خبرگزاری کار ایران

خرازی در همایش گرامیداشت روز زن:

بانوان ایرانی باید پیشگامان عرصه علم و کنش‌گران دین و فرهنگ باشند

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه بانوان در تمام تحولات تاریخ پیشگامان جدی نهضت بیداری اسلامی بودند، گفت: بانوان ایران پیشگامان عرصه علم و کنشگران دین و فرهنگ باشند.

به گزارش ایلنا، سیدمحمد صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در جشن بزرگداشت روز زن که به همت دفتر زنان حزب ندای ایرانیان روز گذشته با عنوان «زن، اجتماع، مشارکت سیاسی و اقتصادی» برگزار شد، طی سخنانی با تبریک روز زن و میلاد با سعادت حضرت فاطمه‌زهرا (س) به اعضای حزب ندای ایرانیان و میهمانان اظهار امیدواری کرد که در طلیعه سال جدید خورشیدی؛ جامعه ایرانی در راستای منویاتی که در دین حنیف و هویت ملی‌شان وجود دارد بهترین بهره و استفاده را از حضور بانوان به عنوان یکی از مهمترین شاخصه‌های جامعه پویا ببرد.

وی در ادامه سخنانش به تشریح مقام زن و جایگاه ویژه آن در دین مبین اسلام پرداخت و گفت: وقتی که سخن از بانوان می‌شود مهمترین بانوی تاریخ خلقت که نقش سترگ تاریخی، فکری و سیاسی او در شبستان تاریخ اسلام می‌درخشد در ذهن تک‌تک شیعیان و مسلمانان متبادر می‌شود.

خرازی یادآور شد: حضرت صدیقه کبری فاطمه‌زهرا (س) نقشی به سان یگانه دخت پیامبر مکرم اسلام داشته باشد، نقش سترگ او به عنوان همسر، یار و همدم و مونس امام علی‌بن‌ابی‌طالب اولین امام تشیع و مهمترین شخصیت إسلامه بعد از پیامبر در تاریخ اسلام در ذهن متبادر می‌شود. اما به عنوان مادر، باید ایشان را مادر دردانه‌هایی چون حسن، حسین، زینب کبری و ام‌کلثوم یک به یک یاد کرد. نقشی حضرت زهرا (س) در تربیت این فرزندان داشته است نقشی بس گرانبها در تاریخ اسلام است نقش مضاعف حضرت زهرا(س) در تحولات فکری جهان اسلام از همان آغاز داشته است.

رئیس شورای مرکزی ندای ایرانیان درباره جایگاه زنان در تاریخ تصریح کرد: تاثیرات شگرف اجتماعی زنانی چون مریم، آمنه، فاطمه، زینب و.... بر تحولات جامعه در هر دوره تاریخی به هیچ عنوان قابل إغماض و چشم‌پوشی نیست؛ چگونه می‌توان نقش زنانی این چنین را در یکسره نایده گرفت و به تاریخ بدون توجه به نام و نقش آنان نگریست. آنچه از تاریخ بر می‌آید نقش سترگ زنانی است که دردانه‌های عالم خلقت لقب گرفته‌اند به وضوح دیده می‌شود.

وی در ادامه به مبنای هویت تاریخی و دینی زن ایرانی و مسلمان پرداخت و متذکر شد: مبنای شناخت زن مسلمان است؛ اعتقاد او به دین مبین اسلام و اعتقاد زن ایرانی به وحدانیت خداوند متعال است. اما چیزی که در جامعه امروز ایران عجیب می‌نماید پایان نیافتن دیدگاه‌های انتزاعی که برخواسته از نگاه دیگری است که حاضر خودش را با دو عنصر زمان و مکان تطبیق بدهد. مگر نه این است که ما بر این امر هستیم فقه شیعه، پویا و همراه با زمان است که بیانگر اعتلای دین پیامبر اکرم (ص) است.

خرازی تأکید کرد: پس چرا برخی از افراد و جریان‌ها نمی‌آیند تحولات فکری و شگرفی را در افکار و رفتار اجتماعی خود نسبت به جایگاه زنان ایجاد کنند. دگرگونی‌هایی را که لازمه زندگی امروز ماست و چرا‌ پدیده تحول اجتماعی و زمان را در رفتار خود قرار نداده‌اند در میان علما و بزرگان دین ما، فتاوی حضرت‌امام (ره) یکی از بزرگترین فتاوایی بود که نقش، هویت و جایگاه زنان را در جامعه پویا و انقلابی احیا و تثبیت کرد.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان افزود: اگر چه نیاز است تا ما بیش از امروز به نقش تأثیرگذار زنان در طول تاریخ نگاهی واقع‌بینانه و تحقیقی داشته باشیم. چنانکه در تاریخ بیهقی و بلعمی و از همه مهمتر شاهنامه فردوسی به سه نقش مهم بانوان که در بستر جامعه و تاریخ ایفا کرده‌اند به کمال پرداخته است. شاهنامه فردوسی از یک سو به نقش اسطوره‌ای زنان و نقش حماسی و سیاسی زنان اشاره کرده است.

سفیر پیشین ایران در فرانسه همچنین به نگاه‌ها و برخوردهای برخی از افراد در جامعه نسبت جنس زن اشاره کرد و یادآور شد: مگر می‌شود در دنیای امروزی زیست و نقش زنان را نادیده گرفت و معتقد بود که بانوان یک جامعه متابولیسم ذهن‌شان با جنس مذکر متفاوت است. مگر نه این است که در دنیای امروز زنان به فضا می‌روند، فعالیت‌های علمی دارند و چگونه یک بانوی بزرگ می‌تواند اسطوره ریاضیات و فیزیک قرن باشد. چگونه است که یک بانوی متفکر می‌تواند در ساحت اندیشه، فلسفه و فقه صاحب‌نظر باشد. بنابراین نمی‌شود از یک سو اینگونه به جامعه زنان نگریست و از سوی دیگر برای بخش قابل توجهی از جامعه محدودیت قائل شد.

سفیر سابق ایران در سازمان ملل به نقش بانوان در تدوین و تکوین و تحول تاریخ بشر اشاره کرد و گفت: بانوان در تمام اعصار و تحولات تاریخ پیشگامان جدی نهضت بیداری اسلامی بودند. نمونه‌اش در همین کوبانی، در منطقه کردستان است.کوبانی توانست اسطوره قدرت و دولت را توسط همین زنان در هم بریزد. چگونه است که زنان می‌توانند نهضت بیداری اسلامی را در سرزمین‌های اسلامی رقم بزنند امروز نمی‌توان دانشگاه، مرکز تحقیقات و یا یک مرکز علمی را پیدا کرد که در آن، بانویی و زنی دارای مقام علمی در آن وجود نداشته باشد.

وی همچنین در ادامه در مورد نقش زنان گفت: بسیاری از معماران اندیشه و فلسفه زنان هستند امروز بسیاری از صاحب‌نظران علم اقتصاد، بازرگانی و مدیریتی توسط زنان هستند پس چرا عده‌ای هنوز به گونه‌ای دیگر و با طرز فکری دیگر به زنان جامعه می‌نگرند و دوست دارند آنان را مهجور نگاه دارند. به زعم من آنچه که زنان به دست آورده اند جهاد و تکاپوی تک‌تک زنان فعال و پویای امروز است.

خرازی در ادامه یادآور شد: اعتماد به نفس قشر فعال جامعه باید بیش از پیش گسترش پیدا کند. اگر این چنین شود می‌توانیم ادعا کنیم زن ایرانی از بسیاری از زنان دیگر پیشگام‌تر است. چنانکه بسیاری از زنان ما پیشگام دنیای اسلام بوده‌اند و امروز این موفقیت جای تبریک و افتخار دارد که شما زنان ایرانی نماد، الگو سمبل دنیای اسلام شده‌اید.

وی در ادامه به مهمترین نقش زنان در سیاست اشاره کرد و گفت: علاوه بر همسرداری و تربیت فرزند، زنان باید نقش اجتماعی خودشان را به عنوان متفکران جامعه امروز بازی کنند.

رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان یادآور شد: بانوان بزرگ و نام‌آور ایران؛ اکنون جامعه ما مشتاق تلاش و تکاپوی شماست. اگر شما تلاش کنید و این مجاهدت را ادامه دهید خداوند بشارت موفقیت شما را می‌دهد.

وی همچنین به ویژگی‌های زن مسلمان و متدین پرداخت و گفت: بانوان در عین حال اینکه پاسدار فضیلت‌های دینی خوی بایست باشند باید پیشگامان عرصه علم و دانش و فنون و کنش‌گران دین و فرهنگ باید باشند.

خرازی با اشاره به تاریخ اسطوره‌ها و نمادها در جهان، یادآور شد: بنیاد هر تحول و آغاز هر حرکت بیداری نقش بی‌حد و مرز بانوان در آن مشهود بوده است.

کد خبر : ۲۷۰۷۷۰