خبرگزاری کار ایران

بیانیه پایانی مذاکرات لوزان: /مشروح/

ظریف: غنی‌سازی در نطنز ادامه می‌یابد/ موگرینی: همه تحریم‌ها برداشته خواهند شد

بیانیه مشترک میان ایران و گروه ۱+۵ در پایان مذاکرات هسته‌ای قرائت شد که در آن ظریف و موگرینی از لغو تمامی تحریمها توسط اروپا و آمریکا خبر دادند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیانیه مشترک میان ایران و گروه ۱+۵ در پایان مذاکرات هسته‌ای، توسط فدریکا موگرینی و محمدجواد ظریف به نمایندگی از طرفین مذاکره در حال قرائت شدن است.

موگرینی: تمامی تحریم‌ها برداشته خواهند شد

فدریکا موگرینی در مراسم قرائت بیانیه مطبوعاتی مشترک در دانشگاه یونیل لوزان گفت: قرار است متن بیانیه‌ای که در چنذ روز اخیر برای روی آن کار شده، قرائت بشود.

وی ادامه داد: اتحادیه اروپایی، وزرای گروه ۱+۵ و ایران از ۲۶ مارس تا به امروز در لوزان ملاقات‌هایی پی در پی داشته‌اند. البته ما در نوامبر هم گرد آمده‌ایم که به توافق برسیم تا ماهیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران روشن شود و تحریم‌ها نیز برداشته شوند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان اینکه به راهکارهایی براساس طرح اقدام مشترک دست یافته‌ایم، اظهار داشت: اراده دو طرف دستیابی به این راهکار‌ها را فراهم کرد.

موگرینی با اشاره به آغاز تدوین و نوشتن متن نهایی اقدام مشترک تصریح کرد: این پیش نویس مبتنی بر برنامه اقدام مشترک است. سطح غنی‌سازی ایران محدود و تسهیلات هسته‌ای برای غنی‌سازی وجود نخواهد داشت و قرار است فردو برای مسائل فیزیکی و علمی استفاده شود.

وی درباره مسئله حق تحقیق و توسعه خاطرنشان کرد: در این باره به یک برنامه مشترک احتیاج داریم و هیچ الزامی برای آن وجود ندارد. باید اطمینان یابیم که در فعالیت هسته‌ای ایران بحث نظامی و غیرمتعارفی وجود ندارد. ۱+۵ بر فعالیت هسته‌ای ایران براساس پروتکل‌های بین‌المللی صحه می‌گذارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: متعهد می‌دانیم بازرسان ما بتوانند بر فعالیت هسته‌ای ایران نظارت و بازرسی داشته باشند و ایران ملزم است بر اساس فعالیت‌های صلح‌آمیز عمل کند.

موگرینی درباره تحریم‌های اقتصادی نیز ابراز داشت: همه تحریم‌های اقتصادی برای حصول اطمینان دو طرف به شکل کلی برداشته خواهد شد و اگر نیاز به قطعنامه باشد، این امر صورت می‌گیرد.

وی با بین اینکه نوشتن پیش نویس را آغاز کرده‌ایم، یادآور شد: در هفته‌های آینده بر روی مفاهیم فنی کار خواهیم کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان از دولت سوئیس، وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ تشکر کرد.

ظریف: تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علاوه بر تحریم‌های اروپا لغو می‌شود

محمدجواد ظریف نیز در ابتدای سخنان خود، با تشکر و گفتن خسته نباشید به رسانه‌ها و اهالی مطبوعات، بیان کرد: تقریبا‌‌‌‌ همان چیزی که خانم موگرینی گفت را من هم با زبان فارسی خواهم گفت.

وی ادامه داد: ما، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نماینده عالی اتحادیه اروپا، همراه با وزرای خارجه ۳ کشور اروپایی به اضافه ۳ (چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، آمریکا، بریتانیا و ایالات متحده) از ششم تا سیزدهم فروردین ۱۳۹۴ در سوئیس دیدار کردیم.

