خبرگزاری کار ایران

سلیمی در نشست بررسی مذاکرات لوزان:

الگوی رفتاری بین‌الملل در حال دگرگونی است

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ما با مذاکراتی رو به رو هستیم که قدرت‌های بزرگ بر پای میز مذاکره‌ای نشسته‌اند بدون اینکه جنگ یا خون ریزی بزرگی اتفاق افتاده باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین سلیمی در نشست مذاکرات هسته‌ای لوزان از دیدگاه علوم سیاسی رویکرد منتقدان و موافقان گفت: جا دارد در این مراسم چند نکته اساسی را در ارتباط با این مذاکرات اشاره کنم؛ اول اینکه در تاریخ روابط بین‌الملل این نوع مذاکرات در این سبک و سطح منحصر به فرد می‌باشد. 

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: با مذاکراتی رو به رو هستیم که قدرت‌های بزرگ بر پای میز مذاکره‌ای نشسته‌اند٬ بدون اینکه جنگ یا خون ریزی بزرگی اتفاق افتاده باشد. 

این استاد علوم سیاسی تصریح کرد: در تاریخ روابط بین‌الملل ما مذاکراتی مانند وین، مذاکراتی بعد از جنگ جهانی اول داشته‌ایم که به این سطح برگزار شده‌اند٬ اما در همه این مذاکرات صحبت از قدرت‌هایی بوده که بعد از یک جنگ قرار بوده برای طراحی نظام بعد از آن تحولات صحبت کنند٬ اما مذاکرات ایران با ۱+۵ اولین بار است که به این سبک و سطح در روابط بین‌الملل رخ می‌دهد. 

سلیمی افزود: نقاط اشتراک این مذاکرات و مذاکرات قبلی در سطح روابط بین‌الملل این است که قرار نیست در این مذاکرات برنده و بازنده‌ای وجود داشته باشد٬ بلکه هر دو طرف یک عزم جدی برای ایجاد یک تحول بنیادی در سطح روابط بین‌الملل را دارند. 

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبایی اعلام کرد: نکته‌ بعدی که می‌خواهم در رابطه با این مذاکرات اشاره کنم این است که این مذاکرات باید نشانه جدی در جهت تحول بنیادین در نظام بین‌الملل قلمداد کنیم که این مذاکرات نشان می‌دهد که الگوی رفتاری در نظام بین‌الملل در حال دگرگونی است و دیگر قدرت‌های بزرگ نمی‌توانند با تکیه بر توان نظامی و زور صرف به اهداف خودشان دست یابند٬ بلکه امروز می‌بینیم آنها برای رسیدن به یک راهکار و توافق به پای میز مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نشسته‌اند. 

این استاد علوم سیاسی گفت: این به معنای این است دیگر مفهوم قطب در سطح روابط بین‌الملل معنی خاصی ندارد که یک قطب بتواند برای رسیدن به اهداف خود از هر اقدامی استفاده کند. 

سلیمی خاطرنشان کرد: نکته سوم این است که ما در بین دو تحول اخیر که به آن‌ها اشاره کردیم٬ این است که ما می‌بینیم نوعی گفتار جدید در سیاست خارجی ما شکل گرفته و این کنش رفتاری جدید نشان می‌دهد که دولتمردان ما در اهداف و منافع و... تغییری و تفاوتی ندارند٬ بلکه تغییر و تفاوت جدی در کنش رفتاری است که این کنش رفتاری جدید می‌تواند جایگاهی را برای ایران متصور شود که ما با ادامه آن بتوانیم به منافع ملی خودمان دست یابیم. 

این استاد علوم سیاسی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای صورت گرفته در دولت قبل گفت: با مقایسه دستاوردهای مذاکرات گذشته و مسائلی که در آن مذاکرات به ویژه طرح ترکیه و برزیل مطرح بود با مقایسه با دستاوردهای امروز می‌فهمیم که طرح آن مسائل گذشته بیشتر از امروز فناوری هسته‌ای ما را محدود می‌کرده است. 

این کار‌شناس روابط بین‌الملل در پایان گفت: مساله مهمی که باید در پایان به آن اشاره کنم٬ این است که در حقوق بین‌الملل یک اصل اساسی وجود دارد؛ اینکه تعهدات بین‌المللی بر قوانین داخلی، اولی‌ و الزام‌آور‌تر هستند و این مساله‌ای است که باید به آ‌ن توجه کنیم که در این صورت است که می‌توانیم جواب بسیاری از پرسش‌ها و ابهامات امروز را بدهیم.

کد خبر : ۲۷۱۵۵۰