خبرگزاری کار ایران

روحانی در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب:

ایمان زنان٬ با حضورشان در جامعه منافات ندارد/ دولت ایجاد مسیر پیشرفت زنان را وظیفه خود می‌داند

رئیس جمهور تاکید کرد: در اسلام جنس اول و دوم نداریم؛ مضاف بر اینکه جنس فرادست و فرودست هم٬ نه داشته‌ایم و نه داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در همایش بزرگداشت بانوی انقلاب که از صبح امروز در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، گفت: چه کسی توانست زنان را به صحنه جامعه بیاورد و بیان کرد که نمی‌شود ۵۰درصد جامعه محبوس بماند و فقط ۵۰ درصد جامعه حاضر باشند؟ این راه را امام باز کرد و امام بود که زنان را به جامعه آورد. 

وی با اشاره به حضور زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی اظهار داشت: در ۲۲ بهمن دوشادوش مردان، زنان هم حضور دارند. اگر انتخابات است٬ نیمی از صف انتخابات را زنان تشکیل می‌دهند. به دانشگاه‌ها، به دبیرستان‌ها و مراکز تحقیقاتی نگاه کنید و حتی به صف کاندیدا‌ها در انتخابات مختلف نگاهی بیندازید٬ زنان دوشادوش مردان امروز در جامعه حضور دارند. 

رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه اگر ما ایستادگی می‌خواهیم٬ از ملت ایران نام می‌بریم٬ تصریح کرد: نیمی از این ملت زنان هستند، در روز خوشحالی ما زنان حضور دارند و در روز ناراحتی و مشکلات نیز زنان هم هستند. بعضی‌ها فکر می‌کنند ایمان زنان با حضور در جامعه منافات دارد٬ ولی امام اثبات کرد زنان می‌توانند در مسائل و عرصه‌های جامعه حاضر باشند و ایمانشان را با کمال قدرت نگه دارند. 

روحانی با اشاره به خاطره‌ای از روزهای مبارزه خاطرنشان کرد: عالمی از تهران با نوفل لوشاتو تماس گرفت و گفت از امام بپرسید آیا جایز است که زنان در راهپیمایی‌ها حاضر باشند و با صدای بلند شعار دهند. به عبارتی تفکری این چنینی در جامعه حاکم بود و کسی که این تفکر را شکست امام بود. 

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در اسلام جنس اول و جنس دوم نداریم٬ ابراز داشت: در اسلام جنس فرادست و فرودست نه داشته‌ایم و نه داریم. زنان و مردان از نظر جنسی ویژگی‌های متفاوتی دارند اما از نظر ویژگی‌های انسانی، فضائل و رشد تفاوت ندارند و حتی یک زن دارای ویژگی‌هایی است که مرد از آن به دور است.

وی ادامه داد: آیا از نظر عاطفی و روحی و روانی و زیبا‌شناسی واژه بالاتری از مادر وجود دارد؟ 

رئیس جمهور با یادآوری اینکه امام راه را برای حضور زنان در جامعه باز کرد٬ بیان داشت: امام گفتد زنان می‌توانند از ایمان و عفت خود حراست کنند٬ ولی در عین حال در تمامی مسائل علمی، سیاسی و فرهنگی و... جامعه حضور داشته باشند و این افتخار ماست که در نیمی از جامعه و دانشگاه ما زنان حاضر هستند و افتخار می‌کنیم که در تمامی مسائل جامعه مشارکت دارند. 

روحانی افزود: خانه امام، خانه ایمان بود ولی در عین حال نیز آزادی داشت. هم پسران و هم دختران و هم همسر امام می‌توانستند حرف خود را بزنند و سوال کنند. 

رئیس دولت یازدهم با تاکید مجدد بر کرامت و احترام امام نسبت به همسرش٬ عنوان کرد: ما در اسلام مردسالاری نداریم، ما در اسلام زن‌سالاری نداریم و آنچه که داریم شایسته‌سالاری است و زنان نیز در بسیاری از عرصه‌ها شایستگی خود را نشان داده‌اند. 

روحانی با بیان اینکه مرد و زن باید در مسائل اجتماعی و در امر به معروف و نهی از منکر در جامعه کنار یکدیگر باشند٬ بیان کرد: متاسفانه عده‌ای امر به معروف و نهی از منکر را به خیابان‌ها و آن هم علیه زنان تنزل داده‌اند. امروز بزرگ‌ترین منکر ما بیکاری است و بزرگ‌ترین معروف ما توسعه کشور است. مگر بی‌آبی منکر نیست؟ چطور شد که این امر به معروف و نهی از منکر پایین آمد و چه کسی آن را به فروع تنزل داد؟ هرچند فروع هم مهم است٬ ولی اهم و مهم و اصل و فرع کجا رفت؟ امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است و زن و مرد باید در کنار هم باشند. 

رئیس جمهور با بیان اینکه ما باید انقلاب اجتماعی امام را هم مدنظر قرار دهیم٬ گفت: ما الگوی سیاسی امام را مدنظر قرار داده‌ایم٬ اما باید الگوی رفتار امام در خانه را نیز باید مدنظر داشت. 

وی با اشاره به تحمل سختی‌ها از سوی همسر امام در طول سال‌های مبارزه اظهار داشت: همسر امام در همه این سال‌ها خم به ابرو نیاورد و تحمل کرد. ایمانش را حفظ کرد ولی در عین حال زنی آزاده بود و اگر نظری داشت٬ در برابر امام بیان می‌کرد. 

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز دولت وظیفه خود می‌داند زنان جامعه٬ مسیر پیشرفت را راحت‌تر طی کنند، تصریح کرد: آن‌ها باید بتوانند در صحنه‌های مدیریت کشور حاضر باشند و دولت رسالت خود را برای این تسهیلات بر دوش دارد و وظیفه خود می‌داند اقدامات لازم را برای حضور برابر خانم‌ها و آقایان و استفاده برابر از فرصت‌های اجتماعی فراهم سازد.

روحانی اضافه کرد: دولت تلاش می‌کند تا ۵۰ درصد جامعه٬ بیکار و منزوی نماند و به عنوان جنس دوم در عمل محسوب نشود و فرصت‌های لازم برای بانوان ما فراهم شود. 

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامگذاری امسال با نام همدلی و همزبانی ابراز داشت: همدلی و همزبانی که فقط با ۵۰ درصد جامعه فراهم نمی‌شود و باید همدلی صددرصدی فراهم شود. اگر ما می‌خواهیم همدلی شکل بگیرد٬ باید این همدلی در همه سطوح جامعه ایجاد٬ و خانم‌ها در داخل خانه‌ها محور باشند و اجازه داشته باشند در چارچوب احکام اسلام در جامعه فعالیت داشته باشند. 

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی زمانی امکانپذیر است که جامعه بتواند از تمامی ظرفیت‌هایش استفاده کند٬ یادآور شد: زنان ما نیمی از جامعه هستند و نیمی از دانشگاه‌های ما را زنان تشکیل می‌دهند٬ اگر فرصت اشتغال برای آن‌ها فراهم نشود چطور اقتصاد مقاومتی عملی خواهد شد. 

روحانی همچنین در ابتدای سخنان خویش در این همایش با تبریک ولادت با سعادت دخت نبی مکرم اسلام و همزمانی این ولادت با تولد امام راحل گفت: این مجلس برای بزرگداشت بانویی است که بر گردن همه ما و ملت ایران حق داشت. 

وی ادامه داد: باید به دو مسئله اشاره کنم؛ مسئله اول، در زمینه حرکت‌های مهم تاریخی و اقداماتی که رهبران بزرگ اجتماعی و مصلحان بزرگ انجام می‌دهند؛ نقش خانواده و به ویژه همسران را کمتر مدنظر قرار می‌دهیم. مگر امکانپذیر است انسانی در جمعی زندگی کند و از مقام و شان عالی برخوردار باشد٬ اما در محیط خانواده تاثیر نگذارد و از محیط خانواده تاثیر نگیرد؟ 

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) اظهار داشت: حتی پیامبر اکرم (ص) نیز تا پایان عمر خود تحت تاثیر همسر باوفایش خدیجه کبری بود و هر وقت نام خدیجه برده می‌شد٬ پیامبر از ایثار و فداکاری، اخلاق و فضائل او با نیکی یاد می‌کرد. مگر مولایمان امیرالمومنین (ع) نمی‌فرمود هر وقت من غم داشتم و با فاطمه سخن می‌گفتم آن غم برداشته می‌شد. همسران در زندگی رهبران و مصلحان اثرگذارند٬ ولی آفتاب وجود این رهبران٬ کمتر می‌گذارد آفتاب پرفروغ خانه به نمایش گذاشته شود. از طرف دیگر، در خانه یک مصلح و یک رهبر٬ فراز و نشیب‌هایی به وجود می‌آید که بار آن فراز و نشیب‌ها را اعضای خانواده و به ویژه همسر بر عهده می‌گیرد. 

روحانی افزود: اگر شما به قم سال‌‌های ۴۲، ۴۳ بازگردید٬ مشاهده می‌کنید در آن شرایط خاص٬ امام با چه روحیه‌ای بود آن هنگام خانه امام حفاظتی نداشت و پس از ماجرای فیضیه نیز در خانه همه مراجع و علما بسته بود٬ زیرا اوباش به قم آمده بودند و به خانه مراجع حمله می‌کردند٬ اما تنها خانه‌ای که باز ماند و به کارش ادامه داد٬ خانه امام بود. به یاد دارم که غروب سوم، چهارم و پنجم فروردین ۴۲ برای اقامه نماز مغروب و عشاء به خانه امام رفتم و تنها خانه مرجعی که باز بود، خانه امام بود. نگاهم یک طرف به امام بود و طرف دیگر به درب خانه که نکند اوباش حمله کنند. با این حال٬ امام همه این مسائل را تحمل می‌کرد. فرزندان و همسر امام چه؟ آن‌ها نیز در این شجاعت و شهامت شریک بودند. 

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ‌گاه از سوی همسر امام سخنی مبنی بر ترس و لرز و گلایه بیان نشد٬ یادآور شد: در ۱۵ خرداد هنگامه اذان ظهر بود که به منزل امام یورش بردند و امام دستگیر شد. در آن شرایط امام التماس نکرد و ترس و لرزی هم نداشت و این متانت و ایستادگی بیت امام واضح است. 

وی اضافه کرد: نکته دومی که باید یادآور شوم٬ این است که از آنجایی که بعد سیاسی انقلاب قوی است٬ ابعاد دیگر ابعاد انقلاب کمتر مدنظر قرار می‌گیرد. انقلابی که امام راهبری کرد از انقلاب سیاسی شروع نشد از انقلاب معرفتی شروع شد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادآوری اینکه امام تفسیر دیگری از اسلام و معارف اسلامی ارائه کرد، ابراز داشت: امروز اسلام و ایرانی که به آن افتخار می‌کنیم٬ بی‌نام امام معنایی ندارد. او این ایران توام با عزت و عظمت را آفرید٬ هرچند که تاریخ ایران همواره باعزت بوده و ملت ایران عزیز بوده‌اند٬ ولی در دهه‌های انقلاب برخی نوعی تحقیر را بر ملت تحمیل کردند و امام عزت و آزادگی را برای مردم به ارمغان آورد. 

روحانی با اشاره به تاکید امام مبنی بر اینکه باید از اسلام سخن گفت که بتواند دنیای جدید را مدیریت کند گفت: مگر می‌شود از اسلامی سخن گفت که قدرت مدیریت نداشته باشد که این اسلام معنایی نداشته و نخواهد داشت. 

رئیس جمهور با تاکید مجدد مبنی بر اینکه امام انقلاب را در معرفت و رویکرد جامعه ایجاد کرد٬ اظهار داشت: زنان به عنوان محور خانه بودند٬ ولی متاسفانه آن‌ها محبوس در خانه‌ها بودند٬ ولی امام این آزادی را برای زنان به ارمغان آورد. برداشت شخصی من این است که دیدی که امام نسبت به زنان داشت٬ نمی‌تواند بی‌تاثیر از همسرشان باشد.

کد خبر : ۲۶۹۶۳۵