خبرگزاری کار ایران

طاهری با اشاره به سفر ظریف به پاکستان:

موضوع یمن بخشی از رایزنی تهران و اسلام‌آباد است

یک تحلیلگر مسائل شبه قاره گفت: امیدوار هستم آقای ظریف در سفر پاکستان٬ مشکلاتی که بر سر راه دو کشور وجود دارد را از بین برده و زمینه همکاری‌های گسترده‌تر را فراهم کنند.

عبدالحسین طاهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ با اشاره به سفر محمدجواد ظریف به پاکستان در خصوص روابط دوجانبه تهران و اسلام‌آباد٬ گفت: پاکستان در طول یک دهه گذشته درگیر مشکلات عدیده‌ امنیتی، سیاسی و اقتصادی بوده است.

این دیپلمات سابق ادامه داد: از سویی دیگر پاکستان از نظر مذهبی تحت تاثیر عربستان است و روابط و پیوند بسیار نزدیکی با این کشور دارد و از طرفی، مشکلات عدیده‌ای با افغانستان در طول سال‌های اخیر داشته که مجموعه این عوامل موجب می‌شود این کشور نسبت به ایران٬ سیاست و برنامه‌ریزی درست و مشخصی نداشته باشد.

این کارشناس مسائل پاکستان در ادامه به سیاست دولت تدبیر و امید در گسترش و بهبود روابط با کشورهای منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: دولت یازدهم با منطق و دیپلماسی روشن و با در پیش گرفتن حفظ منافع ملی وارد کارزار دیپلماسی شده و در همین راستا آقای ظریف از ابتدای شروع کارشان گفتند که می‌خواهند روابط ایران را با کشورهای منطقه و همسایگان چند جانبه‌تر و گسترده‌تر نمایند.

طاهری با اشاره به مساله حمله نظامی عربستان به یمن تصریح کرد: در طول روزهای اخیر مشاهده کرده‌ایم که عربستان فشارهای زیادی را به پاکستان وارد کرده تا این کشور نیز همانند برخی از کشورهای عربی دیگر وارد تهاجم مستقیم علیه یمن شود و به همین خاطر آقای ظریف بخشی از سفرشان را به پاکستان به این موضوع اختصاص خواهند داد.

این دیپلمات سابق کشورمان با یادآوری زمینه‌های همکاری مشترک میان تهران و اسلام‌آباد خاطرنشان کرد: ایران و پاکستان دارای مرزهای مشترک بسیاری هستند که همین مساله مشکلات عدیده‌ای را برای کشورمان ایجاد کرده٬ چراکه حراست از مرزها در قسمتی که وظیفه پاکستان بوده٬ در برخی اوقات با مشکل مواجه شده  و پاکستان نتوانسته این وظیفه را به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: از سویی دیگر دو کشور مناسبات تجاری خوبی دارند و وجود عناصر مشترک تاریخی، فرهنگی، دینی و زبانی موجب شده تا دو کشور اهمیت بسیاری را برای روابط دوجانبه‌شان اختصاص دهند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: به هر حال امیدوار هستم آقای ظریف در این سفر٬ مشکلاتی را که بر سر راه دو کشور وجود دارد را از بین برده و زمینه همکاری‌های گسترده‌تر را فراهم کنند. پاکستان باید بداند که ایران نسبت به روابط دوجانبه‌اش با کشورهای همسایه بسیار حساس است و به همین منظور باید در خصوص برخی از رفتارهایش تجدیدنظر کند.

طاهری درباره مناسبات تجاری و زمینه‌های همکاری مشترک تهران و اسلام‌آباد نیز ابراز داشت: پاکستانی‌ها هرچند در مساله صنعت و تولید همانند ما نیستند٬ اما چون طی سال‌های اخیر با مشکلات سیاسی و امنیتی درگیر بوده٬ نتوانسته وضعیت اقتصادی خود را سامان بدهد و در همین راستا ایران می‌تواند علاوه بر تامین نیازهای بازار این کشور، شرایط رشد و توسعه پاکستان را ایجاد کند.

این کارشناس مسائل پاکستان ادامه داد: از سوی دیگر پاکستان بر بازار کشورهای آسیای میانه حضور مناسبی دارد و از این طریق ایران می‌تواند به بازارهای آسیای میانه تسلط یابد. همچنین این کشور از خریداران بزرگ نفت و گاز ایران است و همانطور که می‌دانیم از سال‌های پیش قرار است که خط لوله صلح از این کشور عبور کرده و نفت و گاز ما را به هند ببرد که این مساله به خاطر سنگ‌اندازی‌های پاکستان تاکنون محقق نشده است.

کد خبر : ۲۶۵۰۹۶