ظریف ادامه داد: همانطور که در آذرماه ۱۳۹۲ توافق کرده بودیم، ما به این منظور در اینجا گرد هم آمدیم تا راه‌های حلی به منظور دستیابی به حل و فصل جامعی که ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کرده و کلیه تحریم‌ها را به صورت کامل لغو نماید، پیدا کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه طرفین در گامی بزرگ با اقدامی مشترک به راهی دست یافتند که این موضوع مدیون تلاش‌های خستگی ناپذیر اراده سیاسی، حسن نیت و تلاش همه طرفین بود، بیان کرد: اجازه می‌خواهم از تمامی هیات‌ها به خاطر این تقدیر کنم زیرا تصمیم امروز ما که مبانی مورد توافق برای متن نهایی برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) را پایه ریزی می‌کند بسیار مهم است. اکنون می‌توانیم مجددا نگارش متن توافق نهایی و ضمایم آن را با بهره گرفتن از راه حل‌هایی که در این چند روز به آن‌ها دست یافته‌ایم، شروع کنیم.

ظریف افزود: همچنان که ایران برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود را دنبال می‌کند، سطح و ظرفیت غنی سازی و میزان ذخایر ایران برای دوره‌های زمانی مشخص، محدود خواهد شد و نطنز تنها مرکز غنی سازی ایران خواهد بود. تحقیق و توسعه غنی سازی در ایران بر روی ماشین‌های سانتریفیوژ بر اساس یک جدول زمانی و سطح توافق شده، انجام خواهد شد.

ظریف گفت: فوردو از یک سایت غنی سازی به یک مرکز هسته‌ای، فیزیک و فن آوری تبدیل خواهد گردید. در این مرکز همکاری بین المللی در حوزه‌های تحقیق و توسعهٔ مورد توافق مورد تشویق قرار خواهد گرفت. مواد شکافت پذیر در فوردو نخواهد بود. رآکتور تحقیقاتی پیشرفته آب سنگین در اراک با همکاری مشترک بین المللی بازطراحی و نوسازی خواهد شد به گونه‌ای که پلتونیوم با قابلیت تسلیحاتی در آن تولید نگردد. بازفرآوری صورت نمیگیرد و سوخت مصرف شده صادر خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: مجموعه تدابیری برای نظارت بر اجرای مفاد برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) شامل کد اصلاحی ۱/۳ و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی مورد توافق واقع شده و آژانس بین المللی انرژی اتمی از فن آوری‌های مدرن نظارتی استفاده خواهد کرد و از دسترسی‌های توافق شده بیشتری از جمله به منظور روشن کردن موضوعات گذشته و حال برخوردار خواهد شد.

وی ادامه داد: ایران در همکاری‌های بین المللی در حوزه انرژی هسته‌ای صلح آمیز مشارکت خواهد کرد که می‌تواند شامل ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای و رآکتورهای تحقیقاتی شود. یک حوزه مهم دیگر، همکاری در زمینه ایمنی و امنیت هسته‌ای می‌باشد.

رییس تیم هسته‌ای کشورمان در مذاکرات هسته‌ای در ادامه با اشاره به خاتمه یافتن تمام تحریم‌های اروپایی گفت: اتحادیه اروپایی، اعمال تحریم‌های اقتصادی و مالی مربوط به برنامه هسته‌ای خود را خاتمه خواهد داد و ایالات متحده آمریکا نیز اجرای تحریم‌های مالی و اقتصادی ثانویه مرتبط با هسته‌ای را همزمان با اجرای تعهدات عمده هسته‌ای ایران، به نحوی که توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی راستی آزمایی شود، متوقف خواهد کرد.

ظریف همچنین تاکید کرد: یک قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد صادر خواهد شد که در آن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) تائید شده که کلیه قطعنامه‌های قبلی مرتبط با موضوع هسته‌ای لغو خواهد گردید و برخی تدابیر محدودیت ساز مشخص، را برای یک دوره زمانی مشخص و مورد توافق، لحاظ خواهد کرد.

وی گفت: در هفته آینده نگارش متن نهایی توافق برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) شروع خواهد شد تا در ‌‌‌‌نهایت در تاریخ ۱۱ تیرماه این متن نیز نهایی شود. ما در هفته‌ها و ماه‌های آینده، برای نگارش متن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) شامل جزئیات فنی در سطوح سیاسی و کار‌شناسی، کار خواهیم کرد و از این جهت خود را متعهد به تکمیل تلاش‌ها تا تاریخ ۱۱ تیرماه می‌دانیم.

ظریف در پایان این بیانیه با تشکر از دولت سوییس به خاطر سخاوت این کشور در این دوره زمانی تشکر کرد و از همه خبرنگاران و رسانه‌ها برای تلاششان در این مدت تقدیر کرد.

کد خبر : ۲۶۳۰۶۵