خبرگزاری کار ایران

میرلوحی به ایلنا خبر داد:

تشکیل گروه‌های چهارگانه برای تعیین برنامه‌های ستاد اصلاح‌طلبان در استان‌ها

معاون وزیر کشور دولت اصلاحات با تبیین برنامه‌های اصلاح‌طلبان در انتخابات سال جاری٬ تاکید کرد اصلاح طلبان با تجربه دو انتخابات ۸۴ و ۹۲، در این دوره به دنبال ائتلاف خواهند بود.

میرلوحی تاکید کرد در سال ۸۴ با اینکه شصت در صد رای مردم در سبد اصلاح‌طلبان ریخته شده بود٬ اما نتیجه انتخابات به نفع رقیب شد٬ لذا در این دوره سعی می‌کنیم پروژه‌ای را که در سال ۹۲ شروع کرده بودیم را ادامه دهیم و منافع ملی را به منافع حزبی ترجیح خواهیم داد. 

تشکیل شوراهایی در استان‌ها و شهرستان‌ها

میرلوحی با تاکید بر اینکه در جریان اصلاحات مسئله‌ای به عنوان فرماندهی و سلطه و سلسله مراتب وجود ندارد٬ افزود: هدف ما از حضور در انتخابات رسیدن به یک اجماع به کمک یک روش دموکراتیک است٬ که بر این اساس شوراهایی در استان‌ها و شهرستان‌ها تشکیل خواهد شد.

وی گفت: در هر استان و حوزه انتخابیه شوراهایی مرکب از چهار گروه تشکیل خواهند شد٬ که وظیفه تعیین برنامه‌های ستاد اصلاح‌طلبان را بر عهده خواهد شد. 

گروه اول؛ فعالان و اعضای احزاب سیاسی / گروه دوم؛ مدیران اصلاح‌طلب
گروه سوم؛ نمایندگان ادوار مجلس / گروه چهارم؛ شخصیت‌های محوری منطقه

وی تاکید کرد: گروه اول فعالان و اعضای احزاب سیاسی کشور هستند که در شهر‌ها و استان‌هایی که احزاب دفتر داشته باشند از این ظرفیت استفاده خواهد شد. 

استاندار پیشین سمنان ادامه داد: گروه دوم مدیران اصلاح‌طلبی هستند که بین مردم شهرت و محبوبیت دارند. گروه سوم نمایندگان ادوار مجلس خواهند بود و گروه آخر شخصیت‌های محوری آن منطقه مثل روحانیون، صنعتگران، اساتید دانشگاه و زنانی هستند که در فضای سیاسی شهر تاثیرگذار هستند اما عضو احزاب سیاسی نیستند. 

میرلوحی ادامه داد: این افراد در کنار هم مجمع اصلاح‌طلبان استان یا حوزه را تشکیل خواهند داد و به دنبال آن هستند که از تفرق و تشتت جلوگیری کنند و یک ساختار دموکراتیک برای رسیدن به وحدت پیدا کنند. 

میرلوحی در پاسخ به این سوال که با توجه به نقش محوری موسوی لاری، تا چه اندازه استانداران اصلاحات در این الگو نقش آفرینی خواهند داشت؛ تاکید کرد: در این ترکیب فقط استانداران محور نیستند اما دو عامل سبب شده نقش استانداران بیشتر دیده شود؛ یکی اینکه به خاطر بی‌احترامی دولت سابق به تخصص‌های مدیران دولت‌های اسبق، بسیاری استانداران دوره‌های قبل نیز به اصلاح‌طلبان نزدیک شده‌اند و دوم اینکه استانداران در این سال‌ها انسجام خود را حفظ کرده‌اند.

استانداران هیچ اولویتی به افراد دیگر ندارند

وی تاکید کرد: با این حال استانداران هیچ اولویتی به افراد دیگر ندارند و ممکن است در یک استان یک استاندار سابق نقش محوری ایفا کند و در یک استان یک فعال سیاسی و در یک استان دیگر یک نماینده سابق. در این مجموعه جمعی از وزیران و استانداران سابق نیز حضور دارند. 

وی تاکید کرد: واقعیتی که اهمیت دارد این است که ساختار مستقر و منسجمی در سال‌های گذشته در میان اصلاح‌طلبان فعال بوده که در انتخابات ۸۸ و ۹۲ نیز از این ساختار استفاده شد و بسیاری از اعضای ستادهای عارف و روحانی از این ساختار بودند و حال این ساختار به دنبال آن است که در انتخابات آینده نیز از ظرفیت خود استفاده کند

شاید تا پاییز نیز وارد مصادیق انتخاباتی نشویم

میرلوحی  در باره ورود به مصادیق انتخاباتی گفت: این مسئله هنوز مطرح نشده و حتی شاید تا پاییز نیز وارد مصادیق انتخاباتی نشویم. چرا که فردی که در مرکز مقبولیت دارد ممکن است ظرفیت پیروزی در حوزه انتخابیه نداشته باشد و فرایند انتخاب با تشکیل مجمع اصلاح‌طلبان در شهرهای مختلف رخ خواهد داد. وی درباره استعفای برخی چهره‌های اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات تاکید کرد هر کاندیدی که تفکر اصلاح‌طلبی داشته باشد کاندید اصلاح‌طلبان نیست. شاید در برخی حوزه‌ها در حال حاضر ۵ کاندید اصلاح‌طلب فعالیت کنند٬ اما مجمع انتخاباتی همه این گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد و نظر خود را اعلام می‌کند.

استاندار سابق سمنان تاکید کرد از قبل برای معرفی هیچ چهره‌ای برنامه ریزی نشده و در این زمینه مجمع شهرستانی و استانی قرار است بعد از شنیدن همه نظرات و جمع بندی وارد عرصه انتخابات شوند. 

وی درباره حوزه‌هایی که چند شهر یک نماینده دارند و معمولا مسائل بومی بر مسائل سیاسی تاثیرگذارند٬ گفت: با توجه به ساختاری که در استان‌ها شکل گرفته فرصت‌های خوبی برای این قضایا پیش بینی شده که جلساتی برای بررسی این فرصت‌ها و آموزش‌هایی برای شناسایی آسیب‌ها برگزار شود و پیش بینی شده نتیجه‌ای که از این جلسات بیرون می‌آید طوری باشد که آسیب‌های گذشه تکرار نشوند. 

سعی می‌کنیم با اصولگرایان میانه‌رو ارتباط و هماهنگی داشته باشیم

میرلوحی  درباره نقش اصولگرایان میانه‌رو در فرایند ائتلاف اصلاح‌طلبان گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که اصلاح‌طلبان و نزدیکان رئیس جمهور دولت اصلاحات پیگیری می‌کنند٬ توجه به محوریت منافع ملی و عبور از منافع کوتاه مدت برای اهداف مهم‌تر است و در این زمینه تلاش می‌کنیم با اصولگرایان ریشه‌دار و میانه‌رو ارتباط و هماهنگی داشته باشیم. البته در این میان بحث ائتلاف نیست و امیدواریم بتوانیم رقابتی جوانمردانه و درست با اصولگرایان ریشه دار در انتخابات آتی داشته باشیم.

کد خبر : ۲۷۰۶۱۱