خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

متجاوزان به یمن، ایران را متهم به دخالت در این کشور می‌کنند

یک تحلیلگر مسائل بین‌المللی گفت: حمایت ایران از یمن، حمایتی معنوی و عاطفی و برگرفته از نگاه انقلاب اسلامی در حمایت‌ از گروه‌های مردمی و مستضعفان است.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص شرایط کنونی یمن گفت: هم‌اینک یمن شرایط پیچیده و دشواری را پشت سر می‌گذارد و دخالت عربستان و برخی کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس و لشکرکشی جبهه عربی عبری هم وضعیت ملت یمن را پیچیده‌تر کرده است.

وی به اشاره به بمباران مناطق مسکونی از سوی جنگنده‌های سعودی٬ اظهار داشت: جنگنده‌های سعودی با بمباران مناطق مسکونی و مراکز زیرساختی٬ وضعیت کنونی برای ملت یمن وضعیت دردناکی شده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: عربستان سعودی در 60 سال گذشته نگاه تحقیرآمیزی را نسبت به یمن داشته و هر تحولی در این کشور موجب نگرانی حکام عربستان شده است.

هانی‌زاده با بیان اینکه با شروع بیداری اسلامی٬ ملت یمن نیز علیه نظام وابسته این کشور قیام کردند، افزود: مردم با قیامشان تلاش کردند یک نظام سیاسی مبتنی بر مردم‌سالاری و حاکمیت مردم را تشکیل دهند تا همه طیف‌های مذهبی و سیاسی در این کشور بتواند سرنوشت خویش را رقم بزنند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در خصوص سیاست جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه کسانی که خود در امور داخلی یمن دخالت کرده‌اند و به شکل غیرقانونی به این کشور تجاوز نموده‌اند، ایران را به دخالت در امور یمن متهم می‌کنند.

وی یادآور شد: حمایت ایران نسبت به یمن، حمایتی معنوی و عاطفی است٬ که برگرفته از نگاه انقلاب اسلامی در حمایت‌ از مستضعفان و گروه‌های مردمی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به حمایت سالانه یک میلیارد دلاری عربستان در حمایت از گروه‌های تکفیری و وهابی یمنی٬ ابراز داشت: عربستان تلاش بسیاری برای تغییر ساختار جامعه و هویت یمن داشته است و از سویی خاندان سعودی، یک نگاه تحقیرآمیز به ملت یمن داشته است.

هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که جمهوری اسلامی ایران چه اقداماتی را می‌تواند برای پایان دادن به تجاوز عربستان به یمن انجام دهد؟ بیان کرد: ایران می‌تواند با همراهی هم‌پیمانان و همراهانش این موضوع را در سطح جهانی مطرح کرده و از جامعه جهانی بخواهد نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نباشند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با یادآوری وجود یک دولت پایدار در یمن٬ عنوان کرد: نهادهای مدنی یمنی می‌توانند در شرایط کنونی با تشکیل میتنگ‌ها و کنفرانس‌ها در پایتخت‌های کشورها٬ افکار عمومی جهانی را نسبت به این مسئله روشن سازد.

کد خبر : ۲۶۴۸۱۹