خبرگزاری کار ایران

کیانوش‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت از الگوی برد- برد مذاکرات٬ برای حل مسائل داخلی استفاده کند

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها گفت: اثر نتایج مذاکرات در سیاست داخلی باید به صورت الگوی منطقی برد- برد باشد که دولت از آن برای حل چالش های داخلی استفاده کند.

محمد کیانوش راد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیر نتایج مذاکرات هسته‌ای در سیاست و عرصه داخلی کشور گفت: بدون شک انجام هر توافق بین‌المللی در این سطح آثار بسیار روشن اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و حتی فرهنگی در عرصه داخلی دارد. 

وی ادامه داد: به نظر من مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین اثر هر گونه توافق در عرصه داخلی، ناپدید شدن برخی از فشارهای اقتصادی و جذب و اعتماد سرمایه گذاری خارجی است که حتما به رونق اقتصاد عمومی، افزایش تعاملات خارجی اقتصادی رفع تنگناهای بازرگانی می‌انجامد و نتیجا زمینه رشد و توسعه‌ای همه جانبه فراهم می‌شود. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: از نظر حوزه اجتماعی، مذکرات نتایج خاص خود را دارد و حتما جامعه فضای بدون تنشی را تجربه و الگوبرداری خواهد کرد. 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: مردم در انتخابات سال ۹۲ با دورنمایی، برای حل مسالمت آمیز مسئله هسته‌ای در چارچوب منافع ملی، به آقای روحانی رای دادند؛ زیرا امروز همه مردم و حتی اصولگرایان منصف نیز می‌دانند که امکان دستیابی به منافع ملی و امنیت ملی بدون تعامل با جهان امکان‌پذیر نیست و باید از رویکرد دشمن‌تراشی دوری کرد. 

کیانوش راد بیان کرد: در یک نظام منسجم ملی عرصه سیاست خارجی متاثر از عرصه داخلی است که ما امروز نیز شاهد هستیم پیشرفت و دستاوردهای بین‌المللی در جمهوری اسلامی ایران مرهون اقدامات و حمایت‌های مسئولان عالی نظام در حوزه پرونده هسته‌ای و مذاکرات بود. 

این عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها با اشاره به نام‌گذاری امسال توسط مقام معظم رهبری و تحرکات عملی که دولت باید بعد حل چالش سیاست خارجی داشته باشد گفت: امسال که سال همدلی و هم زبانی دولت و مردم است امیدواریم دولت در راستای تحقق این شعار نه در حد تبلیغات٬ بلکه اقدام عملی را صورت دهد که اثرات این موضوع را ما در دو انتخابات مهم سال ۹۴ به خوبی مشاهده کنیم. 

وی افزود: دولت لازم است به نحوی با توجه به تاثیر مذاکرات و نتایج‌ آن بستر‌های حضور همه دیدگاه‌ها و جریان‌های مختلف که منافع ملی را اصل اساسی می‌دانند در عرصه سیاسی و انتخاباتی مهیا کند، زیرا این نگرانی وجود دارد که جریان‌های تندور بخواهند در جهت به چالش کشیدن دستاوردهای دولت در سیاست خارجی٬ صحبت‌های از حذف جریان‌ها و برخی از افراد در عرصه سیاسی مطرح کنند. 

این نماینده مجلس ششم شواری اسلامی تصریح کرد: متعقدم اثر نتایج مذاکرات در سیاست داخلی باید این باشد که نظام از این تجربه منطقی برای حل درست چالش‌های داخلی٬ به عنوان یک الگوی برد–برد استفاده کند تا شاهد آرمش و توسعه بیشتر در سطح داخلی باشیم. 

کیانوش راد اضافه کرد: آقای روحانی برای به نتیجه رساندن کامل اهداف دولت٬ باید الگوی حل مسئله خارجی و هسته‌ای را برای حل مسائل داخلی دنبال کند وگرنه این تلاش‌ها و این کوشش‌ها٬ بدون اقدام داخلی ناقص خواهد بود. امروز لازم است توجه به مسائل داخلی همراه با تغییر نگاه در بین گروه‌های سیاسی در جامعه پیگیری شود. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: همه گرو‌ها و جریان‌ها باید به نحو ملموس بتواند اثرات نتایج مذاکرات و الگوبرداری از آن را در بحث همدلی و همزبانی به صورت مشخص به عنوان آشتی ملی تجربه کنند و همین بازی برد – برد سیاست خارجی در عرصه داخلی محقق شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من امروز دولت تدبیر و امید و شخص آقای روحانی این آمادگی و قابلیت و توان را دارد که از الگوی سیاست خارجی در حل معادله سیاست داخلی استفاده کند٬ امیدوارم هستم کلیت نظام‌‌ همان نوع حمایت را در عرصه داخلی نیز از دولت داشته باشد.

کد خبر : ۲۶۳۴۶۲