خبرگزاری کار ایران

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با ایلنا:

هیچ‌ بازدیدی در برنامه سفر کارشناسان آژانس نیست

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: هیچ‌گونه بازدیدی در برنامه سفر اخیر کارشناسان آژانس نیست.

بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به سفر هیاتی از آژانس بین‌المللی انژی اتمی یادآور شد: این هیات با حضور ۵ نفر از مسئولان آژانس وارد کشورمان شده که مدیر امور پادمانی آژانس نیز جزو آن‌ها است. 

وی افزود: این سفر در راستای بیانیه‌ای است که در آبان ماه ۹۲ بین آمانو و صالحی به امضا رسید و قرار شد مفاد آن گام به گام دنبال شود. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: این بیانیه در مورد ۵ موضوع مشخص بود که در خصوص دو مورد آن همچنان در حال مذاکره هستیم. یکی از این موارد مقاله نوترونی و دیگری مساله انفجار منطقه مریوان بود که از نظر ما این موضوعات حل شده است اما همچنان ابهاماتی برای آن‌ها باقی مانده است. 

کمالوندی تاکید کرد: ما بار‌ها از طرق مختلف به آژانس اعلام کرده‌ایم که مقاله نوترونی صرفا یک مقاله دانشگاهی است و ارتباطی به سلاح هسته‌ای ندارد و اگر قرار بود مخفی و محرمانه باشد اصلا منتشر نمی‌شد. 

وی افزود: در مورد انفجارات مریوان و ادعاهایی که آن‌ها در این خصوص مطرح کرده‌اند نیز بار‌ها به آن‌ها پیشنهاد داده‌ایم که اگر نگرانی در این مورد دارند می‌توانند با حضور کار‌شناسان و بازرسان خود از این منطقه بازدید کنند اما تاکنون نسبت به این پیشنهاد ما اقدامی نکرده‌اند. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مذاکرات در این موضوع همچنان بین کار‌شناسان دو طرف ادامه دارد، گفت: از طرف ایران در این مذاکرات آقای نجفی نماینده دائم ایران در آژانس، آقای بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه و برخی از مسئولان سازمان انرژی اتمی حضور دارند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا کار‌شناسان آژانس در این سفر بازدید هم از تاسیسات هسته‌ای خواهند داشت، عنوان کرد: هیچ‌گونه بازدیدی در برنامه سفر کار‌شناسان آژانس نیست. اما احتملا برای رفع نگرانی‌های آن‌ها باز هم در این مذاکرات در خصوص مریوان پیشنهاد بازدید از طرف ما مطرح خواهد شد. 

کمالوندی با بیان اینکه سفر کار‌شناسان آژانس امشب به پایان می‌رسد و کشورمان را ترک می‌کنند گفت: امیدواریم با توضیحات منطقی و مستنداتی که ایران ارائه می‌دهد هر زود‌تر موضوعات مورد ابهام حل و فصل شود. 

سخنگوی سازمان انرژی اتمی این را هم گفت که سفر کار‌شناسان آژانس ارتباطی به مذاکرات اخیر هسته‌ای ندارد و صرفا در راستای بیانیه سال ۹۲ است.

کد خبر : ۲۷۰۴۹۱