خبرگزاری کار ایران

ظریف در بدو ورود به تهران در جمع خبرنگاران:

هیچیک از فعالیت‌های هسته‌ای‌مان تعطیل یا متوقف نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۱۰۵

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد:‌ با حمایت بی نظیر رهبر انقلاب و رئیس جمهور از مذاکرات هسته‌ای این امکان فراهم آمد که به مجموعه ای از راه حل‌ها برای رسیدن به توافق جامع دست یافتیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف پس از بازگشت به کشور، در نشست خبری که در پاویون دولت فرودگاه مهرآباد برگزار شد، گفت: در دور آخر گفت‌وگوهایی که در سوئیس داشتیم، به لطف خدا و دعای خوبان و با هدایت و حمایت بی‌نظیر رهبر انقلاب و حمایت‌های بی‌نظیر رئیس جمهور از از مذاکرات هسته‌ای این امکان برای ما فراهم آمد که به مجموعه‌ای از راه حل‌ها برای رسیدن به توافق جامع دست یافتیم.

وی ادامه داد: این راه حل‌ها مبنای نگارش سند نهایی خواهد بود که به لطف خدا و واقع‌بینی طرف مقابل امکان‌پذیر شد.

رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با اشاره به حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مذاکرات اظهار داشت: از همه افرادی که در مذاکرات به بنده و همکارانم کمک کردند، به ویژه از دوست دانشمند عزیزم جناب آقای دکتر صالحی که با تخصص علمی و ظرافت‌های دیپلماتیک به خوبی توانستند کار مذاکره را به جلو ببرند، تشکر می‌کنم.

ظریف ادامه داد: مردم که با مقاومتشان نشان دادند که تحریم کارساز نیست و با حضورشان در انتخابات نشان داند از نظام جدا نخواهند بود، موجب شد تا کشورهایی که برای ایران شرط می‌گذاشتند، به پای میز مذاکره بیایند و شروط خود را تغییر دهند به گونه‌ای آقای کری وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته رسما اعلام کرد نمی‌توانیم مردم ایران را به زانو در آوریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ما با اهداف مشخصی وارد این مذاکرات شدیم و تا حد امکان به این اهداف دسترسی پیدا کردیم، یادآور شد: اگر به توافق نهایی برسیم قرار نیست تنها یک نفر امتیازات را بدهد و طرف مقابل تسلیم شود بلکه در برابر امتیازهایی که می‌دهیم مابه‌ازاهایی را نیز می‌گیریم.

وی با بیان اینکه ما هنوز در آغاز راه هستیم، خاطرنشان کرد: ما بر مبنایی که عمل می‌کنیم معتقدیم که به اهدافمان نیز می‌رسیم. برنامه هسته‌ای ما همچنان ادامه دارد و هیچ از فعالیت‌های هسته‌ایمان تعطیل یا متوقف نخواهد شد.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه بسته شدن سایت‌های فردو و اراک عملی نشد، ابراز داشت: سایت نطنز به غنی‌سازی خود ادامه می‌دهد و ان‌شاءالله یک روز هم تعطیل نخواهد شد. زمانی اسم فردو مساوری با خطر بزرگ برای دشمنانمان بود اما فردو به کار خود ادامه می‌دهد و متجاوز از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ فعالیت خود را در این مرکز ادامه می‌دهد و در ادامه، فردو به یک مرکز نوین هسته‌ای تبدیل خواهد شد.

ظریف با بیان اینکه تحقیق و توسعه ثمره فعالیت دانشمندان هسته‌ای ماست و با قوت ادامه می‌یابد، عنوان کرد: زمانی که ما توافق ژنو را داشتیم برای دو ماه IR8 ما را متوقف کردند اما ان‌شاءالله مجددا فعال خواهد شد. صحبت‌هایی که از محدودیت ۲۰ ساله و ۱۰ ساله بیان می‌شود، این گونه است که ما غنی‌سازی خود را برای ۱۰ سال و آن هم با ضوابطی که آقای صالحی توضیح بیشتری می‌دهند محدود می‌کنیم.

مسئول تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با یادآوری حفظ ماهیت آب سنگینی راکتور اراک بیان کرد: در توافقنامه نهایی راکتور اراک، آب سنگین خواهد بود و ان‌شاءالله این راکتور را به یکی از راکتورهای نوین جهان تبدیل خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه برنامه هسته‌ای ما همواره، صلح‌آمیز بوده است، در ادمه به فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن ساخت سلاح کشتار جمعی و حفظ و نگهداری و اشاعه آن اشاره کرد و افزود: ما هیچ‌گاه قطعنامه‌های شورای امنیت را علیه ایران اجرا نمی‌کنیم چراکه آن‌ها را غیرانسانی می‌دانیم و روزی که توافقنامه در شورای امنیت به تصویب برسد،‌‌ همان روز در قطعنامه‌ای، قطعنامه‌های قبلی ملغی خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید مجدد بر اینکه روزی که توافقنامه اجرایی شود، کلیه تحریم‌های مالی لغو خواهند شد، گفت: ما دولت‌ها را مسئول می‌دانیم و به روش‌های قانونی داخلی آن‌ها از جمله آمریکا کاری نداریم و طبق موازین جهانی دولت آمریکا را موظف به انجام آن تعهدات است.

ظریف با بیان اینکه توافق نهایی در مرحله تدوین است، اظهار داشت: اگر بتوانیم به لطف خدا و دعای ائمه اطهار (ع) و مردم و نیز هدایت‌های مقام معظم رهبری و رئیس جمهور به نتیجه برسیم، آن زمان تازه توافق نهایی می‌شود و پس از مدتی برای اجرایی شدن تا زمان اجرا فاصله خواهد داشت اما تمام این‌ها براساس زمان‌بندی شورای امنیت خواهد بود.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: امکان دیگری در توافق وجود خواهد داشت و آن، این است که اگر طرف مقابل گفت تحریم‌ها را برمی‌گردانیم ما نیز می‌توانیم پس از یک روندی از اجرای تعهدات در صورت نقض از سوی طرف مقابل، خودداری کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز