خبرگزاری کار ایران

ظریف در نشست خبری:

گزینه نظامی علیه ایران دیگر کارساز نیست

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۰۳۴

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه گزینه نظامی دیگر وجود ندارد و علیه ایران کارساز نیست، تاکید کرد: تنها راه این است که آنها حق ایران را بر اساس احترام متقابل به رسمیت بشناسند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه استرالیا در پاسخ به سوال خبرنگاری که نظر ایران را در مورد نقش استرالیا در حملات هوایی عراق می‌پرسید، گفت: تروریسم در عراق باید توسط خود دولت عراق مدیریت شود.

ظریف: هر کاری انجام می‌دهیم٬ با هماهنگی دولت عراق است

وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: ما به نظر دولت عراق احترام می‌گذاریم و هر کاری که انجام می‌دهیم٬ با هماهنگی دولت عراق است.

وی افزود: ما معتقدیم نیاز به حمایت بین‌المللی از دولت عراق در مبارزه با افراطی‌گری وجود دارد و نباید در این زمینه گزینشی عمل کرد و نباید مباحث سیاسی را در این موضوع دخیل کنیم.

ظریف با یادآوری اینکه مسائل مالی و تاکتیکی نیز در این زمینه مهم است، اظهار داشت: مهم است که این گروه‌ها توسط چه کسانی تامین مالی می‌شوند و آموزش نظامی می‌بینند. بنابراین نباید در این زمینه گزینشی عمل کرد. ما با احترام به تصمیمات دولت عراق معتقدیم که این بمباران هوایی برای بازگشت امنیت به عراق کافی نیست. هرگونه جنایت علیه غیرنظامیان برای ما قابل قبول نیست. این پیامی است که ما همیشه به گروه‌های مختلف در عراق داده‌ایم و امیدواریم این مساله هر چه زودتر پایان بگیرد.

جولی بی‌شاپ: امیدواریم با تلاش ایران و گروه‌های ائتلاف بتوانیم با افراطی‌گری مبارزه کنیم

در ادامه، جولی بی‌شاپ وزیر امور خارجه استرالیا نیز در این باره تصریح کرد: ما در مورد اهداف مشترک از دولت عراق حمایت می‌کنیم و معتقدیم که دولت عراق باید فراگیر و قوی باشد و ثبات داشته باشد تا از توانایی دفاع از خود برخوردار شود.

وی ادامه داد: ما امروز در مورد نقش نیروهای نظامی استرالیا در عراق صحبت کردیم. ما در این زمینه برنامه زمان‌بندی شده داریم تا دولت عراق با ثبات‌تر شود و این مساله با رضایت دولت عراق بوده است. 

وزیر امور خارجه استرالیا تاکید کرد: امیدواریم با تلاش ایران و گروه‌های ائتلاف بتوانیم با افراطی‌گری مبارزه کنیم چرا که حدود ۸۰ یا ۹۰ کشور به این منازعه کشیده شدند و این به نفع امنیت ما نیست. 

ظریف: گزینه نظامی علیه ایران کارساز نیست

ظریف در این نشست خبری و در پاسخ به سوال دیگری در خصوص صحبت‌های اخیر وزیر دفاع آمریکا اعلام کرده که هنوز گزینه نظامی روی میز است، گفت: ما معتقدیم ترک عادت موجب مرض است. گزینه نظامی اصلا دیگر وجود ندارد و این گزینه دیگر علیه ایران کارساز نیست. بهتر است آن‌ها این حرف‌ها را دیگر نزنند. تنها راه این است که حق ایران را بر اساس احترام متقابل به رسمیت بشناسند تا نتیجه بهتری از مذاکرات بگیرند. 

جولی بی‌شاپ: مذاکرات باید متعادل باشد و برای هر دو طرف سود داشته باشد

در پایان جولی بی‌شاپ وزیر امور خارجه استرالیا در پاسخ به این سوال که دلیل شما از این دیدار که پس از ۱۲یا ۱۳ سال صورت گرفت چه بود؟ بیان کرد: دلیل حضور من در اینجا این بود که وزیر امور خارجه فوق‌العاده شما از من دعوت کرد و این فرصتی بود که من خواستم از آن استفاده کنم. 

وی افزود: به هر حال استرالیا در عراق حضور دارد و ضمن بحث پیرامون این مساله در این دیدار در مورد موضوعات دوجانبه نیز صحبت کردیم. خوشحالم که سفر ما باعث شد تعامل بیشتری بین دو کشور وجود داشته باشد. 

وزیر امور خارجه استرالیا تاکید کرد: امیدواریم در مذاکرات ایران با ۱+۵ چارچوب توافق حاصل شود تا بتوانیم در مباحث مختلف با یکدیگر تعامل داشته باشیم. البته مذاکرات باید متعادل باشد و برای هر دو طرف سود داشته باشد. تحریم‌ها نیز باید حل شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز