خبرگزاری کار ایران

صالحی در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای:

ساخت اولین مجتمع سوخت مجازی نیروگاه بوشهر در چارچوب بومی‌سازی است

asdasd
کد خبر : ۲۶۸۴۲۵

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: درصدد طراحی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک در حاشیه نیروگاه اتمی بوشهر هستیم.

به گزارش ایلنا، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) در مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای در سالن اجلاس سران طی سخنانی گفت: اگر چه مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای هر سال همزمان با رستاخیر طبیعت و آغاز سال شمسی برگزار می‌شود اما امسال تقارن آن با چند مناسبت ملی و مذهبی و همچنین پیوند یافتن آن با شروع فصل جدید در فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی و نیز نحوه تعامل جمهوری اسلامی با جامعه بین‌المللی بر میمنت و اهمیت آن افزوده است.

وی با تبریک و گرامیداشت فرا رسیدن میلاد حضرت فاطمه (س)‌ و حضرت امام خمینی (ره) و یاد شهدا به ویژه شهدای هسته‌ای، ‌مرتضی آوینی و شهید صیادشیرازی افزود: متاسفانه در طول یک دهه گذشته برخی از صاحبان قدرت در صحنه جهانی در پی آن بودند که با طرح ادعاهای واهی از طریق تبلیغات گسترده رسانه در افکار عمومی جهانیان نسبت به اهداف برنامه صلح آمیز هسته‌ای کشورمان تشویش و تردید ایجاد کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: در این میان تاکنون بسیاری از بنگاه‌های سخن پراکنی تلاش مزبوحانه‌ای را برای وارونه نشان دادن واقعیت‌ها به کار بسته‌اند.

صالحی ادامه داد: ‌این نهادها و موسسات اطلاع رسانی در پی آن بودند تا جمهوری اسلامی ایران را به عنوان آغازگر رقابت‌های تسلیحاتی مقصر جلوه دهند و کشورمان را مانعی برای دستیابی به اهداف عدم اشاعه در منطقه معرفی کنند.

وی گفت: اما امروز دیگر این حقیقت بر ناظران مستقل و ژرف اندیش آشکار شده است که هدف از طرح ادعاهای دروغین علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال فشارهای ظالمانه و غیر قانونی برای جلوگیری از حرکت دولت و ملت در مسیر رشد و پیشرفت همه جانبه بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: به بیان دیگر به رغم فتوای تاریخی رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرمت تولید، انباشت و استفاده از تسهیلات اتمی برخی از دشمنان عزت و سربلندی ملت ایران با این بهانه‌ها و تهمت‌های واهی همچنان به دنبال تضعیف مولفه‌های تشکیل دهنده قدرت ملی ما هستند.

صالحی گفت: در چنین شرایطی همزمان با آغاز به کار دولت تدبیر و امید و با راهنمایی‌های ریاست محترم جمهوری تمهیداتی اندیشیده شده است تا از رهگذر تعامل سازنده با جهان و همکاری با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی از گسترش فضای تنش و تشدید و تعمیق شکاف‌های ایجاد شده ممانعت گردد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: ‌از این رو بر اساس چشم انداز کلان و فراگیر و در چارچوب راهبرد ترسیم شده از سوی مسوولان والا مقام نظام سازمان انرژی اتمی ایران موظف شده است تا ضمن حفظ نشاط و سر زندگی بخش‌های مختلف صنعت هسته‌ای به دیگر همکاران دولت به ویژه دستگاه دیپلماسی برای اجرای تدابیر ریاست جمهوری جهت عملیاتی کردن رویکرد سازنده با جهانیان به سهم خود یاری رساند.

وی افزود: اکنون در سایه عنایات الهی و به یُمن حمایت‌های بی‌دریغ رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و تلاش‌های صورت گرفته از سوی خدمتگزاران میهن اسلامی در دولت یازدهم زمینه فراهم آمده است تا ضمن بهره‌مندی کشورمان از برکات فناوری صلح آمیز هسته‌ای جایگاه جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان مُروج و مبلغ ساز و کار عدم اشاعه تثبیت شود.

صالحی افزود: ‌جا دارد تا همگام با مسوولان نظام و مردم از جدیت و اهتمام ستودنی مذاکره کنندگان کشورمان در دفاع از حقوق جمهوری اسلامی ایران قدردانی کنم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یکی از دلایل طولانی شدن مذاکرات با کشورهای عضو گروه 1+5 اصرار دوستان مذاکراه کننده بر تامین حداکثری منافع ملی بوده است بنابراین در این فرآیند پیچیده جمهوری اسلامی ایران در حقیقت به عنوان پرچمدار صیانت و حفاظت از حقوق هسته‌ای کشورهای در حال توسعه ایفای نقش می‌کند.

صالحی گفت: از این رو تمام امضاء کنندگان معاهده یاد شده و کشورهای در حال توسعه به ویژه کشورهای منطقه باید رویکرد جمهوری اسلامی ایران را به فال نیک گرفته و خود را در دستاوردهای ایران اسلامی در این مذاکرات شریک بدانند.

وی افزود: ‌بدون تردید همه ما باید قدردان فعالیت‌های صورت گرفته توسط سربازان انقلاب اسلامی در ادوار مختلف و در عرصه‌های گوناگون از جمله دیپلماسی باشیم.

صالحی ادامه داد: اگر چه نقدها و انتقادهای دوستان می تواند به اصلاح روندها و فرآینده‌ها یاری رساند اما شایسته است که این نقدها دلسوزانه، منصفانه و با عنایت به شرایط و مقتضیات زمان و مکان ارائه شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: به دیگر سخن مساعی همه مسوولان در دوره‌های مختلف به ویژه 2 سال اخیر مستحق سپاس و تقدیر است.

وی افزود: در یک سال و نیم گذشته پس از صدور بیانیه مشترک با مدیرکل آژانس بین‌المللی اتمی در آبان سال 92 تلاشی مضاعف برای رفع هر گونه ابهام و ایهام نابجا در فعالیت‌های صلح آمیز کشورمان در دستور کار قرار گرفته است.

صالحی گفت: ما همواره بر آن بوده‌ایم تا به شفاف سازی پیرامون فعالیت‌های خود پرداخته و به نگرانی‌های ساختگی در این زمینه پاسخ دهیم.

معاون رئیس جمهور افزود:‌ به رغم تهدیدها و تحریم‌ها موضوع بومی‌سازی در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد.

وی افزود: بدون تردید شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد جهانی مستلزم تأمین منابع مطمئن و پایدار در حوزه انرژی است.

صالحی اظهار داشت: کارشناسان به این واقعیت اذعان دارند که برق هسته‌ای در شبکه توزیع برق هر کشوری از قابلیت اتکا و اطمینان بالایی برخوردار است.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: برخلاف انرژی‌های فسیلی، انرژی هسته‌ای از سازگاری خوبی با محیط زیست برخوردار است و با توجه به معضلات زیست محیطی در جهان و منطقه خوشحالیم که در ردیف کشورهایی قرار داریم که در این زمینه فعالیت می‌کنند.

صالحی افزود: سازمان انرژی اتمی درصدد طراحی و ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک در حاشیه نیروگاه اتمی بوشهر است.

وی گفت: از جمله اهداف سازمان انرژی اتمی در توسعه انرژی هسته‌ای و واحدهای نیروگاهی تأمین نیاز داخلی به این نوع انرژی و همچنین تولید آب شیرین برای مصارف کشاورزی و آشامیدنی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: تجهیز نیروگاه‌های جدید به شیرین سازی آب در متن برنامه‌های میان مدت این سازمان قرار دارد ولی برای رسیدن به این هدف نیازمند توجه و مساعدت مسئولان و تصمیم گیران هستیم.

وی گفت: به رغم تهدیدها و تحریم‌ها موضوع بومی سازی در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد که نمونه بارز آن ساخت اولین مجتمع سوخت اتمی نیروگاه بوشهر با قرص سربی است که امروز شاهد افتتاح آن بودیم.

صالحی افزود: در عرصه تولید رادیوداروهای مورد نیاز مراکز درمانی و بیمارستان‌ها تا حد زیادی به اهداف رسیده‌ایم و امروز هم از چند رادیو داروی جدید رونمایی شد.

وی گفت: درصدد هستیم تا با ارتقاء سطح کیفی تولیدات خود را روانه بازارهای جهانی و منطقه‌ای کنیم و تلاشگران این صنعت با عزم و اراده ملی برای پیشبرد منافع کشور شبانه روزی تلاش می‌کنند.

براساس این گزارش، در حاشیه مراسم روز ملی فناوری هسته‌ای حسن روحانی از سه رادیو دارو در عرصه سلامت (تکنسیوم ترودات، ژنراتور رانوکلئیدی، رادیوداروی درد متاستاز استخوان) و نخستین مجتمع سوخت مجازی بومی و یک محصول در حوزه محیط زیست توسط رئیس جمهور رونمایی کرد.

این دستاوردها که در طول سال 93 بدست آمده، در حوزه تشخیص و درمان بیماری و در بخش کشاورزی و زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است.

مجتمع سوخت مجازی اولین نمونه آزمایشی مجتمع سوخت راکتورهای قدرت شامل تدوین دانش فنی، طراحی و ساخت مجتمع‌های کنترلی جاذب نوترون راکتور تحقیقاتی تهران است که با این دستاورد بخش مهمی از زنجیره فعالیت هسته‌ای تکمیل می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز