خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در دیدار ولایتی:

غربی‌ها و آمریکا بیش از ایران نیاز به توافق دارند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ویرانی زیربناهای یک کشور اسلامی را تأسف‌بار و باعث افزایش نا‌امنی‌های قومی و مذهبی در منطقه خواند و گفت: اگر این جنایات ادامه داشته باشد، آتش آن دامان اکثر کشورهای منطقه بویژه خود عربستان را می‌گیرد.

به گزارش ایلنا٬ به نقل از به گزارش روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار دکتر ولایتی رئیس و معاونان مرکز تحقیقات استراتژیک، با اشاره به اتفاقات یمن و تحلیل تاریخ الحوثی‌ها و فرقه‌های شیعی آن کشور، گفت: موقعیت جغرافیایی یمن با دو هزار شصت کیلومتر ساحل و دسترسی به آب‌های آزاد دنیا و تنگه ۲۴ کیلومتری باب المندب در منطقه بسیار مهم و حمله عربستان به این کشور به دلیل اشتباه محاسباتی مسؤولان این کشور، قابل تأمل است. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ویرانی زیربناهای یک کشور اسلامی را تأسف‌بار و باعث افزایش نا‌امنی‌های قومی و مذهبی در منطقه خواند و گفت: اگر این جنایات ادامه داشته باشد، آتش آن دامان اکثر کشورهای منطقه بویژه خود عربستان را می‌گیرد. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به برنامه ششم و وظایف مجمع تشخیص مصلحت و سازمان‌های زیرمجموعه آن برای بررسی دقیق بندهای آن، گفت: با توجه به سند چشم‌انداز ۲۰ ساله و سیاست‌های کلی که تقریباً در همه بخش‌ها داریم و با نگاه به شرایط فعلی کشور، باید قانونی نوشته شود که عقب‌افتادگی‌های سال‌های اخیر جبران شود. 

ایشان با اظهار خرسندی از وجود شخصیت‌های محقق و اندیشمند در مرکز تحقیقات استراتژیک، گفت: انتظار نسل فرهیخته و مردم از مرکز انجام کارهای جاودان برای تاریخ ایران است. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت کاربردی شدن تحقیقات راهبردی، گفت: مردم و جامعه باید آثار علم و دانش را در ابعاد مختلف زندگی خود ببینند. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تحقیق راهبردی درباره محل نگه‌داری نقدینگی بالای جامعه را که به تورم لجام گسیخته طی سال‌های اخیر انجامیده مهم دانست و گفت: باید از این موجودی که سرمایه فردی و اجتماعی مردم است، در جهت اتمام طرح‌های نیمه تمام و احیای صنعت، کشاورزی و اقتصاد کشور استفاده کرد. 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری تشبیه نقدینگی کشور و وجود آن‌ها در بانک به منبعی که از یک طرف نقدینگی وارد و از طرف دیگر خارج می‌شود، گفت: سؤال مهم این است که نقدینگی خروجی بانک‌ها کجاست؟ و چرا در زمینه‌های مفید و مولّد کشور بکار گرفته نمی‌شود. 

ایشان با طرح این سؤال که «آیا جایی غیر از بانک‌ها برای وجود پول‌های مردم وجود دارد؟»، گفت: اگر سیستم بانکی کشور موجودی خود را در اختیار کارهای زیربنایی بگذارد، سود بانک‌ها در اختیار کشور و رونق اقتصادی قرار می‌گیرد. 

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خصوص مذاکرات هسته‌ای و بیانیه لوزان سوئیس نیز گفت: شواهد بسیاری نشان می‌دهد که غربی‌ها و آمریکا بیش از ایران نیاز به توافق دارند و باید از این فرصت در جهت تأمین منافع ملی و تحکیم پایه‌های نظام استفاده کرد. 

در آغاز این دیدار، آقای دکتر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و آقایان مهندس فروزش، دکتر تهران‌چی، دکتر میرحسین صادقی، محمدحسین ملائک، اصغر محمدی، دکتر مجید قاسمی، حسن واعظی، دکتر نوید ادهم، بهار قاسمی، جعفری و انتظامی، معاونان و مسؤولان مرکز در سخنانی با تبریک سال نو، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های مسؤولیت‌های خویش ارائه کردند. 

همچنین در ادامه دیدارهای نوروزی امسال بعضی از نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و استانداران با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت‌وگو کردند.

کد خبر : ۲۶۵۲۱۳