکرات انجام شده گفت: کل راه حل‌ها را مرور کردیم، این راه حل را بصورت محورهای کلی که باید از امروز تا ۱۰تیر مورد توافق قرار بگیرد و به توافق نهایی ختم بشود، مورد بررسی قرار گرفته و الان اعضای ۵+۱ مشغول صحبت هستند که ببینیم چکار می‌کنند.

 وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا امروز بیانیه مشترک صادر می‌شود، گفت: بیانیه یک بیانیه مطبوعاتی خواهد بود که قرار است دوستانمان رویش کار کنند.

وی افزود: هنوز معلوم نیست به خاطر اینکه هنوز نیاز هست که بین گروه ۵+۱ و بین اعضای طرف‌های مقابل یک صحبت‌هایی بشود و ما هنوز از آن صحبت‌ها خبر نداریم و نیاز است امروز این صبحت‌ها انجام شود.

وزیر امور خارجه کشورمان درباره بیانیه مشترک گفت: بیانیه یک بیانیه مطبوعاتی خواهد بود که قرار است دوستانمان روی آن کار کنند.

شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: فردا در تهران خواهد بود.

بیانیه مشترک، در صورت توافق

ظریف گفت: امروز یک بیانیه مشترکی اگر توافق در مورد راه حل‌ها بجایی برسد، توسط خانم موگرینی بنمایندگی از طرف گروه و بنده ارائه بشود و بعد کار تدوین توافق نهایی شروع می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اختلافات بین اعضای گروه ۵+۱ کمتر شده است، گفت: گروه ۵+۱ و اتحادیه اروپا شش کشور و یک سازمان منطقه‌ای بزرگ هستند که هم منافع متفاوت دارند و هم دیدگاههای متفاوت دارند و خوب کار بسیار دشواری است از یک طرف مذاکره کردن با این کشور‌ها و از طرف دیگر برای خود این کشور‌ها برای رسیدن به هماهنگی.

وزیر خارجه کشورمان گفت: بنده معتقدم ضمن اینکه اگر این مذاکرات به نتیجه برسد و توافقی حاصل شود، این توافق حتما باید یک توافق در چارچوب مقررات بین المللی باشد که تا پایان ماه ژوئن باید تدوین شود، اقدام بسیار قابل توجه و بی‌سابقه‌ای بوده در شاید در تاریخ اخیر روابط بین الملل، اما هنوز ما تا ان مرحله فاصله داریم.

تفاوت در دیدگاه‌ها

وی گفت: من تاکید می‌کنم هم دیدگاههای ایران وا عضای ۵+۱ و هم دیدگاههای داخلی ۵+۱ دارای تفاوت‌هایی است نه فقط در این موضوع بلکه در همه موضوعات.

وی گفت: رسیدن به یک چارچوبی که مورد توافق باشد و بعد از این چارچوب که بعنوان راه حل‌ها از ان یاد می‌کنیم و نه بعنوان یک توافق. رسیدن به توافقی که باید تا تیرماه به آن برسیم کار بسیار طاقت فرسایی است و همانطور که در مرحله اول در این ۱۵و ۱۶ماه گذشته کار بسیار زیادی صورت گرفته است. هم برای توافق بین ما و گروه و هم برای توافق داخلی در داخل گروه باید ببینم که کار چگونه پیش می‌رود.

هنوز توافقی در مورد راه حل‌ها صورت نگرفته است

وی در پاسخ به این سوال که آیا یک بیانیه صادر می‌شود، گفت: قرار است اگر کار‌ها خوب پیش برود و هنوز ما تا آن مرحله فاصله داریم. من معتقدم پیشرفت خوبی حاصل شده است، اما هنوز توافقی در مورد راه حل‌ها صورت نگرفته است همانطور گفتم هرزمان که ما در مورد راه حل‌ها به یک چارچوب برسیم باید تازه روی نگارش توافق نهایی کار کنیم، آن وقت ما توافق خواهیم داشت برای امروز یک بیانیه مطبوعاتی در نظر گرفته شده است که تدوین شود که اینکار ما باقی مانده است که باید انجام شود.

العالم گزارش داد، دیدار ظریف وزیر امور خارجه ایران و فدریکا موگرینی مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا که بیش از یک ساعت طول کشید، پایان یافت.

کد خبر : ۲۶۳۰۴۷