خبرگزاری کار ایران

با ارسال نامه‌ای صورت گرفت؛

پاسخ خوشرو به اتهامات نماینده یمن در سازمان ملل علیه ایران

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت این سازمان به اتهامات نماینده یمن در سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد.

به گزارش ایلنا٬ غلامعلی خوشرو در نامه سفیر کشورمان ضمن رد اتهامات بی‌اساس مطرح شده علیه ایران، آمده است:

دعاهای صورت گرفته علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف انحراف افکار عمومی از سیاست‌های شکست‌خورده‌ای است که بحران سیاسی و انسانی فعلی در یمن را به وجود آورده است. 

سفیر کشورمان در این نامه گفته است: مداخله نظامی خارجی هرگز به حل و فصل مناقشات منتهی نشده و بمباران هوایی یمن نیز از این قاعده مستثنی نیست. این بمباران‌ها تنها منجر به بی‌ثباتی بیشتر در یمن شده و می‌تواند به جنگ خونین داخلی بیانجامد. ادامه بمباران هوایی، مناقشه فعلی در این کشور را تشدید کرده و این مناقشه را به جراحتی کهنه تبدیل خواهد کرد. 

سفیر کشورمان همچنین در این نامه آورده است که متاسفانه القاعده در شبه جزیره عربستان، داعش و سایر گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه از حمله هوایی جاری بهره می‌برند و با استفاده از فرصتی که به واسطه بمباران‌ها ایجاد شده، برای در اختیار گرفتن بخش‌های گسترده‌تری از خاک یمن راه رسیدن به اهداف شوم را هموار می‌کنند. بحران یمن موضوعی کاملا داخلی است و نه منطقه‌ای و تلاش‌های صورت گرفته برای معرفی این بحران به عنوان جنگ بین شیعه و سنی کاملا غلط و تنها با هدف پیشبرد منافع بیگانگان انجام می‌گیرد چراکه نگاهی کوتاه به تاریخ معاصر و ساختار اجتماعی یمن و همچنین ترکیب احزاب آن کشور به وضوح ماهیت آنچه را در این کشور رخ داده است، نشان می‌دهد. 

خوشرو در نامه خود افزوده است: از آنجایی که پایان دادن به درگیری در یمن هرگز راه حل نظامی ندارد، روش مسئولانه برای رفع این بحران، توقف سریع بمباران هوایی و تلاش صادقانه برای رسیدن به راه حلی سیاسی است. شروع گفت‌وگوهای گروه‌های یمنی و فرایند رسیدن به مصالحه در میان تمام گروه‌های سیاسی و اجتماعی یمن، تنها راه حل بحران فعلی این کشور است. 

نماینده کشورمان در سازمان ملل در نامه خود نوشت: جمهوری اسلامی ایران همواره از تلاش‌های صورت گرفته تحت نظارت سازمان ملل در برقراری صلح و ثبات در یمن حمایت می‌کند و نسبت به یکپارچگی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی آن کشور کاملا متعهد است. 

نماینده دائم کشورمان در پایان این نامه با اشاره به وخامت شرایط انسانی در یمن به واسطه حملات نظامی خارجی و گروه‌های تروریستی آورده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن به کار گرفتن همه توان خود برای کاهش درد و رنج مردم یمن، از جامعه بین‌المللی از جمله سازمانهای کمک رسان درخواست می‌نماید کمک‌های انساندوستانه خود را از مردم یمن دریغ نورزند. 

خوشرو همچنین از رئیس شورای امنیت خواسته است تا این نامه را به عنوان سند شورای امنیت منتشر نماید.

کد خبر : ۲۷۰۴۸۹