خبرگزاری کار ایران

ظریف در برنامه نگاه یک:

مذاکرات دور بعدی نخواهد داشت/ فتوای رهبر انقلاب برای ما بیش از هر سند بین‌المللی اعتبار دارد/ مخالفان سه ماه اعتماد کنند

وزیر خارجه کشورمان گفت: هنگام قرائت بیانیه پایانی، نمایندگان 6 کشور نگفتند ترجمه شما اشکال دارد، اما برخی اینجا گفتند متن یکی نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در برنامه تلویزیونی نگاه یک با آرزوی سالی پربرکت برای مردم گفت: مقام معظم رهبری نام «همدلی و همزبانی دولت و ملت» را برای امسال برگزیدند و خوشحالیم که این نام، نامی مبارک بود و خدارا شاکریم که در همین ابتدای سال توفیقاتی به دست آوردیم.

دنیا دریافت که با زبانی جز زبان تکریم نمی توان با مردم صحبت کرد

رئیس دستگاه دیپلماسی در جواب مجری برنامه که از تیم هسته ای تشکر کرد، گفت: قبل از هر چیز باید از مردم قدردانی و تشکر کرد چراکه همواره حامی ما بوده اند و اگر ما توانستیم موفقیتی هم به دست بیاوریم، به خاطر حضور مردم و همراهی آنها بود چراکه تمام دنیا دریافت که با زبانی جز زبان تکریم نمی توان با مردم صحبت کرد.

ظریف ادامه داد: ما تاکنون نتوانسته ایم پاسخگوی محبت مردم باشیم، امیدواریم از این به بعد بتوانیم جواب این لطف و محبت مردم را بدهیم. من حتی از کسانی که نگران هستند و به ما انتقادات مختلفی هم دارند، تشکر می کنم.

روی برخی موارد تا 100 بار بحث کرده ایم

وزیر امور خارجه در ادامه تصریح کرد: تجربه بنده اکثرا در دیپلماسی چندجانبه بوده و معمولا در دیپلماسی های چندجانبه، کارها شب پیش می رود، به همین دلیل تقریبا آموخته ام شب ها هم کار کنم. در طول این مدت بنده و دوستان شاید در شبانه روز 3 ساعت خوابیده باشیم. البته برای این مسئله منتی نیست چراکه وظیفه ما این بود. به هر حال مذاکره این دوره بسیار پیچیده بود و بسیار سخت بود. مضاف بر اینکه مسائل در برخی مواقع تکراری بحث می شود و برای اینکه حقوق مردم پایمال نشود، شاید بر سر هر موضوع بیش از 100 بار بحث کرده‌ایم؛ به همین دلیل این مذاکرات واقعا سخت بود. 

وی ادامه داد: از توافق ژنو در آذر 92 تا حالا، 16 ماه‌ است مذاکره‌ می‌کنیم و مسائل و نظرات ما عوض نشده و تکرار نشده ولی مواضع آنها مشهود بود. آنها می‌خواستند که راکتور اراک را با بولدوزر خراب کنند و فردو را گل بگیرند و غنی‌سازی نباشد و سانتریفیوژها چند صد تا باشدو تازه این مواضع خرداد 92 است که پیشرفت هم داشته‌اند.

می‌خواستند با سخت‌ترین تحریم‌ها ایران را تسلیم کنند

رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با بیان اینکه تحریم‌های صورت گرفته علیه کشورمان برای مذاکره نبود، خاطرنشان کرد: ما قبل از مذاکره پای میز مذاکره بودیم، در دولت هشتم که آقای روحانی مسئول مذاکرات و من سرپرست بودم. آنها فکر می‌کردند با سخت‌ترین تحریم‌های سازمان ملل و تاریخ آمریکا و اتحادیه اروپا، ایران را تسلیم کنند ولی من افتخار می‌کنم که مردم کاری کردند تا آقای کری پس از صحبت‌های من برای چندین بار بگوید -هرچند که صحبت‌های نامربوطی هم داشتند-، که نمی‌توانیم مردم ایران را وادار تسلیم کنیم و به زانو در آوریم.

ظریف ادامه داد: ما با روسیه و چین ارتباط مناسبی داریم. حتی در برخی موارد از این رابطه، به عنوان رابطه استراتژیک یاد می شود. اما زمانی 6 قطعنامه علیه ما که به ناحق تصویب شد که هر 5 عضو بانی آن بودند. یعنی 5 قدرت جمع شده بود تا مردم ایران را به زانو در آوردند. هماکنون این افتخار به مردم تبریک می گویم که وزیر امور خارجه میگوید ما نمی توانیم مردم ایران را به زانو در آوریم.

هدف ما مقاومت و ایستادن مقابل هرگونه زیاده خواهی است

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بگذارید جمله جان کری را عینا نقل کنم. وی گفته بود «ما نمی توانیم مردم ایران را به کاپیتولاسیون واداریم.» این جمله یادآور آرمان امام راحل است که اکنون هم ادامه دارد چراکه آرمان امام و آرمان مردم و آرمان رهبر انقلاب است که باید تسلیم زور نشویم؛ این آرمان در مذاکرات متبلور شد وامیدواریم به نتیجه کامل برسد.

وی با بیان اینکه ما در مقابل زیاده خواهی مقاومت می کنیم، تاکید کرد: در هر صورت هدف ما مقاومت و ایستادن مقابل هرگونه زیاده خواهی است.

هیچگاه مشکلاتمان را با هزینه همسایگانمان حل نمی کنیم

ظریف در پاسخ به این سوال که زیاده خواهی شامل چه مواردی می شود، گفت: تقریبا همه موارد؛ بالاخره این مذاکره است و شاید طرف مقابل هم بگوید ما زیاده خواهی داشتیم، اما باید بگویم ما چیزی جز حقوقمان نمی خواهیم؛ ما بمب نمی خواهیم؛ حتی هژمونی در منطقه هم نمی خواهیم. ما رابطه خوب با همسایگانمان می خواهیم، امنیت آنها را امنیت خودمان می دانیم، آسایش آنها را آسایش خودمان می دانیم. ما از تروریسم و افراط  در منطقه که همسایگانمان را رنجیده خاطر کرده، ناراحت و نگرانیم چراکه رابطه ما با همسایگانمان مبتنی بر همکاری است.

رییس دستگاه دیپلماسی خارجی کشورمان با اشاره به این نکته که ما منافع خارجی زیادی داریم و منافع منطقه اولویت اول ماست، گفت: بحران ساختگی در منطقه، خطر بزرگی برای کل منطقه است. ما هیچگاه مشکلاتمان را با هزینه همسایگانمان حل نمی کنیم، امنیت همسایگان ما، امنیت ماست و قابل معامله نیست چراکه منطقه ناامن، برای همه ناامن است، نه تنها منطقه ناامن، بلکه دنیای ناامن، دنیای پیرامونی و منطقه خلیج فارس، حوزه های اصلی سیاست خارجی ما هستند. بنابراین بازهم تاکید می کنم ما زیاده خواهی نکردیم و تنها در پی حقوق خودمان هستیم، بنابراین افتخار ما ایستادگی مقابل 6 قدرت بزرگ جهان است.

وی ادامه داد: آنها خودشان گفتند ما نتوانستیم ایران را تسلیم کنیم، همین نکته افتخار ماست. آقای اوباما می گفت اگر در اختیار من بود، نمی گذاشتم از برنامه هسته ای حتی یک پیچ و مهره باقی بماند، اما نمی توانم و مجبوریم مذاکره کنیم. خیلی ها در داخل فقط حرف اول اوباما را که گفته بود نمی گذارم پیچ و مهره باقی بماند را تیتر کردند و از قسمت دوم حرفی نگفتند. با اینهمه نکته مهم این است که حرف اوباما مبنی بر اینکه ما مجبوریم مذاکره کنیم، سند افتخار مردم است که رسانه ها باید از آن سخن بگویند.

ظریف در ادامه با اشاره به این نکته که آمریکا هیچگاه از حقوق ما دفاع نکرد، گفت: آنها تحت فشار تندروهای مختلفی در داخل کشور و بیرون کشورشان هستند، این حرف، حرف تازه ای نیست. اما ما سرمان را بالا می گیریم زیرا از هیچ دولتی نمی هراسیم. اکنون زمانی است که زورگویی نشان قدرت نیست، دنیا عوض شده است.

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه در واکنش به مجری برنامه که گفت سی و چند سال دیگر از شما داریم، به مزاح گفت: اگر اینطور است که مانند مذاکرات لوزان تا 6 صبح باید بیدار باشیم و به سوالات شما پاسخ بگوییم.

طرف ایرانی هیچ فکت شیتی ندارد

وی در مورد بحث های مرتبط با فکت شیت گفت: هیچ فکت شیت ایرانی وجود ندارد. دوستان ما چند رشته از دستاوردها را بیان کردند و نوشتند که این به معنی فکت شیت نیست.

متن بیانیه مشترک من و خانم موگرینی عینا یکی بود

ظریف افزود: یک مورد را اینجا باید بگویم؛ در صداوسیما حرف های خوبی زده نشد و برخی گفتند متن های بیانیه بنده و خانم موگرینی فرق دارد. بگذارید اسم بیاورم؛ آقای نوذر شفیعی که از دوستان دوران دانشگاه بنده هم بودند، در آن برنامه گفتند متن بنده با متن خانم موگرینی تفاوت دارد. وقتی ایشان را دیدم گفتم چرا این حرف را زدی! به ایشان توضیح دادم و الان هم بگذارید کاملا توضیح بدهم؛ آن متن، متن خانم موگرینی نبود، بلکه متن مشترک بنده و خانم موگرینی بود. البته ترجمه آن یک ساعت و نیم پیش از قرائت بیانیه آمده شد. وقتی ترجمه شد، دوباره بنده و آقای عراقچی آن متن را مجددا چک کردیم که مبادا تفاوتی درترجمه آن بیانیه وجود داشته باشد. ما گفتیم فقط یک توافق وجود دارد که حداکثر در تیرماه آماده می شود.

وی افزود: این یک بیانیه مطبوعاتی مشترک بود و در واقع چک نویس راه حل ها در این متن بود که هنوز این متن هم دارای پرانتز ها و اختلاف های نظر بسیاری است.

وزیر امورخارجه کشورمان ادامه داد: بعد از تدوین این بیانیه ما آن را برای ترجمه به همکاران خود دادیم و تاکید کردم تا مطمئن شوند که عین متن ترجمه می شود و این کار هم انجام شد.

ظریف گفت: همانطور که گفتم باز هم من به آقای عراقچی گفتم که باید از ترجمه صحیح متن مطمئن شویم برای همین هماهنگی هم نیم ساعت دیرتر از دیگران به سالن کنفرانس رسیدیم. به هر حال در صدا و سیما ترجمه همزمان است که هر قدر هم قوی باشد 70 درصد آن درست و عینا ترجمه می شود.

نمایندگان 6 کشور  نگفت ترجمه شما اشکال دارد اما برخی اینجا گفتند متن یکی نیست

وی ادامه داد: در این کنفرانس مطبوعاتی نماینده 6 کشور دیگر هم بودند اما هیچ یک از آنها نگفت که ترجمه شما اشکال دارد اما برخی اینجا این را گفتند که این غلط است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: مذاکره آخر 9 ساعته بود. قرار است در پایان مذاکرات متن کامل در بیاید. یکی از ایراداتی که به ما وارد شد این بود که در بالای این بیانیه نوشته شده بود، این متن توافق شده و حقوقی نیست. درست هم بود چراکه هنوز توافقی نشده و چک نویس است.

ظریف تاکید کرد: آمریکایی ها آمدند آنچه خودشان مایل بودند گفتند که ممکن است برخی موارد آن با متن متاقض باشد. یکی از این موارد همان اصطلاح تعلیق تحریم ها بود بود که به خانم شرمن ایمیل زده شد که چرا موضع دیگر کشورها را تحریف کرده و چرا گفته که اتحادیه اروپا تحریم های خود علیه ایران را تعلیق میکند، رونوشت این ایمیل هم به ما داده شده است. من بابت این موضوع به آقای کری اعتراض کردم چون باید اصطلاح لغو تحریم ها استفاده شود.

با امضای توافق 10 تیر، تمام قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: قاعدتا بیانیه مطبوعاتی الزام آور نیست، چک نویسی را که ما شروع به تدوین آن کردیم، یک سند حقوقی نیست. ما در نهایت یک توافق بین المللی در حداکثر 10 تیرماه خواهیم داشت که با امضای آن قطعا تمام قطعنامه های شورای امنیت لغو خواهد شد.

وی گفت: ما در حال حاضر راه حل های رسیدن به یک توافق بین المللی را نهایی می کنیم . آمریکایی ها متن خود را چهارشنبه آماده کردند، دفعه قبل هم متن آنها آماده بود البته من نمی گویم آنها دروغ می گویند، آنها مشکلاتی در داخل و دیگر مسائلی را از جمله نتانیاهو پیش رو دارند. و باید این مجموعه را آماده کنند.

مذاکرات را با بزرگ منشی ایرانی پیش می بریم

ظریف ادامه داد: ما مذاکرات را با بزرگ منشی ایرانی پیش می بریم، ما اهل دروغ نیستیم، اهل ریا و دو رویی نیستیم. در سال صادق هستیم، بیرون از سالن هم صادق هستیم؛ بازی نمی کنیم و جدی هستیم. البته من نمی خواهم اینجا حرفی بزنم که فشاری به کسی وارد شود، چراکه می دانم از آن طرف آقای اوباما و کری هم توسط تندروهایشان تحت فشار هستند.

ظریف تاکید کرد: ما تعهد داریم که خلاف متن چیزی نگوییم. بیانیه مطبوعاتی من و خانم موگرینی کلی است این بیانیه در حال حاضر تعهد آور نیست.

هزار سانتریفیوژ در فردو باقی می ماند

وی گفت: در چک نویس راه حل ها در نطنز 5 هزار سانتریفیوژ غنی سازی می شود و تصمیم نظام این است که 1000 سانتریفیوژ هم در فردو باشد و آن را غنی سازی نکنیم. این هزار سانتریفیوژ در فردو باقی می ماند.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه همه ما می خواهیم این کار به نتیجه برسد، گفت: می دانیم که مردم حق دارند بدانند، اما نمی خواهیم کاری کنیم که مانع به نتیجه رسیدن توافق شود.

اگر به هر توافقی اطمینان نداشته باشم، آن را نمی پذیرم

ظریف گفت: من به شما اطمینان می دهم روزی که توافق نهایی شود به عنوان سند بین المللی منتشر می شود و اگر به این توافق اطمینان نداشته باشم، آن را نمی پذیرم. اما به هر حال هیچ سندی صددرصد به نفع یک طرف نیست.

وی افزود: کار در مسیر اطمینان سازی پیش می رود و در مسیر جلوگیری از پیشرفت صنعتی ما نیست. این توافق نیاز به کار دشوار و دقیق حقوقی دارد. ما امیدوار هستیم برای اینکه طرف مقابل ما انتخاب دیگری ندارد؛ آنها خودشان هم بر این مسئله اذعان دارند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص تحریم‌ها نیز بیان کرد: این تحریم‌ها سه قسمت است. تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های اروپا. در آن چیزی که خانم موگرینی خواند، کلیه قطعنامه‌های شورای امنیت از روز توافق لغو می‌شود. شورای امنیت هم ناظر بر اجرای توافق می‌شود. الان باید بگویم موضوع ایران از یک موضوع به موضوعی دیگر تبدیل می‌شود. این نظارت برای ما نیز ضروری است.

وی با بیان اینکه شورای امنیت در سابقه تاریخی‌اش هیچگاه از مردم ما دفاع نکرده ولی طبق موازین بین‌المللی این سند مورد تأیید شورای امنیت قرار می‌گیرد، یادآور شد: تمام 6 قطعنامه قبلی لغو می‌شود. ما گفتیم از این به بعد لغت Terminate استفاده می‌شود. تعدادی از تحریم‌ها در شورای امنیت است که برخی اشاعه‌ای و نظامی است که از قطعنامه شورای امنیت خارج می‌شود. یعنی کلیه تحریم‌های شورای امنیت و قطعنامه‌ها لغو می‌شود.

رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ادامه داد: این تحریم‌های اشاعه‌ای و تسلیحاتی از شورا خارج می‌شود و در نامه‌ای 1+5 نه به عنوان تحریم، بلکه به عنوان محدودیت به شورا می‌دهند که تائید می‌شود. در این صورت دیگر محدودیت اراک و فردو لغو می‌شود و دیگر ایران تهدیدکننده صلح و امنیت جهانی نیست.

اظهارات ماری هارف حدس وی بوده است

ظریف در خصوص اظهارات اخیر ماری هارف درباره تحریم‌ها گفت: روزی که قطعنامه را تصویب می‌کنیم، طرفین باید یک رشته اقدامات انجام دهند. روز تصویب قطعنامه، روز اجرایی شدن توافق نیست. این فاصله را هنوز توافق نکرده‌ایم، چون هنوز نمی‌دانیم چقدر اقدامات ما و طرف مقابل طول می‌کشد. آنها باید اقداماتی را انجام دهند. مثلا نامه‌هایی را که باید آنها بزنند، ممکن است چندین هفته طول بکشد. ما هم باید اقداماتی در اراک، فردو، نطنز، ذخایر و... بکنیم، که همه مورد توافق مسئولان عالی نظام است و راجع به همه اینها صحبت کردیم. این اقدامات ما زمانبر است و یک روزه انجام نمی‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه خانم ماری هارف حدسشان را گفته، اظهار داشت: تضمین ما قطعنامه شورای امنیت است که تأیید می‌کند کشورها باید در این مدت این اقدامات را انجام دهند.

وی درباره اینکه چه زمانی توافقنامه به شورای امنیت می‌رود، تصریح کرد: بعد از توافق، توافقنامه برای نهایی شدن به شکل قطعنامه به نیویورک می‌رود تا تصویب شود و یک برنامه زمانبندی شده برای اقدامات ایران و طرف مقابل تدوین می‌کند. روز اجرایی شدن، آژانس تایید می‌کند ما این اقدامات را انجام می‌دهیم و در همان روز، آمریکا موظف است کلیه تحریم‌های فرامرزی اقتصادی و مالی‌ خود را که در متن تفاهم خواهد آمد،  متوقف کند.

وارد دعوای داخلی آمریکا نمی‌شویم

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به نامه 47 سناتور آمریکایی خاطرنشان کرد: سناتورها نامه‌ای که نوشتند و خواستند ما را وارد دعوای داخلی خودشان کنند، که ما هم گفتیم وارد دعوای آنها نمی‌شویم.

ظریف درباره تحریم‌های اتحادیه اروپا ابراز داشت: شورای اروپا تصمیم می‌گیرد و بعد آن همه کشورها لغو می‌کنند.

وزیر خارجه درباره تحریم‌های اشاعه‌ای اتحادیه اروپا عنوان کرد: آنها هست و ما دنبال آن نبودیم که برداریم و لغو شود.

معماری تحریم‌ها فرو ریخته است

وی درباره اینکه گفته می‌شود معماری تحریم‌های ایران فرونریخته، بیان کرد: معماری داخلی تحریم‌ها همین الان فروریخته است. برای همین است که وزارت خزانه‌داری به خاطر نگرانی‌شان بیانیه داد که هنوز فرونریخته است. ما باید اینقدر هوشیاری داشته باشیم که بدانیم آنها برای مسائل داخلی با کنگره درگیرند و اینها را بیان می‌کنند. داخل آمریکا این حرف‌ها را می زنند چون می‌خواهند مانع تحریم‌های کنگره شوند. معماری تحریم‌ها فرو ریخته است.

رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در خصوص بازگشت‌پذیری تاکید کرد: همه طرف‌ها در این توافق می‌‌توانند در صورت نقض طرف مقابل، اقدامات خود را متوقف کنند.

ظریف در ادامه به تحریم‌های 35 آمریکا علیه کشورمان اشاره کرد و افزود: این تحریم‌ها هیچ گاه تاثیر چندانی نداشته است. در دهه 70 شمسی که اوج قدرت آمریکا بود و فکر می‌کردند جنگ سرد را بردند، قانون داماتو را تصویب کردند که هر کس در صنایع نفت و گاز ایران سرمایه‌گذاری می‌کرد، آن را تحریم می‌کرد. متحدانش به او گفتند ما با تو همراهی نمی‌کنیم، اما وقتی شش قطعنامه علیه ایران تصویب شد، آنها این کار را کردند. خاصیت این قطعنامه‌ها این بوده که آمریکا هر کاری می‌خواست انجام دهد در چارچوب این قطعنامه‌ها انجام داد که نمونه آن بنزین بود و حتی وزیر انرژی یکی از دوستان نزدیک ما گفت که بنزین به ما نمی‌دهد.

وزیر امور خارجه یادآور شد: ‌هم‌اینک اگر آمریکا چنین اقدامی را کند، نه تنها براساس قطعنامه شورای امنیت عمل نمی‌کند، بلکه بر خلاف قطعنامه شورای امنیت عمل می‌کند و اگر تحریم‌ها را بازگردانند، کسی هم اعتنا نمی‌کند.

تحریم‌های کنونی تحت عناوین دیگر باز نخواهد گشت

وی در پاسخ به این سوال که آیا غربی‌ها می‌توانند به بهانه مسائل موشکی تحریم‌ها را برگردانند، گفت: در این بحث‌ها پیشنهادهایی داریم که نتوانند تحریم‌های کنونی را تحت عناوین دیگری وارد کنند.  

رئیس دستگاه دیپلماسی با یادآوری اینکه ما خیلی چیزها به دست آوردیم، اظهار داشت: ما نطنز را حفظ کردیم و قطعنامه‌ها بدون هیچ گونه تعلیقی لغو خواهند شد، که این یک دستاورد است و اگر به توافق برسیم حتما دوطرفه است.

ظریف با تاکید بر اینکه معتقدیم تعهداتی که می‌پذیریم که برنامه ما را متوقف نمی‌کند و با اهداف خود پیش می‌رویم، تصریح کرد: آنها می‌گویند برای این توافق به دست آوردند که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌سازد، درحالیکه ما که اصلا نمی‌خواستیم بسازیم.

اعتبار فتوای رهبر انقلاب برای ما از هر سند بین‌المللی بالاتر است

رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره گریز طرف مقابل از تعهداتش خاطرنشان کرد: ایران چون نمی‌خواهد سلاحی بسازد و در پی اعتمادسازیست، گریز نخواهد داشت. خیلی دلشان را خوش نکنند. ما ترسی از اعتمادسازی نداریم. در ضمن ما به فتوای مقام معظم رهبری از هر سند بین‌المللی بیشتر اعتبار قائلیم.

وی با اشاره به مذاکرات خود با اشتون ابراز داشت: من به ایشان گفتم در جلسه‌ای که هیچ کس نیست ولی من با شما دست نمی‌دهم، این مسئله به این دلیل است که حرام است و به آن اعتقاد داریم. وقتی ما اعتقاد داریم که ساخت سلاح هسته‌ای حرام است، به دنبال آن نمی‌‌رویم. ما کاری به دوربین آژانس نداریم. ما کاری نمی‌خواهیم انجام دهیم. دوربین آژانس الان هم هست. به طور کلی هم ما نوع نظارتی که می‌پذیریم براساس مصالح ملی خودمان است.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: در صورت نقض تعهد، هر کاری که در برنامه هسته‌ای داریم، دوباره می‌توانیم برگردانیم. بعضی از اقدامات ما در جهت منافع ماست و برخی امکانات جدید را برای ما فراهم می‌کند. دانش ما بومی است و هیچ کس نمی‌تواند آن را از ما بگیرد. قطعات راکتور اراک را از بازار سیاه می‌خریدیم و دیگر این مسئله را نخواهیم داشت.

به دنیا نشان دادیم روی حرفمان ایستاده‌ایم

ظریف تاکید کرد: آنها اگر تحریم‌ها را برگردانند در دنیا خریدار نخواهند داشت. اگر تصمیم بگیریم، می‌توانیم برنامه خود را برگردانیم. ما توان برابر داریم که اقدام کنیم؛ با یک تفاوت، اینکه به دنیا نشان دادیم روی حرفمان ایستاده‌ایم. اگر آنها نشان دهند که اهل اجرای تعهداتشان هستند، یک طرف متعهد جدی، در مقابلشان خواهد بود. اگر بخواهند به تعهداتشان خیانت کنند، ما تصمیم می‌گیریم. هر میزان که آنها می‌توانند برگردند، ما هم می‌توانیم برگردیم.

فکت‌شیتی منتشر نکرده‌ایم

وزیر امور خارجه درباره فکت‌شیت طرف آمریکایی عنوان کرد: ما فکت‌شیتی منتشر نکرده‌ایم. آمریکایی‌ها این کار را کردند. یک نکته جالب را به شما بگویم؛ متن انگلیسی توافق ژنو را من به خبرنگاران آمریکایی دادم. به شما اطمینان می‌دهم، روزی که توافق نهایی شود اصل آن را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

وی با یادآوری اینکه ما با توافق دو مرحله‌ای مخالفت هستیم، بیان کرد: این بیانیه توافق دو مرحله‌ای نیست. بیانیه دو صفحه‌ای، توافق نیست. 

در سندسازی ها با تلفظ یهودی، «حسن» را «خسن» نوشته بودند

رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان با اشاره به این نکته مهم که برای ما، برنامه صلح آمیز هسته ای ماست، تصریح کرد: نتانیاهو زمانی فشار می آورد و می گفت 8 بمب وجود دارد که تبدیل به صفر بمب شد. هیچوقت حرف نتانیاهو اثبات نشد. البته آنها خودشان بهتر می دانند که ایران بمب ندارد، آمریکا هم می داند که ایران دنبال بمب نیست. خودشان می دانند چگونه این سندها را علیه ما درست کرده اند.

ظریف در توضیح سندسازی ها گفت: اسرائیلی ها واژه «ح» را «خ» تلفظ می کنند؛ مثلا «حماس» را «خماس» تلفظ می کنند. در یکی از سندها که کلمه «حسن» آمده بود، آن را «خسن» نوشته بودند؛ اینها نشان می دهد آنها چگونه سندسازی می کنند.

وزیر امور خارجه در ادامه با شرح متن بیانیه به موضوع بازفرآوری اشاره کرد و گفت: ما احتمالا قصد نداریم در بازفرآوری پلوتونیوم وارد شویم، چراکه مصرفی ندارد، اما می گوییم تا 15 سال بازفرآوری نمی کنیم.

وی در پاسخ به این نکته که حرف اوباما هم همین بود، اما کلمه دائمی را استفاده کرد، تصریح کرد: کلمه دائمی مربوط به پروتکل الحاقی است، در NPT هم وجود دارد. بگذارید فضا را به شما نشان بدهم؛ در تلویزیون آمریکا مردم را می ترسانند که این بازی وحشت آفرینی را اسرائیل آغاز کرده و در پی ایران هراسی در دنیا و آمریکاست اما به NPT متعهد هستیم.

هیچ تعهد اضافی بر کشور بار نخواهیم کرد

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در توضیح 20 و 25 سال گفت: آنچه در مورد 20 و 25 سال آمده، مربوط به تعهدات دائمی پروتکل الحاقی است که ما نوعی از تعبیرات این تعهدات را اجرا می کنیم، اما این اطمینان را به مردم می دهیم که هیچ تعهد اضافی بر کشور بار نخواهیم کرد.

ظریف ادامه داد: جنس قطعنامه ها عوض می شود و تحریم ها لغو می شود. اگر اکنون در مورد تحریم ها حرف می زنیم، به این دلیل است که تحریم ها به محدودیت تبدیل می شود و برداشته می شوند.

منتقدان و مخالفان سه ماه اعتماد کنند

وی با اشاره به این نکته که اکنون وسط مذاکرات هستیم، گفت: شرایط به گونه ای است که خیلی نمی توانم در مورد جزییات حرف بزنم، چراکه اگر بخواهم همه جزییات را بگویم، دست خودمان را در مذاکرات برای توافق رو کرده ایم، به همین دلیل از دوستانی که انتقاداتی دارند و نگران یا دلواپس هستند، می خواهم در این مدت به ما اعتماد کنند، سه ماه باقی مانده که در این سه ماه باقی مانده می خواهم به ما اعتماد کنند و اکنون که در میانه مذاکرات هستیم، اعتمادشان را بیشتر کنند.

اگر آمریکا چیزی را بخواهد، الزاما انجام نخواهد شد

رییس تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان افزود: این مدت یکی از سخت ترین روزهای زندگی من بوده است. البته یک دوره سخت دیگر هم در زندگی داشتم که مربوط به زمانی بود که در کنار برادر بزرگترم، آقای دکتر ولایتی بودم. در کل باید بگویم این دوره با آنکه بسیار سخت و طاقت فرساست، اما شیرین هم هست، چون از منافع مردم و کشور دفاع می کنیم.

ظریف به بیان اینکه ما محکوم به قدرت وتقدیر خداوند هستیم، تصریح کرد: در عین حال ما باور کردیم که آمریکا ابرقدرت نیست. اگر آمریکا چیزی را بخواهد، الزاما انجام نخواهد شد.

بی اعتمادی بین ما آمریکا، مذاکرات را سخت تر کرده است

وی در پاسخ به این سوال مجری که از او پرسید آیا آمریکا در مذاکرات قابل اعتماد است، گفت: نه، قابل اعتماد نیست. خیانت های آمریکا فراموش نمی شود. در مذاکرات هم به آنها بارها گفته ام خیانت هایتان را به ما تخفیف بدهید. باید به صراحت بگویم کار ما در مذاکرات به خاطر همین بی اعتمادی بسیار سخت شده است.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: زمانی که متنی را می خوانیم، کلمه به کلمه آن را بررسی می کنیم و تحلیل می کنیم، مبادا عوض شده باشد. لذا باید بگویم بی اعتمادی بین ما آمریکا، فاجعه ای تاریخی است. آیت الله جوادی آملی می گفتند که مردم ما ضمن استقامت و عزت، بسیار بزرگوار و نجیب هستند. اگر نجیب نبودیم، پای میز مذاکره نمی نشستیم.

1000 سانتریفیوژ برای امنیت می گذاریم تا خیالمان راحت باشد

رییس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در پاسخ به این پرسش که اکنون که گفتند فردو به مدت 15 سال شکافت پذیر نیست و غنی سازی صورت نمی گیرد، با توجه به اینکه فردو محل امنی برای غنی سازی بود، این موضوع چه خواهد شد، توضیح داد: فردو سایت اصلی است که پیشرفته ترین مراکز است. آنها گفته اند 6104 سانتریفیوژ وجود دارد که 5100 تای آن در نطنز است. به طور کلی ما فردو را برای امنیت نطنز می خواستیم.

وی ادامه داد: نیمی از فردو سانتریفیوژ است، نیمی دیگر را برای پیشرفته ترین ایزوتوپ های ماندگار در نظر داریم. با اینهمه در مورد این اطلاعات جزیی بهتر است برادر عزیزم آقای صالحی حضور داشته باشند و در این خصوص توضیح بدهند، اما به طور کلی ما 1000 سانتریفیوژ را برای امنیت می گذاریم تا خیالمان راحت باشد.

روزی می گفتند نطنز تعطیل شود، امروز می گویند 5000 سانتریفیوژ در نطنز باشد

وزیر خارجه ایران اضافه کرد: موضوع مهم دیگری را می خواهم به شما بگویم؛ اینکه اکنون شرایط  تغییر کرده و نگاه آنها به ما عوض شده است. روزی می گفتند نطنز تعطیل شود اما امروز می گویند 5000 سانتریفیوژ در نطنز باشد. اینها تفاوت ماهوی در مذاکرات است. با اینهمه چون اعتماد وجود ندارد، انتخاب هایمان را حفظ می کنیم.

اگر طرف مقابل تعهدات خود را نقض کرد، تا 2 ماه برمی گردیم

ظریف ادامه داد: تا طرف مقابل پایبند است، هیچ کشوری مانند ایران متعهد نیست. خود آقای جان کری می گفت که در یک سال و نیم گذشته  هیچ بدقولی از ایران ندیده ایم. ما نشان داده ایم دنبال بهانه تراشی نیستیم. اما خودمان تصمیم می گیریم چگونه اقدام کنیم، اگر طرف مقابل تعهدات خود را نقض کرد، در مدت زمانی 2 ماه یا کمتر برمی گردیم.

در ادامه مجری برنامه نگاه یک به گزارش اسوشیتدپرس اشاره کرد که با توجه به فعالیت نطنز، امکان حمله به یک محل ساده خواهد بود، در این صورت آسیب پذیری امنیتی ما پایین است، که وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به این موضوع گفت: وقتی 1000 سانتریفیوژ در فردو هست، یعنی غیر از نطنز هم تاسیسات وجود دارد. اما بگذارید از این موضوع بگذرم و به این مسئله اشاره کنم که کسی جرات حمله به ایران ندارد. بسیاری کسانی هستند که دلشان پر می زند به ایران حمله کنند، اما نه توان، نه جرات این موضوع وجود دارد. گذشته از این، مگر 8 سال جنگ نبود؟ مگر انواع سلاح ها را امتحان نکردند، اما باز هم نتوانستند کاری کنند.

راجع به پرونده هسته‌ای مذاکره می‌کنیم قرار نیست درباره روابط دوجانبه صحبت کنیم

رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای درباره اتهامات واهی مقامات آمریکایی در خصوص بحث حقوق بشر و تروریسم، اظهار داشت: ما راجع به پرونده هسته‌ای مذاکره می‌کنیم و قرار نیست درباره روابط دوجانبه صحبت کنیم ولی همه می‌بینند که در منطقه ما، چه کسی از تروریسم و افراط حمایت می‌کند. همه می‌بینند که چه کسی جبهه النصره را چه کسانی تجهیز می‌کند. اما ما از چه کسانی حمایت می‌کنیم؟ ایران از حکومت قانونی عراق و حکومت قانونی سوریه حمایت می‌کند. ما از گروه‌های مقاومت که در برابر تروریسم مقاومت می‌کنند، حمایت می‌کنیم. ما در این سیاست‌ها با آمریکا اختلاف داریم.

مذاکرات دور بعدی نخواهد داشت

وی اضافه کرد: البته اگر آمریکایی‌ها با دیدگاه واقع‌بینانه به منطقه نگاه کنند، می‌بینند آن کشوری که در منطقه ثبات ایجاد می‌کند و با تروریسم مبارزه می‌کند، ایران است. ایران کشوری است که در 35 سال گذشته دولت‌هایش با انتخابات بر سرکار آمده‌ است. متاسفانه آنها این مسائل را نمی‌بینند زیرا منابع‌شان گروگان آمریکایی‌ها است.

وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه آمریکایی‌ها امروز با کشورهایی هم‌پیاله هستند که از داعش و القاعده حمایت می‌کنند، تصریح کرد: ایران دنبال روابط معقول با همه دنیاست و به دنبال روابط بسیار نزدیک با همه همسایگان خود است. خلیج فارس، حوزه امنیت ملی ماست و بنابراین، امنیت همسایگان در خلیج فارس، امنیت ماست. ما برای همه کشورهای خلیج فارس امنیت و اقتدار می‌خواهیم.

ظریف در پاسخ به این سوال که دور بعدی چه زمانی برگزار می‌شود، ابراز داشت: مذاکرات دور بعدی نخواهد داشت. از الان شروع می‌شود، اما قرار است یک هفته به افراد و همکاران‌مان فرصتی بدهیم و از هفته آینده نگارش شروع شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص برنامه وزارت امور خارجه در سایر حوزه‌ها بیان کرد: منطقه ما نیاز به درگیری و مسابقات، تفرقه و فرقه‌گرایی ندارد. اینها آتشی است که دامن‌گیر کسانی می‌شود که آن را شعله‌ور می‌‌کنند. امیدواریم با همسایگان نزدیک‌تر کار کنیم. باید یادآوری کنم بحث هسته‌ای ما را از اولویت خود که سیاست خارجی است باز نداشته است. 

کد خبر : ۲۶۳۵۰۴