خبرگزاری کار ایران

توضیحات نقوی حسینی درباره حضور ظریف در کمیسیون امنیت ملی مجلس

asdasd
کد خبر : ۲۶۳۷۳۶

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: نشست امروز این کمیسیون با حضور وزیر امور خارجه و با هدف بررسی بیانیه لوزان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سید حسین نقوی حسینی در تشریح نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، گفت: در ابتدای این جلسه، بروجردی رییس این کمیسیون توضیحاتی پیرامون اهمیت موضوع مذاکرات و نتایج آن ارایه کرد و گفت که کار مهمی انجام شده چرا که ما در مقابل قدرت های مدعی بودیم.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: وزیر امور خارجه در ابتدای جلسه گفت که من هنوز در جلسه هیات دولت حضور نیافته‌ام و این بار ابتدا گزارش جامعی از مذاکرات و نتایج آن را به ملت ایران دادم.

نقوی حسینی افزود: ظریف مذاکرات را بسیار سخت توصیف کرد و گفت که آمریکایی ها در کلیه مراحل غیرقابل اعتماد بودند.

وی از رفع برخی ابهامات توسط وزیر امور خارجه خبر داد و تصریح کرد: بر اساس توضیحات ظریف هیچ تفاوتی بین متن قرائت شده وی و خانم موگرینی وجود نداشت و اشکال در ترجمه بود؛ همچنین آن چه که بیان شده یک چارچوب مفهومی است و متن اصلی توافق هنوز نگارش نشده و گام بعدی، نگارش و تدوین توافق است که البته کار بسیار سختی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در نشست امروز همچنین مقوله فکت شیت آمریکا مورد بحث قرار گرفت، که در این رابطه ظریف به ابهامات، کذب ها و اشکالات پاسخ داد، همچنین توضیحاتی نیز در رابطه با تضمین هایی که ایران داده ارائه شد و وزیر خارجه گفت که ما تا تیرماه مذاکره می کنیم و امیدواریم به توافق برسیم اما قطعیتی وجود ندارد که تا سه ماه آینده توافق شود و اگر توافق شود، موضوع به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع می شود و شورا بر اساس ماده 41 فصل هفتم قطعنامه را تایید می کند و کلیه قطعنامه های قبلی را لغو می کند و اتفاق در همان لحظه و قبل از اجرا صورت می پذیرد و پروژه هسته ای از دستور کار شورای امنیت خارج می شود.

وی گفت: ظریف همچنین مطرح کرد که بعد از این، اجرای تعهدات شروع می شود و با راستی آزمایی آژانس، کلیه تحریم های اقتصادی مالی اتحادیه اروپا لغو خواهند شد و تحریم های ثانویه آمریکا نیز متوقف می شود و علت اینکه «متوقف می شوند» این است که اگر بخواهیم لغو شوند باید تصویب کنگره را داشته باشیم و ما نمی خواهیم به کنگره برود.

نقوی حسینی تصریح کرد: در نشست امروز همچنین ظریف گفت که در ارتباط با پروتکل الحاقی نیز قطعا ما خلاف قانون عمل نمی کنیم و بالاخره اینکه بازگشت پذیری تضمین نهایی ماست که صراحتا ذکر شده و ما به دلایلی نخواستیم وارد بازی فکت شیت شویم و ممکن است ما هم فکت شیت تهیه کنیم.

وی از حضور بیش از 60 نماینده در نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خبر داد و تصریح کرد: پس از توضیحات مقدماتی آقای ظریف، نمایندگان عضو و غیر عضو کمیسیون شامل آقایان آقامحمدی، کوثری، جهانگیرزاده، آصفری، کریمی قدوسی ، جلالی، دواتگری، زارعی ، نبویان، بذرپاش، احمد توکلی و زاکانی نقطه نظرات خود را مطرح کردند.

نقوی حسینی افزود: از آنجایی که سوالات نمایندگان بسیار زیاد بود، بنا شد که آقای ظریف سوالات و ابهامات را یادداشت و در جلسه روز سه شنبه به کلیه آن ها پاسخ دهند، در نشست امروز همچنین از زحمات نیروی انتظامی در تامین امنیت اجتماعی در ایام تعطیلات عید نیز تقدیر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز