خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری مطرح کرد:

اموال اعلام نشده مسئولان دولت قبل/ پرونده بدهی میلیاردر نفتی/ آخرین وضعیت پرونده مرتضوی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: هرچند مبارزه با مفاسد اقتصادی در ماه‌های اخیر هم دنبال می‌شد٬ اما در سال ۹۴ نیز با هر نوع فسادی به طور جدی مبارزه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران در سال ۹۴ در ابتدا ضمن تبریک سال نو، پیروزی و قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد را به اعضای این تیم، مردم، جامعه ورزشی تبریک گفت و اظهار کرد: انشاالله همانطور که اعضای تیم دل مردم را شاد کردند خداوند نیز دل آن‌ها را شاد کند.

رویه جذب نیرو برای کاهش فشار بر قضات در سال جاری دنبال خواهد شد

سخنگوی دستگاه قضا به بیان مهم‌ترین برنامه‌های قوه قضاییه در سال جاری پرداخت و گفت: دستگاه قضایی ضمن اینکه کارهای متعارف و ماموریت‌های همیشگی خود را دنبال می‌کند٬ بر روی چند موضوع از جمله تسهیل کار مردم و رسیدگی سریع‌تر به پرونده‌ها متمرکز شده است.

وی افزود: این دستگاه به دنبال آن است که از طریق جذب نیروی انسانی و آموزش‌های لازم و تخصصی٬ از فشاری که بر روی قضات است٬ بکاهد. از این رو همانطور که در سال گذشته٬ ۸۰۸ قاضی جدید مشغول به کار و ۱۲۰۰ نفر نیرو نیز جذب شدند، این رویه در سال جاری نیز دنبال خواهد شد. 

سخنگوی قوه قضائیه از دیگر برنامه‌های مهم این دستگاه در سال جاری را ارتقای سلامت قوه قضائیه عنوان کرد و گفت: در دستگاه قضایی ۱۰هزار قاضی و چند برابر آن کارمند مشغول به فعالیت هستند که عمدتاً کار سختی را برعهده دارند. قضات شریف ما حجم کاری سنگین دارند٬ اما این امر موجب نمی‌شود به کوچک‌ترین خطا بی‌توجهی شود.

با کسانی که از نام قوه قضائیه سوءاستفاده می‌کنند٬ شدیدا برخورد می‌کنیم

وی تاکید کرد: با کسانی که به نام قوه قضائیه سوءاستفاده می‌کنند و با جعل عنوان خود را قاضی، مقام قضایی یا کارمند معرفی می‌کنند و همچنین برخی دلالان که خود را وابسته به قاضی و کارمند دادگستری معرفی می‌کنند٬ مصمم به برخورد بوده و در برخورد با آنان هیچ اغماضی نخواهیم داشت. 

معاون اول قوه قضائیه ابراز کرد: از آخرین جلسه‌ای که در سال گذشته با خبرنگاران داشتم٬ تا به امروز با افراد متخلف برخورد شد و برخی از قضات سلب صلاحیت و برخی نیز بازداشت شدند که اکنون هم در بازداشت به سر می‌برند. 

برخورد با دانه درشت‌ها 

محسنی‌اژه‌ای تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی بدون تبعیض٬ به خصوص برخورد با دانه درشت‌هایی که متکی به ثروت هستند را از دیگر برنامه‌های قوه قضائیه در سال ۹۴ مطرح کرد و افزود: هرچند مبارزه با مفاسد اقتصادی در ماه‌های اخیر هم دنبال می‌شد٬ اما در سال ۹۴ در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادی مصمم هستیم و با هر نوع فسادی به طور جدی مبارزه کنیم. 

وی بر لزوم برخورد جدی با زمین‌خواران و افرادی که به منابع ملی دست اندازی می‌کنند٬ تاکید کرد و گفت: عملکرد دستگاه قضایی در ارتباط با مبارزه زمین‌خواری خوب بوده٬ اما مصمم هستیم در سال جاری با افرادی که با هر بهانه‌ای در جهت تخریب منابع طبیعی دست‌اندازی می‌کنند، برخورد شدید کنیم. 

عملکرد دولت، مجلس و قوه قضائیه در مبارزه با زمین‌خواری مثبت بوده است

معاون اول قوه قضائیه عملکرد دولت، مجلس و قوه قضائیه در مبارزه با زمین‌خواری را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد: تنها در استان تهران حدود ۷۱۰ هکتار اراضی که به ناحق و خلاف قانون به تصرف برخی از افراد درآمده بود٬ رفع تصرف شد و ۱۵۰۰ مورد ساخت و سازهای غیرمجاز در استان تهران نیز تخریب شد. در سراسر استان‌ها نیز میلیون‌‌ها مترمربع از اراضی ملی که به ناحق تصرف شده بود نیز رفع تصرف شد. 

وی ادامه داد: مصمم هستیم با همکاری دولت در خصوص نهاد‌ها و ارگان‌هایی که مجوز صادر می‌کنند٬ هماهنگی به وجود بیاید تا دولت و شهرداری‌ها در‌‌ همان مرحله اول اجازه تصرف غیرقانونی و ساخت و ساز غیرمجاز را ندهد. 

وضعیت پرونده‌ محمود احمدی‌نژاد

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینک در سال گذشته با گزارش مجلس پرونده‌ای علیه محمود احمدی‌نژاد در دادگاه مطرح شد، آیا این پرونده در سال ۹۴ به سرانجا می‌رسد٬ گفت: برخی مقامات از جمله رئیس جمهور اگر اتهامی درباره آن‌ها مطرح شود٬ مستقیما در دادگاه مطرح می‌شود. در رابطه با پرونده ایشان نیز گزارشی از سوی مجلس در دادگاه مطرح است و نمی‌دانم این پرونده در سال جاری به سرانجام می‌رسد یا خیر٬ چون بستگی به تحقیقات قاضی و جمع‌آوری ادله دارد. 

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که مسئولان دولت‌های نهم و دهم طبق اصل۱۴۱ قانون اساسی پیش و پس از مسئولیت خود لیست اموال دارایی‌های خود را به قوه قضاییه ارائه کرده‌اند٬ گفت: طبق قانون اساسی برخی مسئولان در زمان پذیرش سمت باید لیست دارایی خود را اعلام و پس از پایان ماموریت نیز لیست اموال خود و خانواده‌شان را اعلام کند تا برخلاف حق اگر اموالشان افزایشی دشته باشد٬ رسیدگی شود. 

محمدزاده٬ عزیزی و ملک‌زاده از دولت‌های نهم و دهم لیست اموال خود را اعلام نکردند

وی ادامه داد: در دولت‌های نهم و دهم سه نفر لیست اموال خود را اعلام نکردند که یک نفر از آن‌ها به نام آقای ابراهیم عزیزی هم در دولت نهم و هم در دولت دهم در معاونت توسعه و مدیریتی منابع انسانی بود و دو نفر دیگر مربوط به دولت دهم اقایان محمدجواد محمدزاده معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست و همچنین آقای ملک‌زاده معاون رئیس جمهور و رئیس میراث فرهنگی بود که لیست اموال خود را اعلام نکردند. 

رسیدگی به اموال ۵ نفر از مدیران دولت نهم و دهم هنوز ادامه دارد

معاون اول قوه قضاییه افزود: بقیه افراد در دولت نهم و دهم لیست اموال خود را اعلام کردند و به غیر از ۵ نفر به همه لیست افراد رسیدگی شده که آن ۵ نفر همچنان در حال رسیدگی است و هنوز به اتمام نرسیده است. 

 در دولت یازدهم تمام افراد مشمول لیست اموال خود را ارائه کردند

سخنگوی قوه قضاییه در خصوص اعلام لیست اموال و دارایی دولت یازدهم نیز گفت: در دولت یازدهم تمام افراد مشمول لیست اموال خود را ارائه کردند و باید تا زمان اتمام ماموریتشان صبر کرد٬ البته لیست اعلامی از طرف ۴ نفر آن‌ها نقص داشت که خواستار رفع نقص آن شدیم. 

در مورد رفتار خشن با زندانیان اگر کسی مطلبی دارد٬ ارائه دهند تا به صورت قانونی پیگیری کنیم

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اخیرا رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت‌هایی را مورد رفتار خشن با زندانیان کردند موضع شما به عنوان متولی زندان‌ها در این خصوص چیست٬ گفت: در این باره همیشه مطالبی گفته می‌شود اما اگر بدون اسناد باشد یک نوع افترا، تهمت و تشکیک اذهان عمومی است ما بار‌ها گفته‌ایم اگر کسی مطلبی دارد آن را ارائه دهند تا ما به صورت قانونی موضوع را پیگیری کنیم. این نوع سخنان خلاف قانون است و صحیح نیست. 

وضعیت تجاوز به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تجاوز به دو نوجوان ایرانی در جده منتشر شد آیا خانواده‌های این دو نوجوان از طریق دادسرای بین‌المللی قوه قضاییه موضوع را پیگیری کرده‌اند یا نه٬ یا صحت دارد که یکی از آن‌ها خودکشی کرده یا نه٬ گفت: مطرح کردن این مساله به این صورت خود درست نیست و یک کار بسیار زشت، خلاف قانون، عرف و همه قوانین شرعی صورت گرفته که دولت عربستان قول داده‌اند که آن دو نفر را به اشد مجازات برسانند. دولت، وزارت امور خارجه و سازمان حج و زیارت نیز مساله را به خوبی پیگیری می‌کنند. 

وی تصریح کرد: اما ما باید مواظب باشیم که با طرح این موضوع به این صورت باعث دامن زدن به این مساله نشویم٬ چون آن دو نفر به ناحق مورد تعرض قرار گرفته‌اند و پرونده آن‌ها در حال پیگیری است و قرار است مجرمان به اشد مجازات برسند. 

توضیحات پرونده محیط‌بان دنا

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه رهبری در سال گذشته بار‌ها به مساله محیط زیست اشاره کردند اما پرونده محیط‌بان دنا که حکم اعدام آن ۴ بار توسط دیوان عالی کشور نقض شد٬ اما با اصرار خانواده مقتول برای بار پنجم حکم اعدام تایید شده٬ آیا مگر می‌شود حکمی ۴ بار نقض شود ولی برای بار پنجم تایید شود و آیا ممکن است قاضی تحت فشار خاص یا قومیتی قرار گرفته باشد؟ بار‌ها سازمان محیط زیست اعلام کرده است که قوه قضاییه هکاری جدی با ما ندارد برنامه شما در این باره چیست؟ خاطرنشان کرد: در خصوص اینکه محیط زیست باید مورد توجه باشد و همه دستگاه‌ها و کل حکومت در جهت آن مسئول هستند امری بدیهی است و باید برای آن تلاش کنند. 

وی افزود: کسانی زحمتی می‌کشند و از طریق مسئولان امر مورد تشویق و تقدیر قرار می‌گیرند. قوه قضاییه همیشه در چارچوب قانون از مساله محیط زیست حمایت کرده است و فکر می‌کنم این صحبتی که شما کردید صحبت هیچ یک از مسئولان سازمان محیط زیست نباشد چون قوه قضاییه واقعا زحمات بسیاری را در این امر می‌کشد. 

محسنی اژه‌ای بیان کرد: ‌اگر کسی تخلفی را انجام می‌دهد بدیهی است که باید مجازات شود و اگر خدماتی داشته٬ درتخفیف جرم موثر است اما اینکه خود جرم در نظر گرفته نشود امکان ندارد. 

محسنی اژه‌ای گفت: کسانی که به قصاص محکوم می‌شوند در اولین مرحله ما از اولیای دم منی‌خواهیم از حق خود صرف نظر و رضایت دهند و این کار بسیار خوبی است و در اسلام به آن توصیه می‌شود و فرد قاتل باید قدر این رضایت را بداند اما این فرهنگ نباید باعث شود افراد قاتل از این موضوع سوءاستفاده کنند. 

در سال گذشته ۳۶۵ فرد محکوم به اعدام داشتیم  که اولیای دم از حق خود گذشتند

معاون اول قوه قضاییه گفت: در سال گذشته ۳۶۵ فرد محکوم به اعدام داشتیم که اولیای دم از حق خود گذشتند که قاتلان و وابستگان آن‌ها باید خدا را شکر و قدر این گذشت را بدانند. 

محسنی اژه‌ای گفت: مساله قصاص امری بسیار مهم است و اگر حکمی صادر می‌شود و یا در دیوان نقض می‌شود مساله مورد دقت و پیگیری جدی قرا ردارد زیرا موجود به سلب حیات ارتباط دارد و‌‌نهایت دقت انجام می‌شود و اگر اشکالی باشد رفع می‌شود. 

وی گفت: اینکه قوه قضاییه در این پرونده تحت فشار بوده است حرف درستی نیست چون شعبه رسیدگی و هر مرحله نقض با هم متفاوت است و هر یک از قضات‌شناختی از طرفین ندارند و بر اساس اسناد و مدارک و ادعا‌ها موضوعی را مطرح می‌کنند.

ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات 

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که آقای جهانگیری مطرح کردند که مساله ممنوع‌التصویری رئیس دولت اصلاحات در حال رفع است و ما در حال رایزنی در این باره هستیم آیا این موضوع صحت دارد یا نه٬ گفت: اگر با شخص خاصی در این باره رایزنی کرده‌اند من از این مورد خبری ندارم. اما بنده از شخصی سوال کردم که موضوع چه بوده٬ گفتند آقای جهانگیری گفته‌اند خبرنگاری از من سوال کرد و من به او گفتم مساله حل می‌شود و این موضوع فقط اظهار امیدواری بوده است. 

صحبت‌های حجت‌الاسلام یونسی برای آخرین وضعیت پرونده کفایت می‌کند 

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که دستیار رئیس جمهور قبل از سال جدید اظهاراتی را داشتند آیا در دادگاه ویژه روحانیت پرونده‌ای برای ایشان تشکیل شده یا نه٬ یا تفهیم اتهام شده‌اند و پرونده در چه مرحله‌ای است٬ گفت: دادستان ویژه روحانیت در این باره صحبت کرده‌اند و من چیز خاصی بیشتر از آن ندارم و فکر می‌کنم صحبت‌های ایشان برای آخرین وضعیت این پرونده کفایت می‌کند. 

پرونده بدهی میلیاردر نفتی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در پرونده بدهی میلیاردر نفتی٬ ۱۵ ماه می‌گذرد آخرین وضعیت آنچه بوده و چرا به آن رسیدگی نمی‌شود٬ گفت: اینکه رسیدگی نمی‌شود حرف درستی نیست کارهای زیادی با کمک دولت صورت گرفته و آمار اموال و دارایی‌های این شخص تحویل وزارت نفت شده و قرار است مورد شناسایی قرار بگیرند. 

محسنی اژه‌ای گفت: این زمینه چون استیفای حقوق دولت است ‌‌نهایت همکاری شده و اموال و دارایی‌های این شخص در داخل و خارج کشور شناسایی شده‌اند٬ که در حال پیگیری موضوع هستیم. 

وی درباره قرار مجرمیت نیز گفت: قرار مجرمیت روال قانونی خودش را دارد دادستان و معاون دادستان اگر قرار باشد٬ قرار مجرمیت صادر می‌شود و بلافاصله بعد از آن کیفرخواست داده می‌شود اما اگر نقضی مشاهده شود باید آن نقض ضبط گردد و اگر من صحبت از قرار مجرمیت کردم یا نقضی دیده و در حال رفع آن هستم و امیدوارم زمان طولانی نبرد. 

وضعیت خبرنگار واشنگتن پست

معاون اول قوه قضاییه درباره خبرنگار واشنگتن پست گفت: پرونده آن‌ها در دادگاه انقلاب است و وکلا در حال مطالعه آن هستند و هر‌گاه مطالعه پرونده توسط وکلا اتمام یابد روز دادگاه مشخص می‌شود. من به قاضی پرونده گفته‌ام که به وکلا بگویند سریع‌تر کار را انجام بدهند تا پرونده به نتیجه ‌ای برسد. 

حبس‌زدایی و توانمندی زندانیان

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه قوه قضاییه در مورد مساله حبس زدایی و توانمندی زندانیان چه برنامه‌ای دارد گفت: چنین موضوعاتی مربوط به لوایح قانونی و در آن لوایح مطرح می‌شوند. 

یکی از مباحثی که ما در سال ۹۳ به آن توجه کردیم و اگر زمینه‌های این موضوعات در خارج از زندان توسط نهادهایی مانند شهرداری و وزارتخانه‌ها ایجاد گردد ما آمادگی این را داریم که آن را اجرایی کنیم و در این بین ممکن است افرادی شرایط عفو و یا مرخصی، آزادی مشروط یا کارهای جایگزین زندان را داشته باشند. 

وی افزود: در صورتی امکان پذیر است که فرد از مرخصی خود سواستفاده نکند و ما درصدد هستیم بدون تغییر قانون چنین موضوعاتی را در دستور کار خودمان قرار دهیم. 

وی درباره مساله بازداشت موقت نیز گفت: ما به قضات توصیه کرده‌ایم که اگر کسی با ۵ روز بازداشت موقت مساله آن رفع می‌شود آن را تا دو ماه دیگر تمدید نکنند. 

وی درباره قرار مجرمیت نیز گفت: با سازمان ثبت احوال هماهنگی‌هایی صورت گرفته که در روزهای تعطیل اگر سندی در جهت قرار مجرمیت می‌خواهد کار‌شناسی شود با دادگاه و دادسرا هماهنگ باشند.

وضعیت پرونده جیسون رضاییان

محسنی اژه‌ای در مورد پرونده جیسون رضاییان گفت: در مرحله اول ۴ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند که برای یک نفر قرار منع تعقیب صادر شد. با این حال در این پرونده هنوز حکمی صادر نشده و چنانچه پرونده تکمیل شود اطلاع‌رسانی کامل در این مورد خواهد شد. 

درباره حادثه شیراز٬  نماینده قوه قضاییه در شورای تامین شیراز حضور دارد

سخنگوی قوه قضاییه درباره حادثه شیراز و مساله تامین امنیت برای برنامه‌های سیاسی در جامعه گفت: در شیراز شورای تامین به این مساله وارد شده که رئیس دادگستری استان نیز به عنوان نماینده قوه قضاییه در آن حضور دارد. در این پرونده برخی افراد بازداشت شدند که در حال حاضر با قرار آزاد شده‌اند با این حال معاونت پیشگیری قوه قضاییه در حالتی می‌تواند مانع تکرار چنین اتفاقاتی شود که دستگاه‌های دیگر در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند. 

واگذاری باغ دامپزشکی از ارتش به شهرداری تهران

وی در مورد واگذاری باغ دامپزشکی از ارتش به شهرداری تهران و از بین بردن آن گفت: در جریان جزییات این پرونده نیستم.

پرونده داروهای آلوده

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در باره پرونده داروهای آلوده که منجر به مشکلات چند بیمار چشم پزشکی و داروهای آلوده گفت: آقای هاشمی وزیر محترم بهداشت تلاش فراوانی دارند اما خود ایشان هم معتقدند ممکن است در کار نقاط ضعفی وجود داشته باشد البته دراین زمینه مردم هم باید به هشدارهای داده شده در باره برخی داروهای غیر مجاز توجه کنند واز داروهایی استفاده کنند که استانداردهای لازم را داشته باشد. 

تجمع بدون مجوز در مقابل سفارت عربستان

 سخنگوی قوه قضاییه درباره تجمع بدون مجوز در مقابل سفارت عربستان نیز تاکیدکرد: مطلب روشن است و جایی که مجوز نباشد نیروی انتظامی به وظیفه خود عمل می‌کند. 

 لایحه تخفیف مجازات محکومان مواد مخدر در قوه قضاییه و دولت وجود ندارد

ایشان در پاسخ به سوالی درباره لایحه تخفیف مجازات محکومان مواد مخدر تاکید کردند: اصلا چنین لایحه‌ای در قوه قضاییه و دولت وجود ندارد. 

وضعیت پرونده مرتضوی

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده مرتضوی گفتند: دادگاه ۵ اردیبهشت درباره شکایت یکی از اولیای دم پرونده کهریزک است و در مورد پرونده تامین اجتماعی برای بخشی از پرونده کیفر خواست صادر شده است و بخشی دیگر هنوز در دادسرا است. 

پرونده سهام عدالت در کرمان

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در باره پرونده سهام عدالت در کرمان تاکید کرد٬ اطلاعات بیشتری جز‌‌ همان مطالبی که دادستان کرمان اعلام کرده٬ ندارم٬ اما همانطور که تاکید کرده‌ام قوه قضاییه در سال ۹۴ مصمم است تا با دانه درشت‌ها برخورد کند.

طرح تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا قرار است سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شود٬ اظهار کرد: چنین بحثی در مجلس و برخی قسمت‌ها مطرح است و قوه قضاییه هم کلیت آن را رد نکرده است. ما در حال حاضر سازمان بازرسی کل کشور داشته و قصد موازی‌کاری نداریم. چنین مساله‌ای در حد بحث است و هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و قوه قضاییه نیز درحال مطالعه آن بوده و نه آن را پذیرفته و نه آن را رد کرده است. 

 آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان

معاون اول قوه قضاییه در مورد آخرین وضعیت پرونده اسیدپاشی اصفهان اظهار کرد: در دو، سه نوبت از معاونت امنیت وزارت اطلاعات و رئیس دادگستری استان آخرین جزییات این پرونده را جویا شدم اما آن‌ها متاسفانه هنوز نتوانسته‌اند فردی که این جرم بزرگ را مرتکب شده دستگیر کنند. 

دلایل طولانی شدن رسیدگی به پرونده مرتضوی

محسنی‌اژه‌ای در خصوص نامه اخیر ۵ نماینده مجلس به رئیس قوه قضاییه و انتقاد از طولانی شدن رسیدگی به پرونده مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی و اینکه افرادی از نظر آنان متخلف بوده اما دستگاه قضایی آنان را احضار نکرده٬ گفت: زمانی روی پرونده‌ای کار نمی‌شود و به طور مثال یکی دو ماه معطل می‌ماند و انتقادی مطرح شود اشکال وارد است٬ اما ما در مورد این پرونده شاهد هستیم که کارهای لازم و استعلامات مورد نیاز انجام می‌شود و بازپرس نیز برای تکمیل تحقیقات در حال پیگیری است. 

وی ادامه داد: پرونده تامین اجتماعی ابعاد مختلف دارد که بعضا طی سالیان اتفاقاتی رخ داده و اگر کسی بگوید تاخیر در رسیدگی وجود دارد به خاطر ماهیت کار است نه اینکه نسبت به رسیدگی جدیت لازم وجود ندارد. 

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: اگر قاضی به این مساله برسد که فردی در مظان اتهام است حتما او را احضار و از او تحقیقات خواهد کرد و اینگونه نیست که نماینده مجلسی حرف بزند و قاضی حتما آن را انجام دهد چرا که خود نمایندگان مجلس نیز این مساله را نمی‌پذیرند. 

بازداشت حسین یزدی٬ فعال اصلاح طلب

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا٬ مبنی بر اینکه گفته می‌شود حسین یزدی از فعالان اصلاح طلب اصلهان به خاطر هماهنگی برای حضور اصلاح‌طلبان این شهر در مراسم ترحیم مادر رئیس دولت اصلاحات بازداشت شده است گفت: کسی به خاطر هماهنگی مراسم تحریم بازداشت نمی‌شود.

 روزنامه‌نگار بازداشت شده روزنامه روزان

محسنی اژه‌ای در مورد وضعیت یغما فخشامی روزنامه‌نگار بازداشت شده روزنامه روزان نیز گفت: در حال حاضر اطلاعی ندارم که این پرونده در چه وضعیتی است. 

مصاحبه (م. الف) عضو شورای نگهبان

خبرنگاری با اشاره به مصاحبه (م. الف) یکی از اعضای شورای نگهبان با یکی از رسانه‌ها و بیان این نکته که برخی از اعضای شورای نگهبان در سال ۸۸ با یکی از کاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری هم‌نظر بوده و شائبه حمایتی وجود دارد٬ آیا قوه قضاییه قصد پیگیری این صحبت‌ها را دارد یا خیر٬ گفت: گمان نمی‌کنم این عضو شورای نگهبان چنین حرفی زده باشد.

همه باید در مرز قانونی تعریف شده حرکت کنیم

محسنی‌اژه‌ای درخصوص راهکار تحقق شعار امسال نیز اظهار کرد: در بحث همدلی و همزبانی اینطور نیست که بنشینیم و بگوییم همدل و همزبان هستیم، اگر بخواهیم در برخی موارد همدلی ایجاد شود، همه باید در مرز قانونی تعریف شده حرکت کنیم. در پاره‌ای از موارد چنانچه اختلاف برداشت از قانون باشد، می‌توان با گفت‌وگو به برداشت واحد و یا نزدیک به هم برسیم.

معاون اول قوه قضاییه یادآور شد: برای رسیدن به همدلی باید در مواردی که اختلاف است، صحبت کنیم تا به نتیجه برسیم. اگر ما قانون را فصل‌الخطاب بدانیم، بدون‌شک به همدلی دست می‌یابیم.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: به طور مثال در مساله هسته‌ای برخی به دو جهت به طور جد نگران هستند. یکی اینکه از دشمن بدی، بی‌اعتمادی و خلاف تعهد دیده‌اند و از جهت دیگر ممکن است در جریان جزئیات مذاکرات نباشند. تیم مذاکره‌کننده می‌تواند برای همدلی شفاف بنشیند و جزییات را مطرح کند. برخی افراد نگران در سطحی هستند که اگر جزئیات به آنها اعلام شود، مشکلی به وجود نمی‌آید. اگر نسبت به موضوعاتی که ابهام وجود دارد تشریح، تبیین و توضیح صورت گیرد، گام بلندی در راستای همدلی و همزبانی برداشته می‌شود.

کد خبر : ۲۷۰۰۱۳